تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۱
کد خبر: ۱۳۲۱۵۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
در شورای اداری دانشگاه شهید چمران مطرح شد؛
ضرورت افزایش همکاری‌های پژوهشی بین دانشگاه و صنایع
استاندار خوزستان بر استفاده از ظرفیت‌های علمی و پژوهشی اعضای هیأت‌علمی دانشگاه شهید چمران اهواز تأکید کرد و گفت: با استفاده از علم و دانش موجود در دانشگاه‌ها می‌توان نقشه راه توسعه استان را ترسیم کرد.

دکتر غلامرضا شریعتی در نشست شورای اداری دانشگاه شهید چمران اهواز که به دعوت وی به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید در استانداری برگزار شد، ضمن تبریک عید سعید غدیرخم و فرارسیدن هفته دفاع مقدس یاد شهدای انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس را گرامی داشت و اظهار کرد: به‌عنوان عضوی از دانشگاه معتقدم که استفاده از ظرفیت‌های علمی دانشگاه‌ها می‌تواند در حل بسیاری از مشکلات استان مؤثر باشد و به‌عنوان متولی استان خوزستان در حوزه اجرایی، سیاسی، امنیتی از دانشگاه‌ها حمایت خواهم کرد.

وی بر لزوم توجه به مسایل رفاهی و آمادگی خوابگاه‌ها برای دانشجویان در آغاز سال تحصیلی جدید تأکید کرد و گفت: باید تلاش کنیم که در کنار یکدیگر با رفع کمبودهای موجود، دانشگاه شهید چمران را به جایگاه واقعی آن برسانیم؛ در این خصوص لازم است تمامی مشکلات دانشگاه مشخص و به استانداری خوزستان اعلام شود.

استاندار خوزستان تأکید کرد که در زمینه‌ی اجرای پروژه‌های عمرانی همکاری لازم با دانشگاه شهید چمران اهواز انجام خواهد شد.

دانشگاه شهید چمران، نماد آموزش عالی جنوب‌غرب کشور

همچنین در این نشست، دکتر غلامحسین خواجه رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز، با تبریک آغاز سال تحصیلی و گرامی‌داشت هفته دفاع مقدس پیام این نشست را توجه و اهتمام استاندار خوزستان به مجموعه آموزش عالی استان عنوان کرد و افزود: دانشگاه شهید چمران با هویت استان خوزستان گره خورده و در سال‌های گذشته این دانشگاه به نماد آموزش عالی در جنوب‌غرب کشور تبدیل‌شده است.

وی ادامه داد: دانشگاه‌هایی باسابقه‌ی درخشان مانند دانشگاه شهید چمران اهواز باید به رسالت خود آگاه باشند و مسئولان استانی نیز باید در کنار دانشگاه به توسعه علمی و پژوهشی این مراکز کمک کنند.

رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز عنوان کرد: این دانشگاه طی سال‌ها نقش بی‌نظیری در توسعه آموزش عالی استان داشته و این مسأله امری انکارناپذیر است و باید قدردان این سرمایه‌ی عظیم باشیم.

خواجه گفت: غفلت از این سرمایه و عدم ترمیم آسیب‌ها به‌خصوص صدمات هشت سال دفاع مقدس، موجب برخی مشکلات مانند تنزل جایگاه علمی دانشگاه شده و این مسأله فاصله‌ی دانشگاه شهید چمران اهواز با سایر دانشگاه‌هایی که درگذشته هم‌تراز آن بوده‌اند را افزایش داده است.

وی گفت: حل مشکلات این دانشگاه به عزمی جدی نیاز دارد و لازم است مسئولان استانی از دانشگاه شهید چمران اهواز حمایت‌های لازم را داشته باشند و در کنار آن اعضای هیأت‌علمی دانشگاه نیز تلاش خود را برای بازگشت دانشگاه به جایگاه واقعی خود و قرار گرفتن بین پنج دانشگاه برتر کشور انجام می‌دهند.

لزوم توجه به جایگاه تأثیرگذار دانشگاه شهید چمران در سرنوشت استان

همچنین در این نشست، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محسن شفیعی رئیس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان، اظهار کرد: این امتیاز بزرگی است که نشست شورای دانشگاه شهید چمران اهواز در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید با حضور استاندار خوزستان برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: پیام این نشست روشن است، این‌که آموزش عالی برای جامعه فرصتی سرنوشت‌ساز است و خداوند را شاکریم که در دین اسلام علم و دانش از جایگاه والایی برخوردار است.

شفیعی گفت: همواره انتظار مسئولان استان از استاندار، پشتیبانی و تأمین مسائل مالی است که این مسائل با فراز و نشیب‌هایی قابل‌حل است اما مسأله اساسی توجه به شأن و جایگاه تأثیرگذار دانشگاه شهید چمران اهواز در سرنوشت و تصمیم‌های کلان استانی است زیرا هرچه امور علمی‌تر انجام شود موجب تقویت بیشتر دانشگاه‌ها و جامعه می‌شود.

مسئول دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان خوزستان، ادامه داد: برای یک جامعه و مجموعه مدیریتی آن، مایه افتخار است که از دانشگاه‌ها کمک بگیرد و در تصمیم‌گیری‌ها از نظرات آن‌ها استفاده کند و این مسءله نشان‌دهنده اعتقاد و باور یک جامعه به مقام و منزلت علم است.

شفیعی افزود: دانشگاه‌ها نیز در مقابل مشکلات و معضلات جامعه مسئولیت دارند و باید به‌خوبی به وظایف خود عمل کنند. دیدار با استاندار خوزستان در آستانه‌ی آغاز سال تحصیلی جدید را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم این دیدار با مجموعه دانشگاه‌های استان استمرار داشته و خروجی آن مایه‌ی برکت برای مردمی باشد که بار تنگناها را به‌تنهایی به دوش کشیده‌اند اما ذره‌ای از انجام مسئولیت خود در قبال کشور کوتاه نیامده‌اند.

حضور در جمع پنج دانشگاه برتر کشور از مهم‌ترین برنامه‌های دانشگاه

 در این نشست همچنین دکتر ابراهیم حاجی‌دولو معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز، نیز با اشاره به ظرفیت‌های علمی و پژوهشی این دانشگاه گفت: وجود 16 هزار دانشجو و 575 عضو هیأت‌علمی در دانشگاه شهید چمران ظرفیتی است که می‌تواند در اختیار مسئولان و استان برای حل بسیاری از مشکلات باشد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های تحقیقاتی دانشگاه تصریح کرد: در حال حاضر 9 مرکز تحقیقاتی تقاضامحور در دانشگاه شهید چمران اهواز فعال است که سه مرکز آن در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی فعالیت دارد. دانشگاه شهید چمران تاکنون 35 پروژه مشترک با وزارت نفت داشته است که از این تعداد 11 پروژه در حوزه‌ی مخازن نفتی است. امکانات این دانشگاه در رشته‌های مرتبط با حوزه نفت، گاز و زمین‌شناسی نفت بسیار خوب است.

حاجی‌دولو با اشاره به فعالیت‌های مرکز تحقیقات شبکه‌های گازرسانی این دانشگاه، گفت: این مرکز از سوی شرکت گاز حمایت می‌شود و تاکنون 9 پروژه مشترک انجام‌ داده است؛ همچنین اجرای پروژه‌ی تدوین دانش فنی پمپ‌های نفتی و برنده شدن در مناقصه 10 قلم کالای اساسی وزارت نفت به‌عنوان تنها دانشگاه کشور در این مناقصه از دیگر دستاوردهای دانشگاه است.

الزام دستگاه‌های اجرایی به‌صرف یک درصد بودجه در بخش پژوهشی

وی همچنین به فعالیت‌های پژوهشکده آب و انرژی دانشگاه و انجام پروژه‌های مشترک با سازمان آب و برق استان و فعالیت‌های مرکز پژوهشی ریزگردها و برگزاری سمینار بین‌المللی ریزگردها در این دانشگاه اشاره کرد و با بیان افزایش مقالات ISI دانشگاه، اظهار داشت: خوشبختانه انتشار مقالات در این بخش افزایش‌یافته و آمار تحقیقات تقاضامحور نیز رشد خوبی داشته است.

حاجی دولو تغییر در سیاست‌ها برای ورود اساتید به حوزه پژوهش و فناوری و ارتباط با سازمان‌ها و صنایع، ارائه خدمات مشاوره‌ای در بخش خدمات پژوهشی و فناوری، ایجاد هفت مرکز تحقیقاتی در دانشگاه، توسعه رشته‌های موردنیاز استان در دانشگاه، بسترسازی برای گسترش مقالات علمی دانشگاه به‌خصوص در مجلات بین‌المللی، جهت‌دهی به پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی، افزایش همکاری با سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی، پیگیری برای تأسیس منطقه‌ی ویژه نفت و نیرو در خوزستان، حضور در جمع پنج دانشگاه برتر کشور را از مهم‌ترین برنامه‌های دانشگاه عنوان کرد.

وی همچنین خواستار الزام دستگاه‌های اجرایی به‌صرف یک درصد بودجه در بخش پژوهشی شد و افزود: دانشگاه شهید چمران اهواز با توجه به ظرفیت‌های علمی و پژوهشی اعضای هیأت‌علمی خود می‌تواند به‌عنوان مرجعی برای انجام پژوهش‌های علمی باشد.

لزوم برقراری ارتباط مؤثر بین بخش‌های صنعت و دانشگاه استان

همچنین دکتر مهدی قمشی رئیس دانشکده علوم آب دانشگاه شهید چمران اهواز، اظهار کرد: خوزستان استانی چندوجهی است که به لحاظ صنعتی بودن دارای موقعیتی ممتاز است و باید تلاش کرد ارتباطی مؤثر بین بخش صنعت و دانشگاه در استان برقرار شود.

وی افزود: خوزستان به دلیل برخی مسائل تاکنون نتوانسته در جذب و نگه‌داشتن نخبگان موفق عمل کند و از این لحاظ نیاز است که مجموعه‌ی استان از دانشگاه حمایت بیشتری داشته باشد.

رئیس دانشکده علوم آب دانشگاه شهید چمران اهواز عنوان کرد: در سال‌های گذشته موضوع تفاوت‌های حقوقی بین دانشگاه‌ها کمتر شده و نیاز است از لحاظ مسائل رفاهی نیز برای جذب و نگه‌داشتن نخبگان توجه بیشتری به دانشگاه‌ها شود.

عضو هیأت‌علمی دانشگاه شهید چمران اهواز خواستار توجه جدی مسئولان استانی و مجموعه استانداری به این دانشگاه شد و افزود: امیدواریم امسال برای تغییر چهره‌ی استان و حل مشکلات حمایت‌های لازم انجام شود.

نتایج پژوهش‌های دانشگاه به جامعه منتقل شود

همچنین در این نشست، دکتر عبدالله پارسا معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز، با اشاره به ظرفیت‌های علمی و آموزشی این دانشگاه، گفت: خوزستان استانی صنعتی با ظرفیت‌های کشاورزی بی‌شمار است اما فراموش نکنیم که در این استان بیش از چهار میلیون نفر زندگی می‌کنند و تمامی ظرفیت‌های علمی و انجام پژوهش‌ها باید در جامعه انعکاس داشته باشد.

وی تصریح کرد: دانشجویان آینده‌سازان کشور هستند و درهرحال نتایج پژوهش‌هایی که در دانشگاه‌ها انجام می‌شود باید به‌واسطه‌ی تربیت انسان‌هایی فرهیخته، مسئولیت‌پذیر به جامعه منتقل شود.

وی افزود: سال تحصیلی با مسائل آموزشی آغاز می‌شود و امیدواریم در کنار تمامی این امور مسئولان استان به موضوع آموزش توجهی جدی داشته باشند.

تخصیص کمتر از یک‌ششم بودجه عمرانی دانشگاه طی سه سال

همچنین دکتر حمیدرضا غفوری معاون طرح و برنامه دانشگاه شهید چمران اهواز، اظهار کرد: در سه سال گذشته 60 میلیارد تومان بودجه عمرانی برای دانشگاه پیش‌بینی‌شده که کمتر از 10 میلیارد تومان آن محقق شده است.

وی اظهار کرد: در حوزه پروژه‌های عمرانی دانشگاه شهید چمران به حمایت‌های ویژه نیاز دارد تا بتواند در بخش‌های علمی، آموزشی و پژوهشی نیز ارتقاء یابد. در حال حاضر ساختمان آزمایشگاه مرکزی دانشگاه 75 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که با اختصاص یک و نیم میلیارد تومان می‌توان این پروژه را به اتمام رساند.

معاون طرح و برنامه دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: طرح توسعه گروه شیمی با 88 درصد، ساختمان دانشکده عمران و معماری با 75 درصد و دانشکده علوم آب با 42 درصد پیشرفت فیزیکی، به اعتباراتی برای اتمام نیاز دارد.

غفوری با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و استانداری خوزستان، اظهار کرد: در این تفاهم‌نامه مقرر شد که پنج پروژه با اعتباری معادل 52 میلیارد تومان در دانشگاه شهید چمران اجرا و 50 درصد اعتبارات این پروژه‌ها توسط استانداری تأمین شود که امیدواریم این تفاهم‌نامه وارد فاز اجرایی شود.

ضرورت افزایش همکاری‌های پژوهشی بین دانشگاه و صنایع

همچنین دکتر بهرام علیزاده رئیس دانشکده علوم زمین دانشگاه شهید چمران اهواز، اظهار کرد: پس از سال‌ها برای نخستین بار است که نشست شورای دانشگاه با حضور استاندار خوزستان برگزار می‌شود. دانشگاه شهید چمران این ظرفیت را دارد که در تمامی بخش‌ها به مسئولان استانی مشاوره دهد و برای اعتلای استان همکاری‌های لازم را داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: در برخی موارد شاهد آن هستیم که دستگاه‌ها اعتبارات پژوهشی خود را به مرکز برگشت می‌دهند؛ این در حالی است که می‌توان از این اعتبارات برای انجام پژوهش‌های علمی در استان استفاده کرد.

این عضو هیأت‌علمی دانشگاه شهید چمران اهواز خواستار شد که در نشست شورای اداری استان از مسئولان دستگاه‌های اجرایی خواسته شود که همکاری‌های بیشتری با دانشگاه داشته باشند.

تأمین اعتبار برای شناسایی عارضه تنفسی پاییزی

همچنین در این نشست، دکتر نوراله معلمی رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید چمران اهواز، به آغاز فصل پاییز اشاره کرد و گفت: در سال‌های گذشته شاهد بروز مشکلات تنفسی با اولین بارش‌های فصلی بودیم که برای بروز این مسأله علت‌هایی مطرح‌شده است.

وی اظهار کرد: از تأسیسات نفتی، آلاینده‌های شرکت فولاد، سوزاندن اراضی نیشکر و زباله‌های شهری و همچنین گیاه کنوکارپوس به‌عنوان علت‌های بروز اصلی این مشکل نام ‌برده می‌شود که باید تحقیقاتی دراین‌باره انجام شود.

رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید چمران اهواز عنوان کرد: گیاه کنوکارپوس 60 درصد از پوشش گیاهی اهواز را تشکیل می‌دهد و در صورت حذف آن فضای سبزی در این شهر باقی نمی‌ماند؛ هرچند معتقدم کنوکارپوس علت اصلی بروز این عارضه نیست.

عضو هیأت‌علمی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: در این خصوص چهار طرح تحقیقاتی ارائه‌شده تا بتوان عامل اصلی بروز عارضه تنفسی را شناسایی کرد که امیدواریم اعتبارات موردنیاز این طرح‌ها تأمین شود.

درصد تخصیص اعتبارات پژوهشی افزایش یابد

همچنین در این نشست، دکتر محمد رعایایی عضو هیأت‌علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به بودجه پژوهشی در کشور، گفت: درصد تخصیص بودجه پژوهشی در کشور نسبت به کشورهای نیمه‌پیشرفته و پیشرفته بسیار کم است.

وی افزود: بودجه پژوهشی حداقل سه درصد از بودجه ناخالص ملی است درحالی‌که این میزان در سال 60 یک‌دهم درصد، سال 80 نیم درصد، سال 87 هشت‌دهم درصد، سال 91 یک‌دهم درصد و امسال نزدیک به چهار دهم درصد رسیده است.

این عضو هیأت‌علمی دانشگاه شهید چمران اهواز تأکید کرد: این در حالی است که در کشوری مانند سوئد این اعتبار معادل سه و نیم درصد و در کشور مالزی یک و یک‌دهم درصد است. دغدغه پژوهش باید در کشور ایجاد شود و امیدواریم مسئولان استان در این خصوص حمایت‌های لازم را انجام دهند.

تشکیل کارگروه آموزش عالی برای رفع مشکلات دانشگاه

همچنین در این نشست، دکتر مسعود صفایی‌مقدم عضو هیأت‌علمی دانشگاه شهید چمران اهواز، پیشنهاد داد که برای حل مشکلات حوزه دانشگاه کارگروه آموزش عالی به ریاست استاندار خوزستان و دبیری رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز تشکیل شود.

وی افزود: دانشگاه شهید چمران اهواز نیازمند حمایت همه‌جانبه‌ی مسئولان است و اگر به‌عنوان پروژه‌ای استانی به این دانشگاه نگاه نشود، مشکلی حل نخواهد شد. در استان خوزستان ظرفیت‌های بسیاری وجود دارد که می‌توان با استفاده از این ظرفیت‌ها به توسعه‌ی استان کمک کرد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار