تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۳
کد خبر: ۱۳۷۱۵۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
موزه‌ای که به سراب تبدیل شد
اهواز نه موزه گنجینه تاریخی دارد و نه موزه آب
هفت سال از زمان برپایی پایه‌های یک موزه بزرگ در پارک جزیره اهواز می‌گذرد اما اختلاف نظر بین اداره کل میراث فرهنگی خوزستان، شهرداری اهواز و سازمان آب و برق خوزستان نه باعث ساخت موزه منطقه‌ای و نه موزه گنجینه ملی آب شد.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: «اداره کل میراث فرهنگی خوزستان توانایی به پایان رساندن ساختمان موزه را ندارد. اگر سازمان آب و برق هم موزه را تکمیل کند تحویل میراث نمی‌دهد. چون کار را باید تحویل کسی داد که بتواند از آن نگهداری کند. در ضمن در حیطه اختیارات من نیست که کار را تمام کنم و تحویل میراث فرهنگی بدهم. اما می‌توانم ظرف یک‌ سال کار موزه آب را به پایان برسانم.»
محمدرضا شمسایی با بیان اینکه 30 میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل موزه آبی کافی است، افزود: «طرحی که برای پارک جزیره که ساختمان موزه در آن قرار دارد دیده شد، طرح کاملی است اما تا‌کنون اجرایی نشده است.»
وی با بیان اینکه پارک جزیره یک موقعیت استثنایی برای شهر و شهرداری است، متذکر شد: «اگر شهرداری هم نمی‌تواند به آن سامان دهد به ما بگوید خودمان کار را تمام می‌کنیم.»
پیشتر قرار بود موزه آب با مساحتی بالغ بر 1200 مترمکعب در زمین‌های چهار هکتاری پارک جزیره اهواز حد فاصل پل سفید و پل سیاه این شهر احداث ‌شود. اما در سال 1388 اداره کل میراث فرهنگی خوزستان با ورود به این جزیره، طرح سازمان آب را متوقف کرد و قرار شد موزه منطقه‌ای اهواز را در این جزیره احداث کند. حالا هفت سال از آن ماجرا می‌گذرد و نه گنجینه ملی آب به سرانجام رسید و نه خبری از موزه منطقه‌ای اهواز شنیده شد.
پارک جزیره که در رودخانه کارون واقع شده‌ است یکی از پارک‌های اهواز بود که سال‌ها متروکه شد اما پس از تثبیت و استحکام بنیان جزیره و ساخت یک پل ثابت از جاده ساحلی به جزیره، از سال 1383 طی طرحی از سوی سازمان آب و موسسه گنجینه ملی آب قرار بود به موزه گنجینه ملی آب تبدیل شود اما رویایی بود که به سراب تبدیل شد.
اما اندکی از زمان آغاز به ساخت موزه آب نمی‌گذشت که به واسطه تصویب مصوبه‌ای در سفر اول هیات دولت به خوزستان برای ایجاد موزه منطقه‌ای، استاندار وقت خوزستان تصمیم گرفت با واگذاری بنا به اداره کل میراث فرهنگی نام پروژه موزه آب را به موزه منطقه‌ای تغییر دهد تا برای انجام یکی از مصوبات سفر ریاست‌جمهوری کاری کرده باشد. از زمان تحویل بنای موزه و ورود اداره کل میراث فرهنگی خوزستان تاکنون نه عملیات ساختمانی به اتمام رسیده و نه موزه آب موزه منطقه‌ای شد.
در مرداد 1393 بود که سرپرست وقت معاونت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان خوزستان گفت: «موزه منطقه‌ای خوزستان از سال ۸۵ تاکنون ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و در صورت تامین اعتبارات تا دو سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.»
از سویی برخی دوستداران میراث فرهنگی هم معتقدند که ساخت موزه منطقه‌ای آثار تاریخی در یک جزیره به دلایل متعدد یک اشتباه است و کارایی لازم را نخواهد داشت.
عاطفه رشنویی درباره کُند بودن پیشرفت فیزیکی احداث موزه منطقه‌ای گفت: «از سال 91 تاکنون این پروژه به‌عنوان پروژه ملی معرفی و در ردیف اعتبارات جای داده شد و در صورت تامین اعتبارات در سال 95 به بهره‌برداری می‌رسد.»
خوزستان دو موزه باستان‌شناسی در شوش و هفت‌تپه و سه موزه مردم‌شناسی در آبادان، دزفول و شوشتر و یک موزه اسناد خطی غیرفعال در آبادان دارد.»

مجتبی گهستونی
مرجع/ فرهیختگان

:
:
:
آخرین اخبار