تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۹
کد خبر: ۱۳۲۱۳۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون خانه صنعت و معدن ایران:
مناطق آزاد در زمینه حمایت از تولید کارکرد مناسبی ندارند
به دلیل این که مناطق آزاد در خصوص حمایت از تولید کارکرد مناسبی ندارند، ما به عنوان بخش خصوصی مخالفت خود را نسبت به افزایش مناطق آزاد تجاری و صنعتی در کشور اعلام می‌کنیم
معاون خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: به دلیل این که مناطق آزاد در خصوص حمایت از تولید کارکرد مناسبی ندارند، ما به عنوان بخش خصوصی مخالفت خود را نسبت به افزایش مناطق آزاد تجاری و صنعتی در کشور اعلام می‌کنیم.

بیژن پناهی‌زاده اظهار کرد: طبق برنامه تعیین شده مقرر بود مناطق آزاد تجاری و صنعتی در کشور به مراکزی برای کمک به تولید، اشتغالزایی و ارزآوری تبدیل شود اما این مراکز پس از گذشت 20 یا 25 سال نتوانستند رسالت خود را به خوبی انجام بدهند.

وی با بیان این‌که تجارب گذشته اثبات کرده مناطق آزاد قادر نیستند در جهت حمایت از تولید گام بردارند، افزود: به عنوان مثال جزیره کیش به جای این‌که مرکزی برای سرمایه‌گذاری باشد، به مرکز واردات تبدیل شده و منطقه آزاد اروند نیز به همین صورت به مرکزی برای واردات کالا تبدیل شده است.

پناهی‌زاده خاطرنشان کرد: اکنون یکی از مشکلات شهرک صنعتی خرمشهر، منطقه آزاد اروند است. یعنی منطقه آزاد شدن خرمشهر و قرار گرفتن این شهرک در منطقه آزاد اروند نه تنها به واحدهای صنعتی شهرک صنعتی خرمشهر کمک نکرده، بلکه مشکلاتی را نیز ایجاد و شهرک صنعتی خرمشهر را به منطقه‌ای متروکه تبدیل کرده است.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خوزستان بیان کرد: دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد متأسفانه نمی‌تواند نظارت لازم را بر مناطق آزاد داشته باشد. مدیرعاملان هر کدام از مناطق آزاد مدعی هستند که حکم خود را از سوی رئیس جمهور دریافت کرده، بنابراین به نهادی پاسخگو نیستند. یکی از معضلات مدیران استان‌ها با مناطق آزاد در این است که مدیران مناطق آزاد خود را تافته‌ای جدا بافته از سیستم دولت می‌بینند و حتی به استاندار آن استان نیز پاسخگو نیستند.

پناهی‌زاده با بیان این‌که مدیران مناطق آزاد به هیچکس پاسخگو نیستند، گفت: مدیران مناطق آزاد خود را رئیس جمهور آن منطقه می‌دانند و این یک اشکال است. تقسیم کشور به ده‌ها منطقه مستقل و ملوک‌الطوایفی صحیح نیست. جمهوری اسلامی ایران فاقد حکومت خودگردان است اما مناطق آزاد فکر می‌کنند که دارای حکومت خودگردان هستند.

وی با اشاره به عدم دستیابی به اهداف تعیین‌شده از سوی مناطق ازاد اظهار کرد: مناطق آزاد به رسالت خود عمل نکرده و به مراکزی خودگردان و ایالتی تبدیل شده‌اند. یعنی مدیران مناطق آزاد، منطقه خود را ایالتی جداگانه با قوانین خاص دیگر می‌بینند، در حالی که کشور ما تابع حکومت مرکزی است.

پناهی زاده با بیان این‌که مناطق آزاد کشور کارکرد مناسبی ندارد، با تأکید بر عارضه‌یابی این مناطق عنوان کرد: با رویه و کارکرد کنونی مناطق آزاد باید بر موضوع افزایش تعداتد مناطق آزاد تجدیدنظر کرد. اکنون مناطق آزاد معضلی برای تولید محسوب می‌شوند. باید مناطق آزاد صنعتی و تجاری به مرکزی جهت تولید کالاها و محصولات صادرات محور تبدیل شوند.

معاون خانه صنعت، معدن و تجارت ایران خاطرنشان کرد: باید در مناطق آزاد تجاری و صنعتی مشوق‌هایی را برای سرمایه‌گذاران ایجاد کنیم تا تولید محصولات صادرات محور و صادرات این کالاها و به تبع ارزآوری انجام شود و این امر رسالت واقعی مناطق آزاد است.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار