تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۹
کد خبر: ۱۳۱۴۳۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون استاندار تاکید کرد:
توجه‌به‌روستاهای‌مرزی‌خوزستان‌در برنامه‌های‌هفته‌دفاع‌مقدس
معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان با بیان این‌که خلاف تفکرات دشمن مهاجم، جنگ تحمیلی به فرصتی برای بروز استعدادهای داخلی و اثبات توانمندی ایران به جامعه بین‌المللی تبدیل شد، گفت: اقدامات ایران در مقابله با این جنگ، در تاریخ جنگ‌های جهان بی‌نظیر است.

فرج‌الله خبیر در نشست ستاد بزرگداشت هفته دفاع مقدس که روز چهارشنبه (24 شهریورماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد:‌ در روزهای آغازین جنگ تحمیلی، کشور ایران به علت تهاجم عراق غافلگیر شد و این غافلگیری در مرزهای کشور مشهود بود.

وی تصریح کرد:‌ عراق با برنامه‌ریزی و تدوین نقشه‌ها و اهداف معین به مرزهای ایران هجوم آورد و در این زمینه از تمام امکانات و تجهیزات نظامی یا به عبارتی لجستیک و همچنین پشتیبانی بین‌المللی و سیاسی برخوردار بود و با تمام این امکانات، تهاجمی ناجوانمردانه به کشور ایران کرد.

معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان عنوان کرد: ‌دشمن مهاجم در روزهای آغازین جنگ تحمیلی از دستیابی به اهداف خود ناکام ماند و تا حدود زیادی با نقش بر آب شدن برنامه‌ها و نقشه‌های خود مواجه شد. عراق که پیش‌بینی می‌کرد در همان روزهای آغازین جنگ پیشروی بسیار زیادی در مرزها و خاک ایران داشته باشد و اهداف استراتژیکی برای خود تعیین کرده بود، با مقاومت جانانه کشور ایران رو‌به‌رو و زمین‌گیر شد که این امر برای ما بسیار حائز اهمیت است.

خبیر با اشاره به اجتناب‌ناپذیر بودن وارد شدن خسارات مختلف و تخریب زیرساخت‌ها در زمان وقوع جنگ‌ها بیان کرد:‌ مطمئنا هیچ فردی به دنبال ایجاد جنگ نیست؛ تردیدی وجود ندارد که عراق تهاجم به سرزمین و خاک ایران را آغاز کرد و در طول سالیان دفاع مقدس تمام همت ما این بود که به جامعه بین‌المللی همین موضوع را بفهمانیم، زیرا کشور ایران در این جنگ ناخواسته، تنها دفاع کرد و به همین علت بود که این جنگ در کشور به دفاع مقدس نام‌گذاری شد.

وی اظهار کرد: ‌با تدابیر حضرت امام خمینی(ره)، ‌همت مسئولان و مشارکت گسترده تمام اقشار جامعه و به ویژه جوانان، جنگ تحمیلی به یک فرصت برای بروز خلاقیت‌ها، ‌استعدادهای کشور و اثبات توانمندی ایران به جهان تبدیل شد و نشان داد که ما می‌توانیم با امکانات و تجهیزات محدود در برابر توطئه‌های گسترده داخلی و خارجی مقاومت کنیم و بر سرنوشت خویش حاکم باشیم.

معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان با اشاره به دعواهای داخلی در کشور در آستانه وقوع جنگ تحمیلی، گفت:‌ در آن زمان دولت ایران ثبات زیادی نداشت و همچنین دعواهای داخلی بسیاری در سطح کشور وجود داشت. برای مثال رییس جمهور وقت با مجلس شورای اسلامی و همه با هم درگیر بودند. همچنین گروه‌ها و گروهک‌های سیاسی از قبیل کمونست‌ها و منافقین در کشور بسیار فعالیت می‌کردند و در چند نقطه از کشور نظیر کردستان و سیستان و بلوچستان، ترکمن صحرا و حتی خوزستان مشکلات عدیده‌ای وجود داشت.

وی ادامه داد: علاوه بر این به صورت نقطه‌ای در شهرها و مناطق دیگر کشور نیز مشکلاتی موجود بود و در مجموع در سطح کشور در تمام بخش‌ها مشکلاتی وجود داشت زیرا استقرار یک حکومت و گسترش سیطره قدرت آن بر سطح کشور مستلزم صرف زمان است. در سال 57 انقلاب اسلامی پیروز و یک سال و نیم بعد کشور درگیر جنگی ناخواسته شد، وقوع این چنین جنگی برای یک انقلاب نوپا بسیار زود بود.

معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان تصریح کرد:‌ در آستانه وقوع جنگ تحمیلی، عدم ثبات در دولت و بی‌ثباتی سیاسی را شاهد بودیم. نیروهای نظامی مشکلات بسیاری داشتند و اصلا آماده دفاع نبودند. در چنین شرایطی دستیابی به مقاومت،‌ بسیج امکانات و فراهم کردن زمینه مشارکت گسترده مردم کار ساده‌ای نبود اما تا حتی‌الامکان تمام این اقدامات به خوبی در کشور انجام شد و همین امر زمینه ثبات را در ایران فراهم کرد.

خبیر عنوان کرد: ‌دشمن مهاجم در زمان جنگ تحمیلی گمان می‌کرد که با تحمیل این جنگ می‌تواند شیرازه مملکت ایران را از هم بپاشد اما دشمنان دقیقا به نتیجه معکوس دست یافتند و این جنگ موجب انسجام داخلی، ‌وحدت و همسویی افکار،‌ اندیشه‌ها، استعدادها و ظرفیت‌های داخلی در ایران شد و ‌بدین ترتیب در طول 8 سال دفاع مقدس، مقاومت جانانه‌ای توسط مردم شکل گرفت و بنابراین باید به خوبی پاسداشت ارزش‌های این جنگ باشیم.

وی با تاکید بر لزوم انتقال خلاقانه ارزش های دفاع مقدس به نسل فعلی و نسل های آینده بیان کرد: امیدواریم این موضوع به خوبی مورد توجه تمام مسئولان باشد و برنامه‌های دستگاه‌ها و نهادهای مختلف به مناسبت هفته دفاع مقدس به خوبی ارائه شود.

معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان با اشاره به برگزاری بیش از 2 هزار برنامه جهت گرامیداشت و پاسداشت هفته دفاع مقدس در سطح استان گفت:‌ با دعوت استاندار خوزستان، سرلشکر محسن رضایی مهمان ویژه رژه نیروهای مسلح در مرکز استان خواهد بود.

وی افزود: طبق پیشنهادات برخی همکاران باید مجددا به فرمانداران بخشداران و دهیاران ابلاغ شود تا در روستاهای مرزی برنامه‌هایی به مناسبت هفته دفاع مقدس ارائه و اجرا شود. روستاهای مرزی صف مقدم مقاومت هنگام وقوع جنگ تحمیلی بودند و با مشکلات زیادی نیز مواجه شدند، بنابراین باید یاد و خاطره رشادت‌های این روستاها را به خوبی پاس بداریم.

خبیر با بیان این‌که کانون‌های تبلیغاتی سطح استان از شیوه‌های نوین و تاثیرگذار در هفته دفاع مقدس استفاده کننند، تصریح کرد: لازم است در پایانه‌های مسافربری،‌ معابر عمومی و ورودی‌ها و مسیرهای اصلی شهرها، بنرهای تبلیغاتی تاثیرگذار جهت پاسداشت هفته دفاع مقدس نصب شود.

وی با اشاره  صحبت‌های اخیر وزیر امور خارجه در خصوص تلاش رژیم آل سعود بر ایجاد بی‌ثباتی در منطقه و جلوگیری از نفوذ ایران،‌ عنوان کرد:‌ افزایش توانمندی‌های داخلی از راهکارهای مقابله با توطئه‌های دشمن است. اتکا به توانمندهای داخلی موجب پیروزی ما در جنگ تحمیلی شد و در غیر این صورت این توفیق حاصل نمی‌شد زیرا در روزهای آغازین جنگ کشور ایران فاقد مهندسی روزی پیشرفته بود اما در نهایت با توانمندی نخبگان و شکل‌گیری یک مهندسی رزمی بسیار قوی، اقداماتی در کشور در مقابله با این جنگ انجام شد که در تاریخ جنگ‌های جهان بی‌سابقه بود.

همچنین در این جلسه حجت‌الاسلام و المسلمین سیدلطف‌الله سپهر ، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان، ‌اظهار کرد: ‌به مناسبت هفته دفاع مقدس 20 برنامه تخصص کتابخوان دفاع در 20 شهرستان استان اجرا می‌شود و کتب دفاع مقدس مورد نقد و بررسی اعضای کتابخانه‌های عمومی قرار خواهد گرفت.

وی تصریح کرد:‌11 نمایشگاه کتاب با محوریت دفاع مقدس در 11 شهرستان از جمله خرمشهر، دزفول و شادگان و 15 مسابقه نقاشی کودکان و نوجوانان برای اعضای کتابخانه‌های عمومی در هفته دفاع مقدس برگزار خواهد شد. همچنین جهت بازگویی خاطرات دفاع مقدس از راویان جنگ تحمیلی برای گروه‌های سنی کودکان و نوجوانان دعوت خواهیم کرد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان عنوان کرد: در ایام دفاع مقدس در برخی شهرهای کشور به ویژه تهران نوع طراحی بنرها در پایانه‌های مسافربری و فرودگاهی به گونه‌ای است که برای مردم حلاوت این ایام را محسوس می‌کند.

سپهر بیان کرد: با توجه به این‌ خوزستان پایتخت دفاع مقدس است، پیشنهاد می‌شود که در پایانه‌های مسافربری سطح استان، فرودگاه‌ها و ایستگاه‌های راه‌آهن و همچنین ورودی و خروجی‌ها شهرها، بنرهای تبلیغاتی آبرومندی بر مبنای اندیشه‌ها  تخصص و کارشناسی شده در زمینه دفاع مقدس نصب شود.

همجنین در این نشست ناصر میاحی، مسئول کانون‌های فرهنگی و هنری دانشگاه شهید چمران اهواز در خصوص برنامه‌های این دانشگاه به مناسبت هفته دفاع مقدس اظهار کرد: ادای احترام به مزار شهدای گمنام در دانشگاه، برگزاری نمایشگاه عکس دفاع مقدس شامل عکس‌های بزرگ‌ترین عکاسان کشور، برگزاری نمایشگاه‌ وصیت‌نامه‌های دانشجویان شهید این دانشگاه در دانشکده علوم، دیدار با خانواده شهدا و جانبازان توسط کانون عاشورا و شهدا و کانون دفاع مقدس و برپایی 4 نمایش خیابانی از برنامه‌های این دانشگاه در راستای پاسداشت هفته دفاع مقدس است.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار