تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۰ - ۲۳:۵۱
کد خبر: ۱۳۶۵۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ورزشگاه غدير اهواز تولدي پس از 17 سال انتظار؟!
پروژه احداث ورزشگاه 50 هزار نفري غدير اهواز که تقريبا نزديک به دو دهه قبل کليد خورده بود به دليل برخي مشکلات از جمله کمبود اعتبار به کندي پيش رفت و متاسفانه وعده‌هاي چندين باره مسوولان براي بهره‌برداري از اين پروژه ملي به همين علت محقق نشد اما طي چند سال اخير با تزريق اعتبارات، ساخت اين مجموعه ورزشي سرعت گرفت و حالا اين روزها خبرهاي خوشي به گوش مي‌رسد...
http://38.74.1.150/Multimedia%5Cpics%5C1390%5C10%5CSport%5C387.jpg

به گزارش ايسنا اين پروژه در محدوده شمال‌غربي اهواز در مجاورت جاده اهواز – انديمشك (جنب ميدان بارفروشان) در زميني به مساحت 44 هكتار جهت احداث استاديوم فوتبال، محوطه‌سازي، پاركينگ‌ها، گذرگاه‌هاي سواره و پياده‌رو و ديگر اماكن ورزشي در نظر گرفته شده است.

طراحي اين پروژه در سال 1371 توسط مهندسين مشاور ايران پويش صورت گرفت و عمليات اجرايي آن در سال 1373 توسط شركت كروشه آغاز و تا سال 1378 ادامه داشت ولي به دليل مشكلات اعتباري، كار پيمانكار پروژه طبق ماده 48 شرايط عمومي خاتمه پيدا كرد و پروژه از سال 1378 تا سال 1382 تعطيل شد. سپس ادامه عمليات اجرايي در سال 1383 به شركت ساختماني گوپله واگذار شد و از آن زمان تاكنون عمليات ساخت اين پروژه فعال است.

حميد شكيبامهر، معاون عمراني اداره‌كل ورزش و جوانان خوزستان درباره وضعيت اين پروژه به خبرنگار ورزشي ايسنا گفت: در حال حاضر صندلي‌هاي ورزشگاه به طور كامل خريداري و نزديك به 40 هزار عدد از آن‌ها نصب شده‌ است. دكل‌هاي روشنايي نيز از يكي از بزرگترين شركت‌هاي توليد‌كننده دكل‌هاي روشنايي كشور تهيه شده كه بيش از يك ميليارد و 200 ميليون تومان هزينه در بر داشته است. همچنين عمليات كاشت چمن به پايان رسيده است. در حال حاضر بيش از 250 كارگر، استادكار، بنا، مهندس و ناظر در اين پروژه مشغول به كار هستند در حالي كه طي چند سال گذشته عمليات ساخت اين پروژه با فعاليت نزديك به 12 نفر به صورت نيمه فعال پيش مي‌رفت.

وي در ادامه با اشاره به معارض قطعه زمين چهار هكتاري بخشي از ورزشگاه گفت: معارض اين قطعه زمين، سند مالكيت دارد و ادعا مي‌كند كه سال 86 اين زمين را خريداري كرده است. مشكلي كه وجود دارد اين است كه پست اصلي شماره يك برق و سيستم پمپاژ آب دقيقا در اين زمين قرار دارد. البته طي پيگيري‌هاي به عمل آمده، چهار هزار متر مربع از اين قطعه زمين توسط سازمان مسكن و شهرسازي خريداري شد.

همچنين باتوجه به نقشه‌ها و طرح اوليه اين پروژه كه در سال 1371 انجام شد، مقرر گرديد كه دهكده المپيك احداث و در فاز اول آن استاديوم 50 هزار نفري اجرا شود ولي به دلايل مختلف، مجري پروژه به احداث استاديوم 50 هزارنفري بسنده كرده است. در 28 ارديبهشت سال 1387 استاندار خوزستان موضوع دهكده المپيك را در حضور محمد علي‌آبادي رييس وقت سازمان تربيت‌بدني و سعيدي‌كيا وزير مسكن و شهرسازي مطرح و در همان جلسه مصوب شد كه سازمان مسكن و شهرسازي حدود 200 هكتار از زمين‌هاي اطراف استاديوم 50 هزارنفري را تملك نموده تا دهكده المپيك احداث شود. در اين راستا، سازمان مسكن و شهرسازي خوزستان پيگيري‌هايي كرده و اعلام نموده است كه خرده مالك‌هايي وجود دارد كه حدود 50 ميليارد ريال اعتبار جهت تملك اين متراژ زمين (200هكتار) مورد نياز است.

هشتم مهرماه سال 1389 نيز در جلسه‌اي كه به منظور بررسي استاديوم 50 هزارنفري با حضور كليه مسولان از جمله عليزاده معاون وزير مسكن و شهرسازي، برگزار شد، استاندار موضوع دهكده المپيك را مطرح كرد و مقرر شد سازمان مسكن و شهرسازي جهت توسعه ورزشگاه 50 هزارنفري به دهكده المپيك، ضمن درج آگهي در روزنامه‌ها، اقدام لازم را جهت تملك 200 هكتار از زمين‌هاي ضلع شمالي در ورزشگاه به عمل آورد ولي باوجود پيگيري‌هاي ويژه استاندار، تملك زمين‌هاي اطراف ورزشگاه جهت دهكده المپيك تاكنون به نتيجه نرسيده است.

http://38.74.1.150/Multimedia%5Cpics%5C1390%5C10%5CSport%5C389.jpg


علي نيکزاد، وزير راه و شهرسازي در سفري كه مردادماه امسال به استان خوزستان داشت در بازديد از ورزشگاه 50 هزارنفري با خنده‌دار شمردن فازبندي اين پروژه پس از گذشت 17 سال از آغاز عمليات اجرايي آن گفت: بايد تلاش شود عمليات اجراي اين پروژه تا پايان سال جاري به پايان برسد. نظر مشاور پيمانكار اين بوده كه سريع‌تر پروژه در فاز اول به بهره‌برداري برسد ولي اين موضوع مورد پذيرش ما نيست و بايد كار ساخت ورزشگاه به صورت كامل، تا پايان سال جاري به پايان رسيده و آماده بهره‌برداري شود.

نيكزاد در اين سفر اعتباري معادل 14 ميليارد و 700 ميليون تومان به اين پروژه اختصاص داد كه از طريق اعتبارات ملي پرداخت مي‌شود.

همچنين سيدجعفر حجازي استاندار خوزستان در اين باره گفت: اين پروژه تا قبل از دولت نهم و دهم كاملا تعطيل بود و پيشرفتي كمتر از 27 درصد داشت ولي در نظر داريم آن‌ را با تجهيزات مناسب‌تري افتتاح كنيم. اين استاديوم با برنامه‌هايي كه براي آن داريم فقط يك استاديوم نيست بلكه يك دهكده المپيك است كه اگر آن را در حال حاضر افتتاح و پايان يافته اعلام كنيم متضرر مي‌شويم. اين استاديوم بهمن 90 با كيفيت بالاتري به بهره‌برداري مي‌رسد.


http://38.74.1.150/Multimedia%5Cpics%5C1390%5C10%5CSport%5C388.jpg


محمد عباسي وزير ورزش و جوانان نيز در بازديدي كه آبان‌ماه سال جاري از مجموعه ورزشي 50 هزارنفري اهواز داشت روند ساخت اين مجموعه ورزشي را بسيار خوب ارزيابي و اظهاركرد: قبلا روند كار نگران‌كننده بود ولي با پيگيري‌اي كه دوستان‌مان در استان انجام دادند، روند كار بسيار خوب و اميدبخش شده است و اميدوارم همين‌طور كه اين پروژه به سرعت در حال پيشروي است، 22 بهمن امسال افتتاح شود.

وي گفت: با بررسي‌اي كه از اين پروژه داشتيم متوجه شديم هيچ مشكل فني و اجرايي براي افتتاح وجود ندارد و در ادامه كار به همراه استاندار خوزستان، ابعاد اجرايي اين طرح ‌و همچنين اعتبارات آن‌ را پيگيري مي‌كنيم و پشتيباني كننده اين مجموعه‌ ورزشي خواهيم بود.

همچنين سيدشريف حسيني نماينده مردم اهواز و عضو فراكسيون ورزش مجلس شوراي اسلامي، گفت: داشتن چنين ورزشگاهي حدود 15 سال پيش در استان احساس مي‌شد و اين احساس در آن زمان باتوجه به شرايط فوتبال خوزستان بود. در آن زمان 20 هزار تماشاگر در ورزشگاه 15 هزار نفري حضور پيدا مي‌كردند و خيلي‌ها نيز پشت در‌هاي بسته مي‌ماندند. شرايط فوتبال ما آن زمان شرايط خاصي بود. البته اكنون نيز به دنبال رسيدن به شرايط آن زمان هستيم و با برنامه‌ريزي‌هايي كه انجام مي‌شود شايد بتوانيم به جايگاهي بهتر از قبل دست يابيم.

وي ادامه‌داد: بنابراين ورزشگاه 50 هزارنفري يكي از پروژه‌هايي است كه بايد آماده و تكميل شود و ما اين وعده را مي‌دهيم كه با پي‌گيري‌هايي كه انجام مي‌دهيم اين كار را به سرانجام برسانيم. پيشرفت فيزيكي اين ورزشگاه بالا است و مواردي كه اكنون بايد انجام شود، موارد نهايي است. معتقدم فازبندي و اعتبار جدا براي فازها، افتتاح اين ورزشگاه را به تاخير مي‌اندازد و ممكن است بازهم اين پروژه با مشكل اعتباري مواجه شود.


http://38.74.1.150/Multimedia%5Cpics%5C1390%5C10%5CSport%5C390.jpg


گنجايش 50 هزارنفري تماشاگران و قابل افزايش تا 55 هزار نفر، زمين چمن در ابعاد 68 در 105 متر، پيست دو و ميداني در هشت رديف، گيشه فروش بليت شامل 14 اتاقك، پاركينگ سواري شامل 2200 دستگاه و پاركينگ اتوبوس شامل 200 دستگاه از جمله امكانات اين پروژه است. همچنين درمجموع 456 ميليارد ريال صرف اين پروژه شده است. پيش‌بيني اعتبار در سال جاري نيز 140 ميليارد ريال مي‌باشد.

پيگيري‌هايي كه در حال حاضر براي پروژه انجام مي‌شود متفاوت با گذشته است. اگرچه اين اقدامات دير انجام شد ولي در حال حاضر عمليات اجرايي نسبت به سال‌هاي قبل، سرعت گرفته است و با اختصاص 14 ميليارد و 700 ميليون تومان به اين پروژه، اين ورزشگاه در حال نزديك شدن به زمان افتتاح است.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۸
2
7
با عرض سلام و خسته نباشید امیدوارم همین طور پیش برید وهر چه زودتر این پروژه رو تکمیل کنید تا بتونیم هر چه زودتر شاهد بازیهای تیم های خوزستانی در ورزشگاه جدید باشیم فقط خواهشا زودتر تمومش کنید تو رو به امام حسین شما رو قسم میدم
:
:
:
آخرین اخبار