تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۸
کد خبر: ۱۳۲۳۹۰
تعداد نظرات: ۳ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
اختصاصی؛
کشف اسکلت و سفال های باستانی در خرمکوشک اهواز / تصاویر
خوزنیوز: صبح امروز با پیگیری انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان، آثار اسکلت  و تکه‌های متعدد سفال‌های باستانی در منطقه‌خرمکوشک اهواز کشف شد. 

کشف اسکلت و سفال های باستانی در خرمکوشک اهواز / تصاویر

دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان پس از آگاهی از وجود سفال‌های باستانی و آثار استخوان‌های یک جسد گفت: صبح روز دوشنبه پنج مهرماه 1395 پس از کسب خبر از وجود یک سری آثار استخوان‌های یک جسد، همراه با تکه متعدد سفال‌های باستانی در منطقه‌ای از خرمکوشک اهواز، ابتدا خود در محل حاضرشده و موضوع را با مسئول حقوقی اداره کل میراث فرهنگی خوزستان در میان گذاشتم. 
مجتبی گهستونی افزود: خبر وجود استخوان‌های یک جسد و تکه‌های متعدد سفال را یکی دیگر از اعضای انجمن تاریانا که خود از پرسنل وظیفه‌شناس شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب است را به انجمن اعلام و من در سریع‌ترین زمان ممکن برای جلوگیری از هرگونه تخریب‌های احتمالی در محل حاضر شدم و از نزدیک در جریان موضوع قرار گرفتم که متوجه شدم خود تعدادی از پرسنل حاضر شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب حساسیت کامل را دراین‌باره دارند و با نگرانی‌هایی که از تخریب میراث‌های فرهنگی دارند ثابت نمودند که دوستدار میراث فرهنگی هستند. 
وی بیان کرد: این آثار در حیاط یکی از ادارات خرمکوشک پس از انجام گودبرداری‌هایی برای ساخت یک انبار مشاهده شد که موضوع بلافاصله به ما به‌عنوان دوستداران میراث فرهنگی اعلام گردید و ما هم بلافاصله از معاونت میراث فرهنگی و امور حقوقی اداره کل میراث فرهنگی خوزستان درخواست کردیم تا در محل حضور پیدا کنند که بلافاصله مسئول امور حقوقی، جانشین معاونت میراث فرهنگی و یکی از کارشناسان باستان‌شناسی در محل حضور پیدا کردند. 
سخنگو انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان در ادامه گفت: مشاهده آن آثار مرا یاد وجود آثار متعدد تاریخی در همان حوالی انداخت که باوجود مشاهده این جسد و سفال‌های متعدد ضرورت بررسی و کاوش را در آن منطقه بیشتر می‌کند که در این خصوص باید موضوع پیگیری و پشت گوش انداخته نشود. 
گهستونی بیان کرد: سال 1386 پس آغاز حفاری‌های مترو در میدان دروازه (خلیج‌فارس) و چهارشیر لایه‌های تاریخی مشاهده و مورد تائید و تأکید برخی باستان شناسان قرار گرفت. چندی بعد در زرگان یک محوطه دیگر و هم‌زمان در همان خرمکوشک وجود دو گور باستانی را مطلع شدم که به مسئولان میراث خبر دادم و از آثار هم بازدید شد و درنهایت برای انجام کاوش‌های بعدی روی آن را پوشاندند. 
وی اظهار داشت: وجود آثاری ازجمله سفال و استخوان که نیاز به بررسی‌ها و مطالعات بیشتر دارد این موضوع را یادآور می‌شود که منطقه هفت اهواز ازجمله مناطق مهم تاریخی خوزستان است که باوجود تپه‌های باستانی، استودان، گور دخمه و... مورد بی‌توجهی و بی‌مهری قرارگرفته است. 
دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان ضمن تشکر از حضور به‌موقع کارشناسان میراث فرهنگی خوزستان و همچنین عوامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، از اداره کل میراث فرهنگی خوزستان درخواست کرد که با حمایت از اداره میراث فرهنگی شهرستان اهواز و واگذاری اختیارات کمک کند تا مطالعات و کاوش‌های مختلف پیگیری شود. 
گهستونی گفت: وجود محوطه‌های باستانی مختلف در شهر اهواز ضرورت کاوش‌ها و نجات‌بخشی‌ها را بیش‌ازپیش محسوس می‌کند که در این زمینه نیاز است تا مشارکت سازمان‌ها و ارگان‌هایی بزرگی شرکت نفت، گاز، آب و برق، فولاد، لوله‌سازی، توسعه نیشکر، شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، ملی حفاری، شهرداری و... جلب شود.  

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
0
4
قدمت این آثار مربوط به چه زمانی هست؟ چرا در این موضوع تحقیق نمیشه و اگر منطقه تاریخی هست چرا خط مترو ازش عبور کرده؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
0
4
جالبه
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
0
4
چند سال است که اداره میراث فرهنگی شهرستان اهواز راه اندازی شده است و اخیرا نیز در چارت قرار گرفته است.چرا برای این کار از نیروهای شهرستان و اداره کل استفاده شده است؟
:
:
:
آخرین اخبار