تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۰ - ۰۰:۲۶
کد خبر: ۱۳۲۰۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
در آستانه برگزاری جشن راهنمایان گردشگری ایران در خوزستان
تور برزرگ راهنمایان گردشگری کشور در خوزستان پهن‌ می‌شود
مجتبی گهستونی
اسفندماه سال جاری استان خوزستان میزان بخش اعظمی از فعالان عرصه راهنمایان و دیگر فعالان گردشگری ایران خواهد بود.

به نظر من راهنمایان گردشگری چون مبلغ همه خوبی های استان مقصد سفر هستند حق بزرگی بر گردن استان ها دارند چرا که در شرایط موجود که دل نگرانی ها از شرایط پیش رو فراوان است این راهنمایان گردشگری با انگیزه دادن و شاد کردن مردم سعی می کنند فضای سنگین و گاه مسموم را پاک کنند. برگزاری این جشن فرصتی خواهد بود تا توانمندی های فرهنگی ، صنعتی ، تاریخی و گردشگری خوزستان به راهنمایان گردشگری معرفی گردد تا شاهد حضور گسترده گردشگران با ذائقه های گوناگون در این استان باشیم.



استان خوزستان ظرفیت میزبانی جشن راهنمایان گردشگری کشور را به منظور توانمندی های ناشناخته خود دارد که امیدوارم مسئولین استان خوزستان از این مهم و فرصت غافل نباشند و زمینه برگزاری هر چه بهتر آن را فراهم آورند.

جشن راهنمایان گردشگری که هرسال،۲۱ فوریه برابر با دوم اسفندماه برگزار می‌شود، بهانه خوبی است تا راهنمایان با یکدیگر آشنا شوند و اطلاعات خود را از استان‌ها و شهرهای مختلف به روز کنند.استان خوزستان پس از استان های تهران، یزد ، آذربایجان شرقی و مازندران که به ترتیب میزبان جشن راهنمایان گردشگری کشور بوده اند ظرفیت میزبانی این جشن را به منظور معرفی ظرفیت های ناشناخته گردشگری خوزستان که ایجاد اشتغال و سرمایه گزاری را با خود به همراه می آورد دارد و باید از فرصت باقی مانده بهره ببرد.

این جشن امسال در حالی در خوزستان برگزار خواهد شد که از سوی سازمان جهانی گردشگری به نام گردشگری پیوند فرهنگ ها نام گذاری شده است که این شعار با فضای قومی و متنوع فرهنگی خوزستان کاملا سنخیت دارد. اگرچه جشن راهنمایان گردشگری کشور هرساله توسط خود راهنمایان گردشگری برگزار می شود اما استانداری خوزستان و اداره کل میراث فرهنگی خوزستان می تواند با فراهم آوردن شرایط برگزاری این جشن به میزبانی خوزستان نقش اساسی در تثبیت این قشر ایفا کند.

با توجه به اینکه معاونت جدید اداره کل میراث فرهنگی خوزستان از مربیان راهنمایان گردشگری خوزستان است و به خوبی می داند که راهنمایان تور که نقش مهمی در ارتقا صنعت گردشگری دارند ضرورت دارد که با آغاز نیمه دوم سال جاری و آغاز فصل گردشگری به خوزستان زمینه برگزاری جشن راهنمایان گردشگری کشور را توسط خود راهنمایان گردشگری بوجود آورد تا شاهد تاثیر برگزاری این جشن که ورود گردشگران بسیار از سوی راهنمایان گردشگری را به همراه دارد باشیم.

با توجه به عقب ماندگی استان خوزستان از بازار گردشگری ایران باید اذهان داشت به دلیل آنکه زیر ساخت های لازم در حوزه گردشگری وجود ندارد و از سویی دیگر بسیاری از آژانسهای گردشگری در خوزستان تمایلی به استفاده از راهنمایان گردشگری نشان نمی د هند این افراد می توانند برای آژانسها اعتبار به همراه بیاورند.

برگزاری جشن راهنمایان گردشگری سراسر کشور در خوزستان در حالی اتفاق می افتد که راهنمایان گردشگری تشکیل یک صنف داده و دارای انجمن صنفی راهنمایان گردشگری شده اند.

همگام شدن راهنمایان گردشگری ایرانی با راهنمایان گردشگری سایر کشورها چرا که این جشن همزمان با روز جهانی راهنمایان گردشگری برگزار می‎شود، تجلیل از راهنمایان گردشگری و احترام به پیشکسوتان، اثبات هویت شغلی، تمرکز زدایی از تهران و استفاده از راهنمایان محلی برای ارائه توضیحات، طراحی سفر برای راهنمایان، تاکید بر توانایی راهنمایان برای تبلیغ در عرصه گردشگری به منظور شناساندن استانی که در آن زندگی می‎کنند و شهری که به آن تعلق دارند ،درگیر کردن صنایع وابسته به گردشگری، احترام به وقت و ایجاد جریان در این راستا چرا که این جشن همه ساله در ساعت ۹:۵۷ برگزار می شود، تشویق به ایجاد انجمن‎های صنفی در استان‎ها، دخالت راهنمایان در تصمیم‎گیری های مربوط به میراث فرهنگی و گردشگری، توجه به بلدهای محلی، مرکز زدایی، بالا بردن سطح علمی، همسو شدن با اهداف جهانی گردشگری و... از جمله اهداف مهم راهنمایان گردشگری در سالهای گذشته بوده است که این اهداف از سوی گرداندگان این جشن ترسیم شده است.

اما در سال 1390 که مصادف است با سال گردشگری پیوند دهنده فرهنگها، این جشن در حالی با احترام به اهداف و مرام های قبلی برگزار می شود که راهنمایان گردشگری کل کشور مرام‎نامه و دستورالعملی که امسال به تمام استان‎ها ابلاغ شده است را مورد توجه قرار می‎دهند و به آن احترام می‎گذارند و احترام به دموکراسی و تحقق بخشیدن به آن. به‎طور مثال، امسال شعار و پوستر جشن به رای گذاشته شد. در این سال، وبلاگی با آدرس www.itgd.blogfa برای اطلاع‎رسانی و نظرسنجی راهنمایان گردشگری کل کشور به‎وجود آمد تا همگان روند برگزاری مراسم را، از ابتدا تا انتها رصد کنند و در صورت لزوم پیشنهاد و انتقاد خود را ابراز کنند.

خوزستان از لحاظ کمیت و کیفیت میراث فرهنگی و جاذبه‎های گردشگری قابل توجه است ولی تعداد بازدیدکنندگانش هنوز به حد قابل قبولی نرسیده است. راهنمایان گردشگری با حضور در این استان، تاکید می‎کنند که همه‎ی ایران برایشان اهمیت دارد و برای معرفی جای‎جای آن تلاش خواهند کرد.

سال قبل، راهنمایان از مسوولین شهر رامسر درخواست کردند تا از لفظ "راهنمای گردشگری" برای نامگذاری یکی از میادین و یا خیابان‎ها استفاده کنند. این درخواست راهنمایان تاکنون محقق نشده است. راهنمایان گردشگری برای این‎که پایداری‎اشان برای تحقق اهدافشان را اثبات کنند، امسال نیز این درخواست را تکرار می‎کنند و امیدوار هستند که این امر در خوزستان تحقق یابد.

تاکنون سعی بر این بوده که راهنمایان گردشگری استان‎های مختلف برای دستیابی به حق و حقوقشان، انجمن‎های صنفی تشکیل دهند، امسال سعی خواهیم کرد که علاوه بر هدف قبلی، ایجاد کانون متشکل از انجمن‎های صنفی موجود را نیز به انجام برسانیم.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
کرائی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۲
0
0
من از نزدیک شاهد تلاش های مجتبی گهستونی در زمینه میراث فرهنگی و گردشگری بوده ام پشتکار بسیار خوبی دارد کاش با او همکاری می کردند و حرفش را می شنیدند .
:
:
:
آخرین اخبار