تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۷
کد خبر: ۱۲۹۵۱۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
خبیر:
دولت‌مردان به احزاب به عنوان یک فرصت نگاه کنند
معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان با بیان این‌که احزاب می‌توانند روحیه قانون‌مداری، انضباط و نظم را در جامعه به وجود آورند و منجر به حضور مردم در صحنه انتخابات شوند، گفت: دولت‌مردان می‌توانند به عنوان یک فرصت به احزاب نگاه کنند تا ایده‌های خود را در جامعه گسترش دهند
معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان با بیان این‌که احزاب می‌توانند روحیه قانون‌مداری، انضباط و نظم را در جامعه به وجود آورند و منجر به حضور مردم در صحنه انتخابات شوند، گفت: دولت‌مردان می‌توانند به عنوان یک فرصت به احزاب نگاه کنند تا ایده‌های خود را در جامعه گسترش دهند.

فرج‌الله خبیر در جلسه تشکل‌های سیاسی و فرمانداران که امروز، یکم شهریورماه در سالن جلسات استانداری خوزستان برگزار شد، با بیان این‌که برگزاری این نشست‌ها با جمعیت‌ها، احزاب و تشکل‌های سیاسی مختلف راه مثبت و سازنده‌ای برای دولت‌مردان باشد، اظهار کرد: اگر احزاب بتوانند نقش خود را هر جا ایفا کنند، سازماندهی مناسبی در سطح جامعه ایجاد خواهد شد که منجر به رشد افکار عمومی و آگاهی‌های سیاسی می‌شود.

وی افزود: همچنین رقابت‌ها در سطح جامعه تبدیل به رقابت‌های مسالمت‌آمیز شده و مناظراتی که به اقدامات تخریبی منجر می‌شوند به حداقل می‌رسند و احزاب می‌توانند با جهت‌دهی به افکار عمومی برای کسب قدرت تلاش کنند. اگر احزاب از قدرت تشکیلاتی بالایی برخوردار نباشند و صنایع مالی لازم را نداشته باشند دچار مشکل خواهند شد.

معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان ادامه داد: اگر احزاب نقش خود را به خوبی ایفا کنند، دولت‌ها می‌توانند به عنوان یک فرصت به آن‌ها نگاه کنند و برای بخشی از مشکلات خود به احزاب مراجعه کنند. این احزاب با فعالیت‌ها و انتقادات خود می‌توانند از خودکامگی جلوگیری کنند. اگر زمینه انتقاد در جامعه وجود داشته باشد و احزابی باشند که از خود عکس‌العمل نشان دهند و انتقاد کنند، می‌توانند به انتقادپذیر شدن مسئولان و حرکت در مسیر صحیح کمک کنند.

خبیر با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری و شوراها که پیش رو است، عنوان کرد: احزاب می‌توانند مردم را در صحنه حاضر کنند و فرصتی برای دولت‌مردان هستند تا ایده‌های خود را در جامعه گسترش بدهند. احزاب با کارکرد مناسبی که دارند می‌توانند به تقویت جامعه مدنی کمک کنند.

وی با بیان این‌که جامعه مدنی، جامعه‌ای است که هدفمند باشد و در راستای آرمان‌ها حرکت کند گفت: تشکل‌ها می‌توانند این هدفمندی را به جامعه بدهند. بسیاری از حکومت‌ها از پاسخگویی به مردم عاجزند اما اگر نهادهای قدرتمندی در جامعه وجود داشته باشند می‌توانند خطرها را کاهش داده و امنیت ملی را حفظ کنند.

معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان ادامه داد: احزاب می‌توانند روحیه قانون‌مداری، انضباط و نظم را به وجود آورند. احزاب قدرتمند اعضای زیادی دارند که اگر آموزش ببینند می‌توانند این نظم را به جامعه نیز منتقل کنند، در حالی که با روندی که ما در پیش گرفتیم احزاب رشد چندانی نداشته و چندان گسترش نیافته‌اند و این به نفع جامعه نیست.

خبیر تصریح کرد: فرمانداران باید به این باور برسند که وجود احزاب یک فرصت است و زمینه را برای فعالیت احزاب در سطح منطقه مختلف فراهم کنند؛ تا زمانی که این بستر فراهم نشود احزاب نمی‌توانند فعالیت سازنده‌ای در سطح استان داشته باشند. در این خصوص، تشکل‌ها به دلیل محدودیت‌های مالی و تشکیلاتی، برد محدودتری دارند اما احزابی که دارای تشکیلات ملی هستند از انسجام خوبی برخوردارند و بنابراین تأثیرگذاری بیشتری خواهند داشت.

وی گفت: از فرمانداران می‌خواهم در چند ماهی که تا انتخابات باقی مانده است، زمینه‌ای را فراهم کنند که شاهد سطح بالایی از مشارکت مردم باشیم. تعداد تشکل‌ها در استان در زمان شروع به کار دولت یازدهم 12 مورد بود که اکنون نزدیک به 40 تشکل در استان فعال هستند.

معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان با اشاره به راه‌اندازی خانه احزاب گفت: تشکیل این خانه به نفع گروه‌ها و مسئولان دولتی است چون می‌توانند مسائل صنفی احزاب را پیگیری کنند. ما نیز مانعی ایجاد نکرده‌ایم و لازم است گروه‌های مختلف در این خصوص جلساتی با استانداری داشته باشند.

خبیر با بیان این‌که جامعه خوزستان باید بپذیرد که یک جامعه سیاسی نسبت و با دیگر جوامع تفاوت دارد خاطرنشان کرد: وقتی کارکردهای قبیله‌ای در خوزستان قوی‌تر از احزاب باشد، چطور می‌توانیم بگوییم حوزه سیاسی در انتخابات تأثیرگذارتر است؟ در حالی‌که فرماندار تنها مجری انتخابات است و نمی‌توان طرف هیچ جناحی باشد. این امر زمان می‌برد تا سطح آگاهی مردم بالا رود تا خود را از روابط محدود خانوادگی بالاتر بکشند.

انتقاد به عدم توجه جدی به مسائل احزاب، تأکید بر توسعه سیاسی به عنوان وظیفه فرمانداران، لزوم بررسی چالش‌های پیش آمده در اثرگذاری احزاب در انتخابات، همکاری بیشتر فرمانداران با احزاب و تشویق دستگاه‌های اجرایی به این امر و لزوم برگزاری جلساتی در خصوص تبیین قوانین فعالیت احزاب از موضوعات اشاره شده توسط نمایندگان احزاب، تشکل‌ها و جمعیت‌های حاضر در این جلسه بود.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار