تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۸
کد خبر: ۱۳۲۴۰۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مسئول مرکز رشد جوان بسیج دزفول خبر داد:
اعطای تسهیلات بلاعوض به مخترعان بدون محدودیت سنی و تحصیلی
امکان حمایت از طرح‌ها و ایده‌های مخترعان و مبتکران در هر رده سنی و با هر سطح سواد به شرط احراز شرایط فنی با اعطای تسهیلات بلاعوض در این مرکز فراهم است
مسئول مرکز رشد جوان بسیج دزفول با تبیین اهداف و برنامه‌های این مرکز، گفت: امکان حمایت از طرح‌ها و ایده‌های مخترعان و مبتکران در هر رده سنی و با هر سطح سواد به شرط احراز شرایط فنی با اعطای تسهیلات بلاعوض در این مرکز فراهم است.

محمد لیمویی با بیان این‌که مرکز رشد جوان بسیج دزفول پس از مرکز اهواز، دومین مرکز رشد در استان است که زیر نظر سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری تأسیس می‌شود، اظهار کرد: این مرکز سال گذشته مجوز خود را اخذ و فعالیت خود را به‌طور رسمی آغاز کرد اما اکنون یک ساختمان مستقل و مجهز دارای اتاق کنفرانس، کلاس آموزشی، کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های برق، مکانیک و الکترونیک و سوله به آن اختصاص یافته است.

وی با اشاره به افتتاح این ساختمان، امروز پنجم مهرماه با حضور سردار شاهوارپور فرمانده سپاه حضرت ولیعصر (عج) خوزستان و مسئولان شهرستان، درباره حیطه‌ی فعالیت این مرکز و تفاوت آن با مراکز رشد دانشگاهی گفت: مرکز رشد جوان دارای یک اساسنامه مستقل است و براساس آن تسهیلات بلاعوض سه تا پنج میلیون تومانی برای تجاری‌سازی اختراعات اعطا می‌کند، بدون آن‌که در آن اختراع سهیم باشد؛ زیرا شعار بسیج این است که وظیفه دارد از فعالیت‌های علمی حمایت کند.

مسئول مرکز رشد جوان بسیج دزفول تصریح کرد: این مرکز اختراعات را در هر سطح بدون محدودیت سنی یا مدرک تحصیلی و تنها به شرط داشتن شرایط فنی لازم، مورد حمایت قرار می‌دهد؛ به‌طور مثال یکی از افرادی که اکنون با ثبت 9 اختراع تحت حمایت مرکز است، از سواد پنجم ابتدایی برخوردار است و با توجه به احراز شرایط لازم در داوری‌ها، هیچ‌گونه مدرک دانشگاهی در این روند اعمال نشده است.

لیمویی با بیان این‌که این مرکز با نظارت سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری و پارک علم وفناوری خوزستان و همچنین زیر نظر ناحیه مقاومت بسیج دزفول فعالیت می‌کند، اظهار کرد: اختراعاتی که حداقل گواهی ثبت و تأییدیه علمی داشته باشند، در این مرکز حمایت می‌شوند و در صورت تأیید تسهیلات سه تا پنج میلیون تومانی برای ساخت دریافت می‌کنند اما  طرح‌هایی که هنوز برای حق مالکیت ثبت اختراع اقدام نکرده‌اند، جهت تکمیل طرح به پژوهش‌سرای جوان بسیج دزفول معرفی می‌شوند.

وی همچنین از امکان حمایت از طرح‌های مخترعان و مبتکران در سراسر استان خبر داد و افزود: لزوماً نیازی نیست که مخترع از شهرستان دزفول باشد بلکه طرح‌های استانی نیز می‌توانند تحت حمایت مرکز قرار بگیرند. البته این حمایت‌ها به اعطای تسهیلات بلاعوض منحصر نمی‌شود و امکان استفاده از تجهیزات کارگاهی و آزمایشگاهی مرکز، معرفی مخترعان به ادارات و سازمان‌های مد نظر به‌منظور استفاده از امکانات آن‌ها برای انجام طرح، اخذ تسهیلات از نهادهای دیگر، امکان استقرار در مرکز و اعطای دفتر کار برای تجاری‌سازی اختراع و ... از دیگر حمایت‌های مرکز است.

مسئول مرکز رشد جوان بسیج دزفول خاطرنشان کرد: همچنین با پیگیری‌های انجام‌شده از سوی مرکز، از یک‌سال گذشته شورای شهر دزفول به هر اختراع مبلغ یک میلیون تومان هدیه اعطا می‌کند؛ برای کسب هر مقام توسط مخترعان در جشنواره‌ها نیز مبلغ یک میلیون تومان به‌عنوان هدیه پرداخت می‌شود. رایزنی‌هایی نیز با بانک‌ها، فرمانداری و دیگر نهادها برای حمایت از مخترعان انجام شده است.

لیمویی با بیان این‌که محدودیتی از نظر سقف تعداد اختراع برای حمایت در مرکز وجود ندارد، گفت: به هر تعداد که اختراعات بتوانند در مرحله‌ی داوری به تأیید برسند، درخواست بودجه می‌شود و از این نظر محدودیتی وجود ندارد اما تسهیلات طی چند مرحله و بر اساس پیشرفت کار اعطا می‌شود؛ همچنین امکان افزایش سقف این تسهیلات تا 10 میلیون تومان وجود دارد اما طرح مورد نظر باید به تأیید سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان برسد.

وی با قدردانی از رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان به خاطر حمایت‌های وی از این مرکز، در خصوص تعداد طرح‌های حمایت‌شده اظهار داشت: در حال حاضر تقریباً 103 مخترع در دزفول شناسایی شده‌اند که از این تعداد نزدیک به 65 نفر گواهی ثبت اختراع دارند. اکنون 35 اختراع از سوی مرکز در حین حمایت هستند زیرا تسهیلات به‌تدریج اعطا می‌شود.

مسئول مرکز رشد جوان بسیج دزفول با اشاره به برپایی نمایشگاهی از دستاوردها و اختراعات تحت حمایت این مرکز، امروز هم‌زمان با افتتاح ساختمان آن، خاطرنشان کرد: این اختراعات در مراحل مختلف ساخت و تجاری‌سازی هستند و از این تعداد 19 طرح توانسته‌اند به مرحله‌ی ساخت برسند و این تسهیلات را به‌طور کامل دریافت کنند. در مرحله‌ی بعد ثبت این اختراعات در قالب شرکت دانش‌بنیان و تجاری‌سازی محصول در دستور کار قرار دارد و در این راستا نیز تسهیلات و حمایت‌هایی در نظر گرفته شده است.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار