تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۵
کد خبر: ۱۳۲۳۰۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
چند نکته برای کنترل شیوع سرماخوردگی بین دانش‌آموزان
عفونت‌های دستگاه تنفسی از جمله بیماری‌های فصل مدرسه است که با سرد شدن هوا شیوع بیشتری پیدا می‌کند
فوق تخصص ریه با تاکید بر ضرورت آموزش رعایت بهداشت به دانش آموزان گفت: عفونت‌های دستگاه تنفسی از جمله بیماری‌های فصل مدرسه است که با سرد شدن هوا شیوع بیشتری پیدا می‌کند.

دکتر حشمت‌الله توکل اظهار کرد: عفونت‌های دستگاه تنفسی دوران مدرسه، بیشتر از نوع ویروسی است و سرماخوردگی شایع‌ترین بیماری است که هر فرد در سال به طور متوسط بین سه تا چهار بار به این بیماری مبتلا می‌شود.

وی ادامه داد: این بیماری در مهدهای کودک و مدارس که جمعیت زیاد است، شیوع بیشتری دارد و این گونه بیماری‌ها عمدتا از راه تنفس و تماس می‌توانند به راحتی از کودکی به کودک دیگر منتقل شوند.

فوق تخصص ریه مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) اهواز گفت: دانش‌آموزی که سرماخورده است، چنانچه نحوه صحیح رعایت بهداشت را نداند، بدون استفاده از دستمال تمیز، داخل دست‌های خود عطسه می‌کند. این ترشحات حاوی ویروس است و کودک با دست زدن به اشیای مورد استفاده خود و دیگر همکلاسی‌هایش، میکروب‌های عامل بیماری را منتقل می‌کند.

توکل افزود: فصل سرما برای این بیماری بسیار مساعد است؛ زیرا ویروس در این فصل فعال‌تر است و در مدارس و مهدهای کودک و به طور کلی مکان‌های بسته تجمع زیاد است بنابراین انتشار و انتقال ویروس از فردی به فرد دیگر بیشتر اتفاق می‌افتد.

وی با بیان این‌که مهم‌ترین راه پیشگیری از بیماری رعایت بهداشت است، اظهار کرد: اگر فرزندتان سرماخورده باشد؛ قبل از بهبودی کامل، از فرستادن او به مدرسه و یا مهدکودک خودداری کنید. استفاده از ماسک فیلتردار هم می‌تواند تا حد زیادی از انتشار ویروس در جمع جلوگیری کند. البته شست‌وشوی دست‌ها عامل مهمی در جهت پیشگیری از بیماری‌ها است؛ والدین رعایت بهداشت دست را به کودکان خود در فصل مدرسه به خوبی آموزش دهند.

این فوق تخصص ریه درباره راه‌های پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های عفونت‌های تنفسی دوران مدرسه توضیح داد: شستن دست‌ها قبل از خوردن غذا و خوراکی در مدرسه و بعد از دستشویی، استفاده کردن از دستمال تمیز در جلوی دهان هنگام سرفه و عطسه، دور انداختن دستمال‌های آلوده از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های ویروسی تنفسی است.

توکل گفت: یکی دیگر از آموزش‌های مهم که خانواده‌ها باید برای کودکان خود در مدرسه مدنظر قرار دهند این است که از دست دادن‌های مداوم، بوسیدن و بغل کردن که در کودکان فراوان انجام می‌شود، تا حد امکان خودداری کنند زیرا این اقدام، انتقال بیماری‌ها را بین آنها افزایش می‌دهد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار