تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۸
کد خبر: ۱۳۰۵۴۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رئیس انجمن صنفی کشاورزان خوزستان:
وزارت‌نیرو سهم‌خوزستان را از کرخه49درصد تعیین کرده است
در نشستی که هفته گذشته برگزار شد، سهم 49.5 درصدی برای خوزستان پیش بینی شده است، این در حالیست که طبق بررسی کارشناسان مستقل داخلی و خارجی حداقل سهم خوزستان از رودخانه کرخه باید 60 درصد باشد
رئیس انجمن صنفی کشاورزان خوزستان با انتقاد از آنچه پنهان کاری وزارت نیرو در طرح تسهیم رودخانه کرخه نامید گفت: در طرح تسهیم کرخه حقابه ناچیز معادل 49 درصد سهم برای خوزستان تعیین شده است.

مسعود اسدی با اشاره به برگزاری سومین نشست شورای مدیریت به هم پیوسته حوضه رودخانه کرخه در وزارت نیرو اظهار کرد: در این نشست که هفته گذشته برگزار شد، سهم 49.5 درصدی برای خوزستان پیش بینی شده است، این در حالیست که طبق بررسی کارشناسان مستقل داخلی و خارجی حداقل سهم خوزستان از رودخانه کرخه باید 60 درصد باشد.

وی گفت: به هیچ وجه سهم تعیین شده را نمی پذیریم زیرا در این صورت خوزستان در حوزه محیط زیست و کشاورزی با مشکلات جدی روبه رو می شود.

اسدی اظهارکرد: رودخانه کرخه در سال های گذشته در بدترین وضعیت بوده و مردم از کشاورزی محروم بودند.

وی با اشاره به نظر کارشناسان مستقل، تاکید کرد: خوزستان کمتر از 60 درصد سهم از رودخانه را نمی پذیرد، البته برخی از کارشناسان حداقل سهم خوزستان را از این رودخانه 70 درصد می دانند.

رئیس نظام صنفی کشاورزی خوزستان با بیان اینکه تسهیم کرخه قرار بود بر اساس منابع و مصارف انجام شود، افزود: گزارش های وزارت نیرو درباره منابع و مصارف منطقی و قابل قبول نیست و اعتقادی به آن نداریم.

وی با انتقاد از نحوه تعیین مشاوران طرح و پنهانکاری وزارت نیرو در این زمینه، اظهار کرد: شورای عالی آب مسئولیت طرح تسهیم کرخه را به کمیته ای زیرنظر وزارت نیرو واگذار کرده و این کمیته دارای اعضای غیردولتی است و ما عضو قانونی کمیته هستیم بنابراین مشاوران طرح باید با نظر اعضا تعیین شوند.

اسدی با بیان اینکه هیچ اطلاعی از مشاوران این طرح نداریم تاکید کرد: اعضای خوزستانی این کمیته باید در تعیین مشاور نقش داشته باشند یا عدالت و سلامت مشاوران را تایید کنند، در حالی که این اتفاق نیفتاده است.

بر اساس این گزارش، نشست کمیته تسهیم رودخانه کرخه هفته گذشته در وزارت نیرو تشکیل شده که شریعتی استاندار خوزستان، سیاحی معاون استاندار و اسدی رئیس انجمن صنفی کشاورزان در این نشست حضور داشتند.

رودخانه کرخه از شش استان می گذرد و طرح تسهیم این رودخانه توسط یک کارگروه در حال اجرا است.

بر اساس نظر کارشناسان، خوزستان برای زمین های کشاورزی حوضه کرخه حداقل 3.5 میلیارد مترمکعب و برای تالاب هورالعظیم نیز یک میلیارد و 200 میلیون مترمکعب آب نیاز دارد که باید در طرح تعیین سهم این استان لحاظ شود.

در طرح موسوم به توسعه کرخه که در دهه 30 ارائه شده، به دلیل ظرفیت خاک و اقلیم خوزستان توسعه کشاورزی در منتهی الیه رودخانه کرخه در خوزستان باید انجام شود و سهم تالاب هورالعظیم نیز تامین شود تا اقلیم و تولیدات تالاب حفظ شود. بر اساس این تحقیقات در بالادست رودخانه کرخه به دلیل محدودیت توپوگرافی، ارتفاعات و خاک نامناسب، برای کشاورزی مطلوب نیست و این تحقیقات بهترین نقطه را برای توسعه کشاورزی خوزستان معرفی کرده است.

خوزستان در پایین دست ترین نقطه رودخانه کرخه قرار دارد و سهم تعیین شده تناسبی با سرمایه گذاری عظیم در این استان ندارد. به گفته سیاحی معاون استاندار خوزستان، در حوضه کرخه در خوزستان 140 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری صورت گرفته که شامل سد و نیروگاه، شبکه های آبیاری و زهکشی، حوضچه های پرورش ماهی و حقابه کشاورزان است اما فقط 49 درصد از آورد رودخانه کرخه به عنوان سهم خوزستان اختصاص داده شده است این در حالیست که مطالبه خوزستان70 درصد از سهم آورد این رودخانه است.

به اعتقاد معاون استاندار خوزستان تا زمانی که سد کرخه در خوزستان به دلیل کمبود آب تعطیل است دلیلی وجود ندارد که در بالادست سد جدیدی ساخته شود. رود کرخه سومین رود بلند ایران پس از کارون و سفیدرود است که از کوه های زاگرس سرچشمه می گیرد و به تالاب هورالعظیم می رسد. رودخانه کرخه در سال های گذشته در پایین دست خشک شد و خسارت بسیاری به کشاورزان این حوضه وارد کرد. به تبع آن تالاب هورالعظیم که یکی از مهمترین کانون های تولید ریزگردهاست نیز با بی آبی روبه رو شده است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار