تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۹
کد خبر: ۱۳۲۱۶۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرکل آموزش‌وپرورش خوزستان در آیین بازگشایی مدارس:
وجود 650 هزار بی‌سواد شایسته‌ی خوزستان نیست
مدیرکل آموزش‌وپرورش خوزستان با بیان این‌که امروز قریب به یک میلیون دانش‌آموز در خوزستان به مدرسه می‌روند در حالی‌که 10 هزار معلم کمبود داریم، اساسی‌ترین عامل افت استان و آموزش‌وپروش را همین کمبود نیروی انسانی دانست
مدیرکل آموزش‌وپرورش خوزستان با بیان این‌که امروز قریب به یک میلیون دانش‌آموز در خوزستان به مدرسه می‌روند در حالی‌که 10 هزار معلم کمبود داریم، اساسی‌ترین عامل افت استان و آموزش‌وپروش را همین کمبود نیروی انسانی دانست و گفت: از نمایندگان استان در مجلس خواستاریم که این موضوع را از طریق دولت پیگیری کنند.

محمد تقی‌زاده در مراسم نمادین استانی زنگ بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی 96 – 95 که امروز، سوم مهرماه در دبستان امام حسین (ع) شاوور برگزار شد، ضمن تبریک آغاز سال تحصیلی جدید به‌عنوان یک روز ملی، اظهار کرد: امروز مقارن با هفته دفاع مقدس است و یاد شهدای انقلاب اسلامی به‌ویژه 36 هزار شهید دانش‌آموز و پنج هزار شهید معلم را گرامی می‌داریم.

وی با بیان این‌که قطعاً تاریخ ایران هرگز شهامت و شهادت شهدا را فراموش نخواهد کرد، افزود: دانش‌آموزان امروز باید اهداف، رسالت‌ها و آرمان‌های این دانش‌آموزان را حفظ کنند و استمرار بخشند؛ سرمایه‌های واقعی امروز ما همین دانش‌آموزان هستند.

مدیرکل آموزش‌وپرورش خوزستان با اشاره به این‌که دین اسلام بر تعلیم‌وتربیت تأکید دارد، عنوان کرد: اسلام تنها دینی است که با "خواندن" آغاز شده و امروز همه به این مسأله معتقدند که هیچ تغییر و تحولی در هیچ سرزمین و جامعه‌ای به‌وجود نمی‌آید مگر این‌که ابتدا آموزش‌وپرورش آن سرزمین دچار تغییر و تکامل شود؛ یک سرزمین زمانی ساخته می‌شود که آموزش‌وپروش آن ساخته شده باشد. اولویت تمام دستگاه‌ها، نهادها و ... باید ابتدا آموزش‌وپرورش و تعلیم‌وتربیت فرزندان آن سرزمین باشد.

تقی‌زاده ادامه داد: در کتاب آموزش‌وپرورش فصل اول زندگی اجتماعی ما باید توجه به ساده‌ترین واژه‌های زندگی اجتماعی مانند محبت، دوستی، همدلی، همبستگی، وحدت و تلاش باشد و این ساده‌ترین واژه‌ها هستند که امروز دانش‌آموزان باید معنا و مفهوم آن‌ها را درک کند. این فصل اول کتاب همه‌ی ماست و اگر دانش‌آموزان این فصل را به‌خوبی بیاموزند در سایر فصول مانند علم، تکنولوزی و ... مشکلی نخواهیم داشت.

وی خاطرنشان کرد: همان‌طور که دانش‌آموزان شهید معنای چنین فصلی را به‌خوبی فهمیدند، دانش‌آموزان امروز نیز باید آن را درک کنند. اولویت اول برنامه توسعه آموزش‌وپرورش خوزستان، کسب یک هویت دینی، فرهنگی، اجتماعی، مذهبی و ملی است و اگر دانش‌آموزان این هویت را درک کنند در سایر مسائل مشکلی نخواهیم داشت.

مدیرکل آموزش‌و‌پرورش خوزستان با اشاره به برنامه توسعه آموزشی استان، گفت: 20 اولویت و شاخص ملی و دینی برای استان تهیه شده و مواردی مانند توجه ویژه به آموزش‌وپرورش دختران در دستور کار قرار گرفته است زیرا معتقدیم اگر دختران و زنانی داشته باشیم که از لحاظ فرهنگی، علمی و اجتماعی درک و شعور بالایی داشته باشند، خانواده‌های موفقی خواهیم داشت.

تقی‌زاده تصریح کرد: از اولویت‌های اساسی دیگر آموزش‌وپرورش استان توجه ویژه به میدان بازی کودکان و نوجوانان است زیرا زمانی می‌توانیم دانش‌آموز موفقی داشته باشیم که کودکان سالمی داشته باشیم. از دیگر اولویت‌های اساسی، تغذیه سالم و بهداشت دانش‌آموزان و ازجملهٔ اساسی‌ترین اولویت‌ها موضوع سوادآموزی است.

وی افزود: شایسته‌ی استان خوزستان نیست که با وجود شکل‌گیری اولین تمدن‌های ملی، دینی و مذهبی در این استان، 650 هزار بی‌سواد داشته باشد و 250 هزار نفر از این تعداد اولیاء دانش‌آموزان باشند. تنها زمانی می‌توان فرایند تعلیم‌وتربیت را از خانه به مدرسه هدایت کرد که اولیاء باسوادی داشته باشیم.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان اظهار داشت: امسال دوره‌ی پیش‌دبستانی برای اولین بار و به‌عنوان تنها استان کشور در خوزستان اجباری شده است تا بار تعلیم‌وتربیت در خوزستان کاهش یابد و دانش‌آموزان یک سال زودتر راهی مدرسه شوند.

وی با بیان این‌که هدف این نیست که تنها الفباء زودتر آموزش داده شود، گفت: سال‌هاست که الفبا را می‌خوانیم و می‌نویسیم اما بسیاری از آسیب‌های اجتماعی هنوز وجود دارند به همین دلیل هدف این است که دانش‌آموزان با یک سال زودتر رفتن به مدرسه، معنای واقعی همان ساده‌ترین واژه‌ها و مفاهیم زندگی را بیاموزند.

تقی‌زاده با اشاره به این‌که استاندار در چهار ماه اخیر بیشترین وقت خود را به‌طور اختصاصی برای آموزش‌وپرورش اختصاص داده است، این اقدام استاندار را در این راستا دانست که  باید ذهن مسئولان استان درگیر تعلیم‌وتربیت شود و افزود: ما زمانی آموزش‌وپرورش موفقی خواهیم داشت که ذهن مسئولان استان درگیر آن شود و اولویت نخست همه باشد.

وی خطاب به نمایندگان استان در مجلس گفت: امروز قریب به یک میلیون دانش‌آموز در خوزستان به مدرسه می‌روند در حالی‌که 10 هزار معلم در خوزستان کمبود وجود دارد؛ این کمبود چگونه باید جبران شود؟ از طریق اضافه کار، استفاده از معلمان بازنشسته، به‌کارگیری سربازمعلم و نیروی حق‌التدریس جبران می‌شود و اساسی‌ترین عامل افت استان و آموزش‌و‌پروش نیز کمبود همین نیروی انسانی است. از نمایندگان خواستاریم که این موضوع را از طریق دولت پیگیری کنند تا حل شود.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار