تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۰ - ۰۳:۳۳
کد خبر: ۱۳۶۶۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون استاندار خوزستان:
افزایش چشم‌گیری در قیمت کالاهای اساسی نداشتیم
معاون برنامه‌ریزی استاندار خوزستان گفت: پس از هدفمندسازی یارانه‌ها، افزایش چشم‌گیری در قیمت کالاهای اساسی نداشتیم.

به گزارش فارس، اسماعیل عامری گلستان در نشست مشترک اعضای ستاد هدفمندی یارانه‌های خوزستان با اصحاب رسانه در محل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان اظهار داشت: پس از گذشت یک سال از هدفمندسازی یارانه‌ها، افزایش چشم‌گیری در قیمت کالاهای اساسی وجود نداشته است و تنها شاهد افزایش قیمت سه تا چهار برابری در قیمت نان بودیم که مبلغ آن به صورت نقدی به حساب مصرف کنندگان واریز می‌شد و هیچ مصرف‌کننده‌ای زیان ندیده است.
وی افزود: پیش از هدفمندسازی یارانه‌ها این نگرانی وجود داشت که تورم به صورت سرسام‌آوری افزایش یابد اما پس از گذشت یک سال افزایش چشم‌گیری در قیمت کالاهای اساسی نداشتیم.
عامری گلستان بیان کرد: یکی از موارد مورد توجه در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، اصلاح الگوی مصرف انرژی و گندم در کشور بود و پیش از اجرای قانون میزان مصرف در انرژی 2.5 برابر مصرف متوسط جهان بود و می‌توان گفت مهم‌ترین دستاورد اجرای قانون تبدیل شدن صرفه‌جویی در کشور به یک فرهنگ بین مردم بوده است.
نایب رئیس ستاد هدفمندی یارانه‌ها در استان، در این نشست با اشاره به گذشت بیش از یک سال از اجرای این قانون عنوان کرد: دولت هفت طرح را برای اجرای طرح تحول اقتصادی در دستور کار دارد که قانون هدفمندی یکی از این طرح‌هاست.
وی ادامه داد: تغییر روحیه مصرف‌گرایی و صرفه‌جویی منابعی که در خانواده‌ها انجام می‌شود، سبب شده است که در بسیاری از زمینه‌ها کاهش مصرف داشته باشیم به طور مثال در استان خوزستان مصرف آرد 25 درصد کاهش یافته است. همچنین صرفه‌جویی 13 درصدی در مصرف برق خانگی نیز از دیگر موارد در این زمینه است.
عامری گلستان افزود: هدفمندسازی یارانه‌ها به عنوان جراحی بزرگ اقتصادی دولت آثار مثبت خود را به خوبی نشان داده است.
معاون استاندار خوزستان واقعی‌تر شدن قیمت‌ها را یکی از اهداف هدفمندسازی یارانه‌ها برشمرد و عنوان کرد: طبیعتاً طرح‌های تولید انرژی و سرمایه‌گذاری‌ها با واقعی‌تر شدن قیمت‌ها توجیه بیشتری پیدا می‌کند.
همچنین سید محمد حسین مرعشی مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های خوزستان از اعضای کمیته حمل و نقل ستاد هدفمندی یارانه‌ها، بخش حمل و نقل را ابتدایی‌ترین بخش اقتصادی در تأثیرگذاری اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها عنوان کرد.
وی ادامه داد: افزایش قیمت سوخت از 16.5 تومان به 150 تومان، رشد 800 درصدی را در قیمت سوخت به وجود آورد در حالی که میزان افزایش کرایه‌ها در کامیون 15 درصد، در اتوبوس عادی 30 درصد، در اتوبوس ویژه 15 درصد و در سواری برون‌شهری هم 20 درصد بوده است. سامانه پیام کوتاهی هم برای کنترل نرخ کرایه‌ها و جلوگیری از تخلفات راه‌اندازی شد.
مرعشی از دیگر اثرات مثبت اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در بخش حمل و نقل به افزایش نوسازی ناوگان، کاهش میزان تردد، کاهش 14 درصدی میزان تصادفات و تلفات جاده‌ای و کاهش میزان آلودگی زیست‌محیطی اشاره کرد.
:
:
:
آخرین اخبار