تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۶
کد خبر: ۱۳۱۹۴۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
هشدار کارشناسان؛ پومیس خطرناک تر از پالم
روغن تفاله زیتون معروف به روغن زیتون پومیس که در بازار به فروش می رسد، از تفاله زیتون به همراه هگزان فراوان که یک محصول شیمیایی است تهیه شده و برای سلامتی انسان نیز مضر است
معاون غذا و داروی دانشکده علوم پزشکی آبادان گفت:روغن تفاله زیتون معروف به روغن زیتون پومیس که در بازار به فروش می رسد، از تفاله زیتون به همراه هگزان فراوان که یک محصول شیمیایی است تهیه شده و برای سلامتی انسان نیز مضر است.

مرتضی جعفری در جمع خبرنگاران رسانه ها در آبادان گفت:'Pomace Olive Oil' یکی از بدترین نوع روغن ها در فرایند تهیه روغن زیتون، روغن استخراج شده از تفاله زیتون است و طرز تهیه آن نیز به این صورت است که باقی مانده تفاله زیتون که هنوز دارای مقداری روغن است را با هگزان فراوان و حرارت زیاد استخراج می کنند و با عنوان روغن حاصل از تفاله زیتون یا پومیس (pomace) به‏فروش می رسانند.

وی از سانسا (Sansa) به زبان ایتالیایی یا اروخ (Oruj) به زبان اسپانیایی به‏ عنوان دیگر نام های این روغن ها یاد کرد و افزود:خریدوفروش این محصول تحت هر نامی ممنوع است و بازرسان سازمان غذا و دارو و دانشگاه ها موظف به جمع آوری این فراورده غیر‏مجاز از سطح عرضه هستند.

به گفته جعفری، مصرف ‏کنندگان باید نسبت به مضرات استفاده از این فراورده آگاه بوده و در هر بسته ‏بندی که به یکی از نام های مذکور برخوردند از خرید آن اجتناب کنند و موضوع را به نزدیک ترین معاونت غذا و دارو دانشگاه های علوم پزشکی یا سامانه ١٤٩٠ اطلاع دهند.

معاون غذا و داروی دانشکده علوم پزشکی آبادان تصریح کرد:شهروندان هنگام خرید روغن به اطلاعات درج شده روی بسته‏ بندی اعم از تاریخ تولید، انقضا، نام و مشخصات شرکت واردکننده، شماره پروانه بهداشتی و نام کشور تولید‏کننده دقت کنند.

جعفری تاکید کرد:این روغن را از تفاله روغن زیتون با هگزان فراوان (که یک محصول شیمیایی است) و حرارت زیاد استخراج می کنند، در حالی که به‏ علت استفاده از هگزان تنها می تواند در مصارف صنعتی مانند تولید پماد و کرم مورد استفاده قرار گیرد.

* کشف ۵۲۶ قلم کالای غیر مجاز در آبادان طی شش ماه امسال

معاون غذا و داروی علوم پزشکی آبادان همچنین در خصوص عملکرد این معاونت طی سال جاری، گفت:میزان کشفیات این معاونت در حوزه قاچاق مواد آرایشی و بهداشتی، دارو و مکمل های غذایی طی ۶ ماه امسال ۵۲۶ قلم به ارزش 101 میلیون ریال است.

وی با بیان بازرسی های صورت گرفته از واحدهای تولیدی نیز، گفت:طی سال جاری 311 مورد بازرسی از 62 واحد تولیدی و نگهداری زیر نظارت دانشکده انجام شده است به عبارت دیگر، به صورت متوسط طی 6 ماه جاری 1.7 مورد بازرسی در هر روز انجام شده است.

گفتنی است؛ روغن زیتون بکر یکی از خالص ترین و سالم ترین روغن های موجود می باشد که به علت محتوای اسید اولئیک (Oleic acid) از سیستم قلب و عروق حفاظت و به دلیل وجود ویتامین های A و ِD و E و سیستم دفاعی بدن را در مقابل بیماری ها تقویت می کند.

همچنین کلسترول بد را پایین و باعث افزایش کلسترول خوب می شود.

روغن زیتون فوق بکر از قابل هضم ترین روغن ها است و فاقد هرگونه اسیدهای چرب ترانس می باشد.

سرانه مصرف روغن زیتون در ایران بین 200 تا 220 گرم درحالی که سرانه مصرف این روغن در برخی کشورها سالانه بین 24 تا 27 کیلوگرم است.

براساس مصرف سرانه ما سالانه به بیش از 15 هزارتن روغن زیتون نیاز داریم که حدود 2 تا 5 هزارتن آن در داخل کشور و بین 5 تا 7 هزارتن آن از طریق واردات و بخشی نیز از طریق قاچاق تامین می شود.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار