تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۶
کد خبر: ۱۳۶۰۵۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رئیس محیط زیست دزفول:
رودخانه دز برای ثبت در فهرست رودخانه های حفاظت شده معرفی شد
پرونده رودخانه دز به سازمان محیط زیست کشور ارسال شده تا در صورت تایید این رودخانه در فهرست رودخانه های حفاظت شده کشور قرار گیرد
رئیس اداره حفاظت محیط زیست دزفول گفت:پرونده رودخانه دز به سازمان محیط زیست کشور ارسال شده تا در صورت تایید این رودخانه در فهرست رودخانه های حفاظت شده کشور قرار گیرد.

فرهاد قلی نژاد شنبه در نشست کارگروه حفاظت کیفی رودخانه دز در سالن جلسات فرمانداری افزود:در حال حاضر پنج رودخانه کشور از جمله رودخانه های کرج،جاجرود و کن جزو رودخانه های حفاظت شده کشور هستند ولی هیچ کدام از رودخانه های استان خوزستان در این لیست قرار ندارد.

وی افزود:با توجه به اهمیت رودخانه دز با آبی زلال و شیرین و سرشاخه کارون ،دبی و آورد رودخانه و دیگر مباحث زیست شناسی گزارش علمی رودخانه دز به سازمان محیط زیست ارسال شده که در صورت تایید بهتر می توان با هر گونه تصرف عدوانی حریم ، بستر و ساخت و سازها در حاشیه این رودخانه مقابله کرد.

وی گفت:در ماههای گذشته برخی افراد شناخته شده اقدام به حمل مصالح ساختمانی از جمله بلوک و سیمان به منطقه گردشگری چال کندی رودخانه دز نموده و اقدام به ساخت وساز در حریم رودخانه کردند که افزایش این اقدام ها نگران کننده است چرا که در آینده پساب این ساخت و سازها به رودخانه دز سرازیر شده و تهدیدی جدی برای حیات این رودخانه محسوب می شود.

وی در خصوص برداشت آب از سرشاخه های رودخانه دز نیز گفت:با وجود مکاتبات زیادی که در این خصوص صورت گرفته هنوز اطلاعات دقیقی از نحوه اجرای طرح های انتقال آب نداریم .

قلی نژاد گفت:پیوند 38 ریزآبه رودخانه دز را تشکیل می دهد ولی ساخت سدهای بختیاری ،سزار ،زالکی در بالادست رودخانه دز نگران کننده است ضمن اینکه گزارش ارزیابی زیست محیطی سد بختیاری مربوط به حدود 12 سال پیش است و رئیس سازمان محیط زیست دستور ارزیابی دوباره مطالعات این شد را داده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست دزفول گفت:برای سد زالکی نیز باید بازدیدی از منطقه بالادست صورت گیرد و وضعیت آن مشخص و مشکلات زیست محیطی احداث این سد مورد بررسی قرار گیرد در حالی که تاکنون اجازه ورود به محدوده نیز داده نشده است.

وی به دستاوردهای کارگروه حفاظت کیفی رودخانه دز در سال گذشته اشاره کرد و گفت:ساماندهی فاضلاب رستوران های ساحلی،تعمیر و بازسازی ایستگاه پمپاژ فاضلاب شرق دزفول، پایش ماهانه رودخانه دز توسط اداره محیط زیست ،فعال کردن کمیته علمی رودخانه دز در دانشگاه جندی شاپور و انجام پروژه مطالعاتی جلبک ها توسط انجمن آوان سبز با همکاری شهرداری از جمله دستاوردهای این کارگروه می باشد.

فریدون روغنی زادگان مسئول دفتر برنامه ریزی فرمانداری دزفول نیز گفت:از چهار هزار و600 کیلومتر وسعت شهرستان دزفول 40 درصد آن به رودخانه دز اختصاص دارد که مسیری طولانی را طی می کند و از کل شهرستان دزفول عبور می کند.

وی افزود:بر اساس تحقیقات انجام شده 40 درصد آب شرب شهرستان دزفول از طریق آبهای سطحی و 60 درصد آن از طریق چاه ها تامین می شودکه همه این موارد بر ضرورت صیانت و حفاظت از رودخانه دز می افزاید.

وی با اشاره به اینکه هر چه به پائین دست رودخانه دز پیش می رویم بر میزان آلودگی آن اضافه می شود گفت:در حال حاضر فاضلاب شهر چم گلک،زیباشهر و صنایع به رودخانه دز می ریزد که باید برای آنها تدبیری اندیشید.

جمال الدین برفر مدیر امور آبفا دزفول نیز گفت:در سال 91 و 92 طرح فاضلاب در شهرستان دزفول اجرا شد و تعداد 20 هزار انشعاب آب افزوده شد که در حوزه آبفا خوزستان بی نظیر است .

وی به توسعه 220 کیلومتر شبکه آب اصلی و فرعی در مدت 1.5 سال یاد شده گفت:متاسفانه محل دفعی برای فاضلاب زیباشهر وجود ندارد و طرح شهرسازی این منطقه بدون در نظر گرفتن طرح فاضلاب اجرا شده است .

برفر گفت:برای حل مشکل فاضلاب زیباشهر دزفول خط انتقال این منطقه به شهر طراحی شده و محلی برای پمپاژ نیز در نظر گرفته شده است که محل موردنظر تملک شده است.

وی گفت:فاضلاب مسکن مهر زیباشهر انجام شده و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

محمد ابوالحلاج معاون امور شهری شهرداری دزفول نیز در این نشست گفت:ساخت سازهای صورت گرفته در زیباشهر زیرنظر شهرداری انجام نشده و افراد زمین های مورد نظر را به چند قطعه تقسیم کرده اند لذا فضایی برای اجرای حوضچه نفوذناپذیر در نظر گرفته نشده است ولی امکان احداث این طرح وجود دارد .

وی افزود:برای صدور مجوز رستوران و اغذیه فروشی در ساحل رودخانه دز از این به بعد از امور آب و محیط زیست استعلام می شود .

سرپرست میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری شهرستان دزفول نیز گفت:حدود 700 سازه در حریم رودخانه دز وجود دارد که از این تعداد 128 مورد متعلق به ادارات دولتی هستند .

حجت اله آریایی نیا افزود:میراث فرهنگی به بهانه جذب گردشگر از ساخت و ساز در حریم رودخانه دز حمایت نمی کند ضمن اینکه طرح های شهرداری و توسعه ای که در سطح شهرستان دزفول اجرا می شود به بافت قدیم و پیشینه تاریخی این شهرستان لطمه زده است که باید جلوی آنها را گرفت.
مرجع / ایرنا
برچسب ها: رودخانه دز
:
:
:
آخرین اخبار