تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۸
کد خبر: ۱۳۴۷۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مشحون:خارجي‌ هاي ليگ چنگي به دل نمي‌زنند

رييس سازمان تيم‌هاي ملي بسكتبال ايران اين فصل از ليگ برتر بسكتبال را فرصتي براي خودنمايي جوانان ايراني مي‌داند تا براي حضور در جام ملت‌هاي آسيا كه سال آينده برگزار مي‌شود آماده شوند.

http://38.74.1.150/Multimedia%5Cpics%5C1387%5C8%5CSport%5C265.jpg

به گزارش ايسنا، اين فصل از ليگ برتر بسكتبال شرايطي داشت كه بسياري از بازيكنان و كارشناسان بسكتبال نظرات متفاوتي درباره آن داشتند. تعدادي از ملي‌پوشان از كم شدن تعداد خارجي‌ها انتقاد كردند و حضور آن‌ها را براي پيشرفت جوانان ضروري دانستند. تعدادي ديگر نيز از اين قانون استقبال و به خودنمايي جوانان در ميدان مسابقه اشاره كردند.

در همين راستا خبرنگار ايسنا با محمدرضا مشحون به گفت و گو پرداخت كه رييس سازمان تيم‌هاي ملي نيز از خودنمايي جوانان خوشحال بود. مدير تيم‌هاي ملي بسكتبال تاكييد مي‌كند نظر تمامي كارشناسان و بازيكنان محترم است اما فدراسيون با قدرت به برنامه ريزي‌اش عمل مي‌كند كه مشروح گفت و گويش با ايسنا را در ادامه مي‌خوانيد.

اين فصل از ليگ برتر بسكتبال را چگونه ارزيابي كرديد؟

خيلي‌ها مي‌گويند چون تيم‌ها دير بسته شده‌اند ليگ افت كرده است. به عنوان رييس سازمان تيم‌هاي ملي بايد بگويم كه فدراسيون قبل از جام ملت‌ها، اعلام كرد كه 28 مهر آغاز ليگ برتر بسكتبال است اما بسياري از تيم‌ها كارشان را دير آغاز كردند. البته تعدادي نيز به دليل قانون دولت، نمي‌دانستند وضعيت‌شان چگونه است. با اين شرايط تيم‌هاي دولتي خيلي دير وارد ليگ شدند و بعضي از تيم‌هاي خصوصي مانند توزين الكتريك ديگر سرمايه‌گذاري نكردند. اما در كنار آن‌ها لوله A.S دوباره به ليگ برگشت و فولاد ماهان سپاهان نيز در بسكتبال سرمايه‌گذاري كرد.12 تيم خوب ليگ برتر را آغاز كردند و شرايط خوبي نيز به وجود آمد.

سطح كيفي ليگ افت داشته به نظر شما دليل اين مساله چيست؟

خيلي‌ها افت ليگ برتر را به اين دليل مي‌دانند كه تعداد بازيكنان خارجي كم شده است. بايد توجه كنيم كه فدراسيون با اين قانون جديدش اجازه داد تا 12 بازيكن جوان ايراني فرصت ميدان داشته باشند. در كنار اين مسئله نيز قصد داشتيم به باشگاه‌ها كمك كنيم تا پول اضافه به بازيكن خارجي ندهند. مطمئن باشيد با اين روش به نتايج مثبتي در آينده خواهيم رسيد. به نظر من ليگ برتر نيز كيفيتش بالا خواهد آمد كه البته كيفيت پاييني نيز ندارد. هم‌اكنون هيچ تيمي در ليگ حاشيه امنيت ندارد. جهش ترابر قم برابر پتروشيمي به پيروزي مي‌رسد. به نظر من تيم‌ها به زمان نياز داشتند كه در نيم فصل دوم اين شرايط برايشان به وجود آمد. با شرايط كنوني در مرحله پلي‌آف، تيم‌ها دومين بازيكن خارجي خود را نيز اضافه خواهند كرد و اين نيز مي‌تواند به بالا آمدن هرچه بيشتر سطح ليگ كمك كند.

به نظر شما جوانان به تجربه حضور در كنار بازيكنان خارجي نياز ندارند؟

البته اگر قرار باشد به بازيكن خارجي متكي باشيم، جوانان‌مان از بين مي‌روند. هم‌اكنون بازيكنان جوان مهرام را ببينيد كه چگونه خودنمايي مي‌كنند. اين بازيكنان فرصت دارند تا در ميدان باتجربه شوند و شلاق بخورند. حالا خيلي‌ها معتقدند كه حضور بازيكنان خارجي براي تجربه جوانان ضروري است. ما به نظر آن‌ها احترام مي‌گذاريم ولي با تمام تلاش به كار خود ادامه مي‌دهيم. به نظر من اگر جوانان به حضور در كنار خارجي‌ها نياز دارند در مرحله پلي‌آف به اين تجربه نيز خواهند رسيد كه البته هم‌اكنون نيز چند تيم از دو بازيكن خارجي استفاده مي‌كنند و بازيكنان جوان آن‌ها مي‌توانند از اين فرصت استفاده كنند.

وضعيت فني جوانان چگونه است؟ آنها در اصول پايه مشكلي ندارند؟

متاسفانه يكي از معضلات بسكتبال ما عدم سرمايه‌گذاري در پايه است. مربيان به رده‌هاي پايه توجه نمي‌كنند و به همين دليل بسكتبال ضربه مي‌خورد. هم‌اكنون فدراسيون نگاه خاصي به رده‌هاي پايه دارد و با تيزبيني مي‌خواهد بازيكنان را از همان ابتدا به بهترين شكل تربيت كند. نخستين گام ما نيز استخدام مربيان خوب براي سطح پايه است. خوشبختانه در اين فصل بيشتر تيم‌ها به خوبي از بازيكنان جوان خود استفاده مي‌كنند. مهرام، جهش‌ترابر قم، پتروشيمي و تيم قزوين، جوانان ايراني را به خوبي به خدمت گرفته‌اند كه اين موضوع به پيشرفت آنها كمك كرده‌است.

بازيكنان خارجي اين فصل ليگ برتر چگونه هستند؟

به نظر من خارجي‌هاي اين فصل چنگي به دل نمي‌زنند. بازيكن مهرام خوب است. گارد راس جديد خارجي پتروشيمي نيز خوب بود كه شنيده‌ام نتوانسته به لبنان برود. اما به نظر من حضور بازيكنان توانمند براي بسكتبال ايران ضروري است. باشگاه‌ها نبايد پول خود را دور بريزند. زماني كه تنها يك سهميه خارجي دارند، بايد از آن به بهترين شكل استفاده كنند. البته فراموش نكنيم حضور حامد حدادي در ليگ براي خود شگفتي بزرگي بود و توانست به حفاري كمك كند.

سال آينده براي جوانان بسيار حساس است. آمادگي جوانان براي جام ملت‌هاي آسيا را چگونه مي‌بينيد؟

اين بازيكنان 6 ماه ديگر بايد برابر حريفان آسيايي خود به ميدان بروند. اگر به خوبي از آن‌ها استفاده شود، در جام ملت‌ها نيز با هماهنگي كامل به مصاف حريفان خود مي‌روند. چين، كره جنوبي، فيليپين و ژاپن، اصلي‌ترين حريفان ايران هستند كه سرمايه‌گذاري خوبي در رده‌هاي پايه انجام داده‌اند. خوشبختانه نشان داديم كه برابر حريفان عربي مشكلي نداريم مگر اينكه آن‌ها قانون‌شكني كنند. با فرصتي كه جوانان در ليگ پيدا كرده‌اند شرايط مناسب است.

تقاضا براي ميزباني به كجا رسيد؟

براي جام ملت‌ها تقاضاي ميزباني داديم كه البته شرقي‌ها نيز رقيب ما هستند. كنفدراسيون بسكتبال آسيا شرايط تمام داوطلبان را بررسي خواهد كرد و ميزباني را به بهترين كشور مي‌دهد.

مربيان تيم‌هاي ملي چه زماني انتخاب‌ خواهند شد؟

تلاش ما اين است كه براي تيم ملي جوانان و بزرگسالان دو مربي خارجي خوب بياوريم. مذاكره‌هايي نيز داشتيم كه به آن‌ها نزديك هم شده‌ايم اما هنوز هيچ چيز مشخص نيست. علاقه‌مند بوديم تا مربي تيم ملي آرژانتين را به خدمت بگيريم كه متاسفانه با برزيل قرارداد امضا كرد و حالا علاقه ما بيشتر به سمت مربيان اروپايي است. البته تاكيد مي‌كنم ديگر مربي تيم ملي صربستاني نخواهد بود و به همين دليل ما به دنبال مربياني از ليتواني، آلمان، يونان، اسلووني و ايتاليا هستيم. هدف ما به خدمت گرفتن مربياني ممتاز است.

روز گذشته جلسه سازمان تيم‌هاي ملي برگزار شد. محور اين جلسه بررسي چه مسالي بود؟

جلسه‌اي با تمامي مسئولين تيم‌هاي ملي برگزار كرديم تا بتوانيم تغييراتي در اساسنامه تيم‌هاي ملي ايجاد كنيم. در اين جلسه نيز نظرها داده شد و موارد قابل ارزيابي مورد بحث و مشورت قرار گرفت تا در جلسه بعدي آن‌ها را تصويب كنيم. با توجه به اينكه مي‌خواهيم با بسكتبال روز دنيا حركت كنيم، بايد به فكر كمبودها و يا خلاءهاي اساسنامه باشيم. هر فردي تفكر تازه‌اي دارد و مي‌تواند با انتقال آن به فدراسيون، بسكتبال ايران را به روز كند. اساس‌نامه كنوني براي چهار سال پيش است و نياز به تغيير دارد. به همين دليل سازمان تيم‌هاي ملي سعي دارد تا با استفاده از تمامي انديشه‌ها تغييراتي در آن ايجاد كند.

:
:
:
آخرین اخبار