تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۲
کد خبر: ۱۳۵۷۲۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز :
دانشگاه‌ها باید به مسیر اهداف اصلی خود برگردند
رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان این‌که بسیاری از دانشگاه‌ها از مسیر اهداف اصلی خود خارج شده‌اند که در دوره اخیر تلاش بر این است که به این مسیر برگردند، گفت: ما انتظار نداریم دانشگاه پیام نور و یا علمی کاربردی خارج از مسیر و اهدافی که برای آنها تعریف شده، حرکت کنند که این نگاه در وزارت علوم نیز وجود دارد.

 دکتر غلامحسین خواجه در مراسم تودیع و معارفه رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی خوزستان که امروز (دوشنبه، 17 آبان‌ماه) در سالن جلسات حوزه ریاست دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، با اشاره به این‌که دانشگاه جامع علمی کاربردی درپی تحقق اهداف مهمی تأسیس شد که بیشتر بر مبنای آموزش‌های مهارتی به خصوص برای سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی بوده است، اظهار داشت: از ابتدای تأسیس این دانشگاه قرا بود که با حمایت سازمان‌ها و حمایت دستگاه‌های اجرایی و تأمین منابع، فضای فیزیکی و امکانات آموزشی توسط این دستگاه‌ها، مراکز این دانشگاه در استان‌ها به گونه‌ای راه‌اندازی شود که در درجه اول زمینه ارائه آموزش‌های مهارتی لازم را برای نیروهای همان سازمان فراهم کند.

وی افزود: با این وجود فکر می‌کنم در مورد دانشگاه پیام نور نیز چنین اتفاقی افتاد؛ به طوری‌که هر چند قرار بود این دانشگاه در زمینه آموزش از راه دور و رشته‌های خاص فعالیت کند، اما بعدها در رشته‌هایی مانند مکانیک، شیمی و فیزیک نیز ورود پیدا کرد، در حالی‌که این رشته‌های به مأموریت‌های دانشگاه پیام نور ارتباطی نداشت.

رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان این‌که بسیاری از دانشگاه‌ها از مسیر اهداف اصلی خود خارج شده‌اند، گفت: در دوره اخیر تلاش‌ها بر این است که بتوانند به این مسیر برگردند و اهداف اصلی خود را دنبال کنند که در خصوص دانشگاه علمی کاربردی اقدامات خوبی انجام شد تا بتواند در همان مسیر اهداف خود به فعالیت ادامه دهد.

خواجه تصریح کرد: در استان خوزستان نیز دانشگاه علمی کاربردی در حوزه‌های مختلفی تأسیس شد و فعالیت‌های خود را آغاز کرد اما در یکی دو سال اخیر اقدامات خوبی هم در راستای توسعه کمی و کیفی کردن آن صورت گرفت که جای قدردانی دارد.

وی با ابراز امیدواری از این‌که این دانشگاه در راستای تحقق اهداف خود موفق عمل کند، گفت: البته تحقق برخی اهداف نیز بستگی به سیاست‌ها و رویکردهای آن مراکز دارد؛ به عبارت دیگر این مدیران هستند که باید سیاست‌ها را به گونه‌ای اجرا کنند که مجموعه از مسیر اصلی خود خارج نشود.

رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز افزود: البته این اطمینان را دارم که در زمان تصدی دکتر خداپناه نیز با توجه به آشنایی ایشان با سیاست‌های آموزش عالی کشور، دانشگاه علمی کاربردی در خوزستان در همان مسیر حرکت کند. ما انتظار نداریم که دانشگاه پیام نور یا علمی کاربردی خارج از مسیر یا اهدافی که برای آنها تعریف شده است، حرکت کند. وزارت علوم نیز همین دیدگاه را دارد و دانشگاه علمی کاربردی نیز در دوره جدید بر این مسأله تأکید دارد.

خواجه با اشاره به وظیفه دانشگاه شهید چمران در زمینه نظارت و ارزیابی دانشگاه‌های استان ابراز امیدواری کرد که سرپرست جدید دانشگاه علمی کاربردی که خود در کارگروه‌های نظارت و بازرسی استان حضور داشته است، اکنون در جایگاه مدیریت این دانشگاه در راستای تحقق و تأمین اهداف آموزش عالی، تلاش و دقت بیشتری داشته باشد.

وی تصریح کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی می‌تواند هم با قدرت به فعالیت خود ادامه دهد و هم در زمینه‌های تخصصی خود حرکت کند که منشاء اثرات خوبی برای استان و کشور باشد. از زحمات دکتر حسین‌زاده نیز در مدت تصدی وی قدردانی و برای دکتر خداپناه آرزوی توفیق داشته و اعلام آمادگی می‌کنیم که دانشگاه در هر زمینه‌ای که بتواند در ارتباط با اجرای سیاست‌های آموزش عالی در استان و هماهنگی‌های بهتر در جهت تقویت و توسعه علمی همکاری کند.

رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز همچنین با بیان این‌که قرار نیست که گسترش آموزش عالی متوقف شود، در عین حال خاطرنشان کرد: گسترش باید در راستای سیاست‌های تدوین شده در نقش جامع علمی کشور، همچنین سند ابلاغی علم و فناوری از سوی مقام معظم رهبری و در چارچوب نیازهای کشور و استان انجام گیرد تا بتوانیم منشاء خدمات مؤثر برای استان و کشور باشیم.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار