تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۳
کد خبر: ۱۳۴۹۶۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مسکن مهر رامهرمز در محاق فراموشی
مسکن مهر رامهرمز در محاق فراموشی مسؤولان استانی رفته است و بودجه‌ای هنگفت که در آن هزینه شد نیز بر بادرفت
مسکن مهر رامهرمز در محاق فراموشی مسؤولان استانی رفته است و بودجه‌ای هنگفت که در آن هزینه شد نیز بر بادرفت.

در سال 88 پروژه 400 واحدی مسکن مهر رامهرمز در محلی دور از شهر و نامناسب به پیمانکار واگذار شد و عملیات ساختمانی آن آغاز شد.

در گزارش بازدید کارشناس فرمانداری رامهرمز از این پروژه در 15 اردیبهشت 93 میزان تسهیلات 250 میلیون ریال و متوسط آورده اعضاءِ 35 میلیون ریال ذکر شده است.

همچنین در این گزارش به همان تاریخ، مسائل و مشکلات اجرایی و علل تأخیر آن کمبود مبلغ آورده اعضا به علت مسافت محل مسکن مهر تا مرکز شهر ذکر شده است.

یک مقام آگاه به روند تهیه زمین برای احداث این پروژه اظهار کرد: زمانی که ساخت پروژه‌های مسکن مهر در سطح کشور آغاز شد مسکن مهر رامهرمز نیز در دستور کار مسئولان وقت شهرستان قرار گرفت و رایزنی برای تهیه مکانی مناسب آغاز شد.

وی افزود: در آن زمان فرماندار وقت تلاش‌های زیادی را برای تهیه زمینی مناسب و نزدیک به شهر آغاز کرد اما با توجه به این‌که اغلب زمین‌های حومه شهر، زمین‌های کشاورزی بود و صاحب زمین یا حاضر به فروش زمین نبود و برخی دیگر قیمت زمین‌ها را آن‌قدر بالا بردند که با تعرفه خرید دولتی بسیار فاصله داشت.

این مقام آگاه به محل یابی زمین مسکن مهر همچنین گفت: پس از تلاش‌های زیاد و عدم همکاری صاحبان زمین‌های نزدیک به شهر، مجبور به خرید زمین فعلی که حدود 7 کیلومتر با شهر فاصله دارد شدند.

یکی دیگر از شهروندان رامهرمزی گفت: این منازل برخلاف روال عمل همه شهرها و تصمیمات اولیه و در کنار گردوخاک سنگ‌شکن‌ها و در فاصله‌ای دور از شهر و بدون پیش‌بینی امکانات رفاهی و با ساختی نامناسب نیمه‌تمام رهاشده‌اند.

فرشاد کلانتر هرمزی افزود: این پروژه نیمه‌تمام اشکالات متعدد سازه‌ای و فنی دارند و با کوچک‌ترین زمین‌لرزه ویران خواهد شد.

وی همچنین گفت: طرف قرارداد دریافت این منازل، محروم‌ترین افراد شهر و افراد تحت پوشش بهزیستی و محرومین تحت پوشش کمیته امداد امام وزنان بی‌بضاعت و بدون سرپرست هستند.

شهروند دیگری گفت: در قرارداد بسته‌ شده بین مسکن مهر و متقاضیان، حق شکایت از پیمانکار و مسکن و شهرسازی از متقاضیان سلب شده است.

علی شهروزی افزود: پول پیش‌پرداخت این منازل توسط متقاضیان، اکثراً با فروش وسایل منزل و قرض و وام به هزار امید و آرزو تهیه شد که متأسفانه تاکنون دستشان به‌جایی بند نشده است.

وی همچنین گفت: سر رسید وام بانک مسکن منازلی که هنوز به اتمام نرسیده‌اند و نیمه‌تمام رها شده‌اند و جریمه دیرکرد چندین ساله این وام‌ها متقاضیان را نگران و از آینده خود ناامید کرده است.

یکی دیگر از شهروندانی که از نزدیک این پروژه را مشاهده کرده است گفت: این پروژه دارای مشکلات فنی بسیار زیادی است و فاقد ایمنی لازم برای سکونت است زیرا که چندین سال این پروژه نیمه‌ تمام رها شده است و از مصالح کم کیفیت و نامرغوب در ساخت منازل استفاده‌ شده است.

بهرام پیرمرادی افزود: با گذشت چندین سال از قرارداد و صاحبخانه شدن برخی از متقاضیان این منازل، دیگر نیازی به سکونت در این منازل ندارند و پیگیر باز پس گرفتن پول پرداختی و خسارات وارده هستند که هنوز دستشان به‌جایی بند نشده است.

وی همچنین گفت: بسیاری از لوله‌های پلیکا و درب و پنجره‌های این منازل در ازای طلب کارگران و نگهبانان از پیمانکار برده شده است.

یکی از بانوانی که تحت پوشش نهادهای حمایتی است نیز گفت: چندین سال است که به ما وعده خانه‌دار شدن می‌دهند ولی افسوس که هیچ خبری نیست و گوشی شنوایی برای حرف‌های ما محرومان نیست.

وی افزود: متأسفانه هرچه بدبختی است برای ما محرومین است و منازلی که سال‌هاست بی‌پناه در زیر باران و باد و گرما و سرما رها شده‌اند دیگر به درد چه می‌خورد که به ما بدهند.

عدم تعیین تکلیف این پروژه مهم که بودجه‌ای هنگفت را بلعیده است و عدم تعهد مسؤولان استانی به‌ویژه اداره کل راه و شهرسازی و خاموشی پیمانکار مربوطه در پیگیری ادامه روند پروژه و همچنین به‌کارگیری مصالح نامرغوب توسط پیمانکار، عدم نظارت فنی توسط ناظران فنی بر پروژه و تعطیلی چند ساله آن دیگر رمقی برای پایه‌های لرزان ساختمان‌های نیمه‌تمام مسکن مهر رامهرمز بجای نگذاشته است.

آنچه مورد حسرت و آه‌ و افسوس متقاضیان و مسافرانی که از کنار این پروژه می‌گذرند شده است بودجه‌ای که بر باد رفت و چه‌بسا چنین بودجه‌هایی که در طرح دیمه رامهرمز نیز به فنا رفت.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار