تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۸
کد خبر: ۱۳۰۴۸۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرکل تعاون و کار خوزستان تاکید کرد:
اهمیت‌نقش‌تعاونی‌ها در تحقق سیاست‌های اقتصادمقاومتی
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان با اشاره به اهمیت تعاونی‌ها در تحقق اقتصاد مقاومتي، گفت: تعاونی‌ها می‌توانند در 8 بند از سیاست‌های 24گانه اقتصاد مقاومتی نقش آفريني كنند.
سیدنور محمدپور در خصوص نقش تعاون در اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: از جمله اين بندها مي‌توان به تأمین شرایط و فعال‌سازی کلیه امکانات، منابع مالی، سرمایه‌های انسانی و علمی کشور به منظور توسعه کارآفرینی و محور قراردادن رشد بهره‌وري در اقتصاد با تقویت عوامل تولید، توانمندسازی نیروی کار از طریق آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و بکارگیری ظرفیت‌ها و قابلیت‌های متنوع در مناطق کشور نام برد.

وی افزود: استفاده از ظرفیت اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها در جهت افزایش تولید، اشتغال و بهره‌وری، افزایش تولید داخلی نهاده‌ها و کالاهای اساسی، اولویت دادن به تولید محصولات و خدمات راهبردی و مدیریت مصرف با تأکید بر اجرای سیاست‌های کلی اصلاح الگوی مصرف و ترویج مصرف کالاهای داخلی از ديگر بندهاي اقتصاد مقاومتي هستند كه تعاوني‌ها مي‌توانند در اين زمينه به ایفاي نقش بپردازند.

محمدپور عنوان کرد: حمایت همه‌جانبه و هدفمند از صادرات کالا و خدمات به تناسب ارزش افزوده و توسعه حوزه عمل مناطق آزاد و ویژه اقتصادي کشور به منظور انتقال فناوری‌های پیشرفته، کالا، خدمات و تأمین نیازهای ضروری و منابع مالی از خارج از موارد ديگري است كه تعاوني‌ها می‌توانند نقش‌آفرینی كنند.

وی با اشاره به پیشنهادات این اداره کل به وزارتخانه مبنی بر توسعه تعاونی‌های مرزنشینان بیان کرد: توسعه تعاونی مرزنشینان با توجه به هم مرز بودن با کشور شیعه نشین عراق باعث ایجاد ظرفیت صادرات برای تعاونی‌ها و اشتغالزایی برای مرزنشینان می‌شود. بنابراین فعال کردن تعاونی‌های مرزنشینان از طریق ارائه سهم‌های معافیتی و دادن گازوئیل و سوخت می‌تواند باعث اشتغالزایی و ارتقاي معیشت مرزنشینان شود.

محمدپور خاطرنشان کرد: در سال گذشته به وزارت تعاون، کار و رفاه احتماعی پیشنهاد دادیم تا هر استان با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌هایی که دارد به عنوان پایلوت انتخاب شود. مثلاً خوزستان با توجه به فراوانی رودخانه‌ها، تالاب‌ها و زمین‌های فراوان و همچنين طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری، به عنوان پايلوت در زمینه تعاونی‌های لنج‌داران، حمل و نقل، صید و صیادی، پرورش ماهی و کشاورزی انتخاب شود.

وی با اشاره به وجود 5500 تعاونی فعال با تعداد اعضای 2 میلیون و 450 هزار نفر در سطح استان، اظهار کرد: این تعاونی‌ها دارای فرصت شغلی 100 هزار نفری هستند. شهر اهواز نیز دارای 1230 تعاونی با 850 هزار عضو و 25 هزار نفر فرصت شغلی است و بیشتر تعداد تعاونی‌ها به این شهرستان اختصاص دارد. پس از اهواز شهرستان‌های ایذه با 360 تعاونی و آبادان با 340 تعاونی دارای بیشترین تعاونی در سطح استان هستند.

محمدپور تصریح کرد: بیشترین گرایش تعاونی‌های استان به بخش کشاورزی با 1500 تعاونی، 15 هزار عضو و 12 هزار و 500 فرصت شغلی اختصاص دارد و پس از آن بيشترين گرايش‌ها به گرایش مسکن با 1100 تعاونی و 110 هزار عضو و 5500 هزار نفر فرصت شغلی و همچنین گرایش خدمات با 1050 تعاونی، 1700 نفر عضو و 10 هزار فرصت شغلی اختصاص دارد.

وی با اشاره به وجود 650 تعاونی فعال بانوان در 27 شهرستان استان با مجموع 6 هزار عضو گفت: بیشترین تعداد تعاونی‌هاي بانوان مربوط به شهرستان‌های اهواز با 145 تعاونی، شهرستان مسجدسلیمان با 75 تعاونی و شهرستان ایذه با 53 تعاونی است
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار