تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۰ - ۱۹:۳۰
کد خبر: ۱۳۵۴۰
تعداد نظرات: ۳ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ثبت چشمه‌های قیر، تشکوه و مهمانخانه اعراب در فهرست میراث ملی
چشمه‌های قیر رامهرمز، کوه آتشین( تشکوه) و مضیف (مهمانخانه اعراب) به عنوان جاذبه های گردشگری شهرستان رامهرمز استان خوزستان در فهرست میراث ملی به ثبت رسیدند / به گزارش خوزنیوز به نقل از مهر، جوشش خون اژدها در رودهای قیر ماماتین به همراه کوهی آتشین که در تمام طول شبانه روز در حال سوختن است شهر رامهرمز استان خوزستان را به منطقه ای عجیب دیدنی برای گردشگران تبدیل کرده است
چشمه‌های قیر رامهرمز، کوه آتشین( تشکوه) و مضیف (مهمانخانه اعراب) به عنوان جاذبه های گردشگری شهرستان رامهرمز استان خوزستان در فهرست میراث ملی به ثبت رسیدند.

به گزارش خوزنیوز به نقل از مهر، جوشش خون اژدها در رودهای قیر ماماتین به همراه کوهی آتشین که در تمام طول شبانه روز در حال سوختن است شهر رامهرمز استان خوزستان را به منطقه ای عجیب دیدنی برای گردشگران تبدیل کرده است. در این میان مهمانخانه اعراب خوزستان که در وادی فراموشی قرار داشت توسط یکی از خانواده های فعال در حوزه گردشگری احیا شده است تا پرونده میراثی این سه جاذبه گردشگری استان خوزستان در کمیته بررسی سازمان میراث فرهنگی  تشکیل  شودو نام آنها به صورت جداگانه در فهرست میراث ملی به ثبت برسد.

چشمه های قیر؛ خونی سیاه در رگ های رامهرمز

خون سیاه اژدهایی که به باور اساطیری مردم رامهرمز در جنگ با اسفندیار رویین‌تن به هلاکت رسید، هنوز از چشمه های قیر ماماتین می جوشد. بررسی لوح‌هایی که در تخت‌جمشید به دست آمده نشان می‌دهد هخامنشیان از این چشمه‌های قیر ظروف خود را می ساختند.

10چشمه قیر طبیعی موجود در ماماتین به شکل تنورهای نانوایی هستند و با مصالحی مانند قلوه ‌سنگ و ملات ساروج‌ در دو طرف یک مسیل کم آب قرار دارند. طلای سیاهی که با نفت ترکیب شده از چشمه های سیاه رنگ می جوشد و با آب رودخانه ای به نام رود زرد رامهرمز ترکیب می شود و در نهایت وقتی از غلظت نفت و قیر آن کم شد به زمینهای کشاورزی می رسد.

ایرانیان از خون اژدها یا همان قیر جوشیده از زمین برای ساختن بناهای تاریخی و ظروف استفاده می کردند. کشف این ظروف ساخته شده از قیر در تپه "چغامیش دزفول" مربوط به هزاره چهارم پیش از میلاد مسیح نشان می دهد که قیر در بعضی از بناهای تاریخی عیلامی نیز کاربرد داشته است.

جشنواره ای از شگفتیهای ایران زمین

پرونده ثبتی دیگر استان خوزستان جاذبه تشکوه است که به عنوان منطقه گردشگری این استان در فهرست میراث ملی ثبت شد. در جاده رامهرمز به سمت رود زرد و در مسیر خیجه و ماماتین بعد از روستای گنبد لران، کوهی آتشین وجود دارد که از گذشته های دور تا کنون شبانه روز می سوخته است، مردم محلی به این کوه "تشکوه" می گویند.

به گفته کارشناسان زمین شناسی دلیل شعله ور شدن آتش کوه گوگرد موجود در زمین و متصاعد شدن گاز طبیعی از عمق زمین به سطح است. گازهای هیدرکربوری از لایه های مختلف زمین عبور می کنند و از هر درز و شکافی در سطح زمین به بیرون شعله ور می شوند به طوری که در شب نور سوختن این گاز بیشتر دیده می شود.

روشنی آتش این کوه در تاریکی شب جلوه زیبایی به منطقه می دهد به گونه ای که تا به حال توانسته گردشگران زیادی را در ساعات شب به سوی خود بکشاند. مسئله قابل توجه برای گردشگران این است که در مجاورت این آتش کوه به دلیل وجود گاز متصاعد شده در هوا نمی توان آتش دیگری روشن کرد.

مهمانخانه اعراب خوزستان در وادی فراموشی

اما مهمانخانه اعراب نیز که به دلیل قدمت آن و احیای دوباره این اتاق ساخته شده از نی به یکی از جاذبه های گردشگری خوزستان تبدیل شده در فهرست میراث ملی ثبت شد تا از وادی فراموشی نجات پیدا کند.

در زمان قدیم 99 درصد خانه های اعراب، محلی مخصوص برای پذیرایی از مهمانان خود داشتند. به همین دلیل خوزستانی ها همواره درصدد ساخت مکانی خنک در تابستان و گرم در زمستان بودند تا از مهمانان خود پذیرایی ویژه ای کنند. اعراب به این مکان مضیف می گویند. تمام اجزای استفاده شده در مضیف نی است و در آن مراسم قهوه خوری خاصی ویژه اعراب اجرا می شود. ساخت مضیف سالهاست رو به زوال است.

ثبت ملی مضیف، کوه آتشین و چشمه های قیر رامهرمز می تواند این سه جاذبه گردشگری خوزستان را در سبد تورهای گردشگری این استان قرار دهد.


غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳
سهراب
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۴
0
1
خیلی جالبن.حتها میرم می بینم
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۶
0
0
فوق العاده اس بى نظيره
نگار
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۳:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۲
0
0
دقیقا کجاست؟ تو بهبهان یا رامهرمز؟؟؟
:
:
:
آخرین اخبار