تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۵
کد خبر: ۱۳۷۳۱۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز:
کاهش آمار مراجعه بیماران تنفسی در اولین بارندگی در خوزستان
در سال‌های اخیر تعداد مراجعه‌کنندگان با مشکلات تنفسی به بیمارستان‌ها در روز نخست بارندگی، حدود 5 هزار نفر در سطح استان خوزستان بوده است که از این تعداد، 3 هزار نفر مربوط به اهواز بود؛ ولی امسال در سراسر استان خوزستان تعداد مراجعه‌کنندگان در روز نخست بارندگی 990 نفر بوده و در اهواز 500 مراجعه‌کننده داشتیم
خوزنیوز: جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان با حضور شریعتی استاندار خوزستان، اسماعیل ایدنی رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز، شکرالله سلمان زاده معاون بهداشت و روسای ادارات عضو کارگروه در سالن اجتماعات استانداری خوزستان برگزار شد.

به گزارش خوزنیوز؛ اسماعیل ایدنی در ابتدای این جلسه با اشاره به فعالیت شورای سلامت استان در سال جاری اظهار داشت: تاکنون حدود 51 درصد از مصوبات این کارگروه در سال جاری محقق شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به روز جهانی و هفته ملی اطلاع رسانی ایدز، گفت: ایدز یک معضل بهداشتی است و در دو دهه گذشته نیز به دلایل مختلفی، در خصوص شیوع این بیماری یک ارزیابی کمتری نسبت به واقعیت این بیماری انجام شد.

وی گفت: در استان خوزستان نیز 2 هزار و 300 مورد ابتلا به ایدز شناسایی شده است که شیوع این بیماری در بین زنان در حال افزایش است و سن ابتلا به این بیماری نیز کاهش پیدا کرده و حتی به نوجوانی رسیده است.

ایدنی ادامه داد: ‌سلامت یک مقوله فرابخشی است و تنها حدود 20 درصد از مولفه‌های آن در مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی خلاصه می‌شود و بقیه مولفه‌ها مربوط به سیاست‌گذاری‌ها و شاخص‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در ادامه به بحران تنفسی پس از بارندگی در خوزستان اشاره کرد و اظهار داشت:‌ در سه سال اخیر شاهد بودیم که به دنبال اولین تا سومین بارندگی در فصل پاییز، حجم بسیاری از بیماران تنفسی به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کردند به گونه‌ای که میزان مراجعه بیماران بالاتر از حد توان خدمات‌رسانی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بود.

وی گفت:‌ در سال‌های اخیر تعداد مراجعه‌کنندگان با مشکلات تنفسی به بیمارستان‌ها در روز نخست بارندگی، حدود 5 هزار نفر در سطح استان خوزستان بوده است که از این تعداد، 3 هزار نفر مربوط به اهواز بود؛ ولی امسال در سراسر استان خوزستان تعداد مراجعه‌کنندگان در روز نخست بارندگی 990 نفر بوده و در اهواز 500 مراجعه‌کننده داشتیم؛ البته این رقم بدون در نظر گرفتن مراجعات در شهرستان ‌آبادان است. این ارقام در حالی است که سال گذشته در 24 تا 48 ساعت اول بارندگی، تعداد مراجعه‌کنندگان تنفسی به بیمارستان‌ها بین 10 تا 13 هزار نفر بود.

ایدنی افزود: ‌با بررسی‌های مختلف صورت گرفته مشخص شد که گروه‌های گیاهی در این مشکل نقش دارند که در شورای سلامت هرس کنوکارپوس‌ها مصوب شد تا زمانی که گل‌دهی این گونه گیاهی که در بروز آسم نقش دارد، متوقف شود.

وی بیان کرد: ‌با این اقدام تعداد مراجعه‌کنندگان کاهش قابل توجهی داشت و امسال 70 تا 80 درصد کاهش تعداد مراجعه‌کنندگان تنفسی را هنگام اولین بارندگی‌ها شاهد بودیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه هرس کنوکارپوس باید در برنامه اجرایی شهرداری‌ها گنجانده شود، ادامه داد: بارندگی دوم را نیز پیش رو داریم و به همین دلیل، باید هرس این گونه گیاهی ادامه یابد. اگر این امر به صورت مستمر انجام شود، در کاهش مشکلات تنفسی پس از بارندگی تاثیرگذار خواهد بود و بار مالی تحمیلی به دستگاه‌ها را نیز کاهش می‌دهد.

ایدنی در پایان خاطرنشان کرد: کاهش آمار مراجعه بیماران تنفسی نتیجه یک همکاری بین‌بخشی و فرابخشی بود و در این زمینه باید از همه دستگاه‌ها و مردم تشکر کرد که با رعایت توصیه های ارائه شده از سوی دانشگاه موجب کاهش مراجعه به بیمارستان ها شدند.
:
:
:
آخرین اخبار