تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۶
کد خبر: ۱۳۰۸۷۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
استاندار خوزستان با انتقاد دوباره از عملكرد بانكها در ارايه تسهيلات؛
بانك ها بايد مجري سياستهاي دولت باشند نه مانع آن
ظاهراً برخی بانک‌های استان در جستجوي راهی هستند تا این تسهیلات را پرداخت نکنند اما بانک‌ها در عین حراست و حفاظت از منافع خود، باید مجری سیاست‌های دولت باشند نه مانع آن
استاندار خوزستان با ابراز تاسف از عملکرد برخی بانک‌های استان در پرداخت تسهیلات احیاگر گفت: ظاهراً برخی بانک‌های استان در جستجوي راهی هستند تا این تسهیلات را پرداخت نکنند اما بانک‌ها در عین حراست و حفاظت از منافع خود، باید مجری سیاست‌های دولت باشند نه مانع آن.

غلامرضا شريعتي در جلسه ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی و ستاد تسهیل و رفع موانع تولید که روز سه شنبه ، 16 شهریورماه در اهواز برگزار شد، با انتقاد از غیبت مکرر برخی مدیران عامل بانک‌های استان در جلسات ستاد تسهیل، خاطرنشان کرد: در جلسه گذشته ستاد تسهیل مطرح شد که 64 فقره قرارداد بانکی برای تسهیلات احیاگر منعقد شده است و قاعدتاً باید تا اين جلسه اين قراردادها منجر به پرداخت می‌شدند؛ بنابراین در جلسه بعد باید از تمام متقاضیان این تسهیلات که موفق به اخذ قرارداد شده اند، دعوت شوند.

وی با انتقاد شدید از عملکرد برخی بانک‌ها مانند بانک صادرات، ملت، رفاه کارگران و... در خصوص پرداخت تسهیلات احیاگر و تصريح كرد: شايد سایر بانک‌های عامل نشانه‌هایی از رغبت به پرداخت تسهیلات احياگر داشته باشند اما ظاهراً برخی بانک اصلا بنا ندارند که تسهیلاتی پرداخت کنند.

شريعتي تصريح كرد: در صورتی که بانک‌های عامل استان عملکرد مناسبی در پرداخت تسهیلات احیاگر نداشته باشند، به مقامات ذی‌صلاح یعنی معاون اول رئیس‌جمهور، مدیرکل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد و دارایی گزارش خواهم داد.

وي عنوان كرد: ظاهراً برخی بانک‌ها قصد دارند فقط از منابع استان استفاده کرده و هیچ خدماتی به مردم ارائه ندهند. به همین دلیل است که خوزستان رتبه پنجم یا ششم در میزان سپرده گذاری را دارد اما در پرداخت تسهیلات بانکی در جایگاه سی‌ام کشور است.

شریعتی با بیان اینکه برخی بانک‌ها از یک ماه گذشته تاكنون در عملکرد خود در خصوص پرداخت تسهیلات احیاگر تغییری نداشته اند، بيان کرد: ظاهراً برخی بانک‌های استان در جستجوي راهی هستند تا این تسهیلات را پرداخت نکنند اما اعطاي اين تسهیلات در بخشنامه‌ای از سوی معاون اول رئیس جمهور به عنوان فرمانده ستاد اقتصاد مقاومتی کشور ابلاغ شده و ما موظف به اجرای این بخشنامه هستیم تا چرخ تولید استان به حركت درآيد.

استاندار خوزستان با ابراز تأسف از عملکرد برخی بانک‌ها در پرداخت تسهیلات احیاگر بیان کرد: از شخص اول مملکت تا دیگر مسئولان ارشد نظام همه وارد مسئله اقتصاد مقاومتی و تأمین مالی واحدهای تولیدي شده‌اند اما کک بانک‌های استان نمی‌گزد و ظاهراً دغدغه برخی بانک‌ها، تولید نیست.

شریعتی با اشاره به سهم 440 میلیارد تومانی خوزستان از تسهیلات احیاگر در آغاز ابلاغ اين بخشنامه اظهار کرد: در ابتدای سکانداری منصب استانداری خوزستان و با توجه به اظهارات آقای خبیر پیگیر افزایش سهم خوزستان از این تسهیلات شدم زیرا طبق گفته وزیر نفت، صنعت خوزستان فقط از صنعت استان تهران عقب‌تر است، در صورتی که در تخصیص سهم استان ها از اين تسهیلات، خوزستان به عنوان استان هفتم یا هشتم کشور دیده شد.

وی ادامه داد: با این وجود باز هم ما در پرداخت همین مبلغ این گونه عمل می‌کنیم و با مشکل مواجه هستیم. به من گفتند که در صورت جذب 440 میلیارد تومان، سهم خوزستان از تسهیلات احیاگر افزایش می‌یابد و در اين زمينه ستاد اقتصاد مقاومتی در بخشنامه مذکور بسیاری از موانع را رفع کرد اما بانک‌ها همچنان بهانه می‌آورند و نمی‌خواهند بپذیرند.

استاندار خوزستان گفت: بانک‌ها در عین حراست و حفاظت از منافع خود باید مجری سیاست‌های دولت باشند نه مانع سیاست‌های دولت. شاید بانک‌ها فقط بُعد مالی بخشنامه تأمین مالی واحدهای کوچک و متوسط را می‌بیند اما دولت مسائل امنیتی، اجتماعی، اقتصادی و .. موارد ديگر را در این بخشنامه مدنظر قرار داده است.

شریعتی با تأکید بر اجرای دستورات دولت توسط بانک‌ها تصریح کرد: اگر خدای ناکرده رکود در کشور طولانی‌تر شود، گریبانگیر بانک‌ها را نیز خواهد گرفت. بنابراین جزیره‌ای نگاه کردن مسئله‌ای را حل نمی‌کند. زمانیکه دولت بخشنامه‌ای را ابلاغ می‌کند حتما تمام ضوابط و موارد را در بخشنامه لحاظ كرده است و ما همه موظف به اجرای دستورالعمل دولت هستند و باید از حاکمیت و اقتدار دولت دفاع کنند.

وی بیان کرد: باید دستورالعمل دولت اجرا شود و درست بودن یا اشتباه بودن این برنامه بر گردن تصمیم گیرندگان و متولیان آن است. بنابراین از بانک‌های استان مصرانه خواستار عمل به دستور دولت در خصوص پرداخت تسهیلات احیاگر هستیم.

شریعتی با بیان اینکه پارک علم و فناوری خوزستان در جایگاه مناسبی قرار ندارد، عنوان کرد: این وضعیت شایسته خوزستان نیست و مي بينيم كه برخي استان ها مانند استان فارس كه بودجه پارك آن ها هم اندازه بودجه ما در اين خصوص است، از ما جلوتر هستند.

وی افزود: باید در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان حرکتی جدی رخ می‌داد که تاکنون این حرکت را شاهد نبودیم و من قبلاً اعلام کردم که ما هر همکاری و همراهی را جهت گسترش و شکوفایی شرکت‌های دانش‌بنیان انجام خواهیم داد، بنابراین پارک علم و فناوری هم باید در این زمینه کارهای بیشتری انجام دهد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار