تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۳
کد خبر: ۱۳۷۴۲۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
در نشست کارگروه پژوهش و فناوری استان؛
مقصر توسعه‌نیافتگی خوزستان دانشگاه‌ها معرفی شدند
متأسفانه بین دانشگاه‌ها با یکدیگر و همچنین میان دانشگاه و صنعت همگرایی وجود ندارد. باید مشکلات جاری استان را در نظر بگیریم و با برنامه‌ریزی، دانشگاه‌ها به سمت پژوهش‌های کاربردی حرکت کنند
معاون توسعه پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز با بیان اینکه متأسفانه بین دانشگاه‌ها با یکدیگر و همچنین میان دانشگاه و صنعت همگرایی وجود ندارد، گفت: به یک پورتال جامع علمی و قوی جهت تبادل اطلاعات و نیاز میان صنعت و دانشگاه نیاز است تا این ارتباط به سهولت برقرار شود.

دکتر بهزاد شریف‌مخمل‌زاده در کارگروه آموزش، پژوهش و فناوری خوزستان که 15 آذرماه در سالن جلسات استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: عدم ارتباط صنعت با دانشگاه دو علت عمده دارد؛ علت اول به نبود یک نرم‌افزار قوی و همچنین تبادل اطلاعات در این 2 بخش برمی‌گردد، یعنی در استان جایی برای تبادل اطلاعات و تبادل نیاز صنعت و دانشگاه پیش‌بینی‌نشده است. بنابراین نیاز به یک پورتال جامع علمی و قوی جهت تبادل اطلاعات و نیاز میان صنعت و دانشگاه وجود دارد تا این ارتباط به سهولت برقرار شود.

وی افزود: ما در دانشگاه‌ها پول می‌دهیم که فرد برای یک کار پژوهشی تحقیق کند، درصورتی‌که در کشورهای دیگر این هزینه و پول از طریق دستگاه‌های اجرایی، شرکت‌ها و صنایع پرداخت می‌شود؛ متأسفانه بین دانشگاه‌ها با یکدیگر و همچنین میان دانشگاه و صنعت همگرایی وجود ندارد. باید مشکلات جاری استان را در نظر بگیریم و با برنامه‌ریزی، دانشگاه‌ها به سمت پژوهش‌های کاربردی حرکت کنند.

همچنین در این نشست دکتر منصور غنیان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان، با اشاره به اظهارات برخی مسئولان در این کارگروه گفت: خوشحالم که مقصر توسعه‌نیافتگی و عدم رشد استان، دانشگاه‌ها معرفی شدند. در وهله اول باید تعیین شود که چند درصد بودجه پژوهشی کشور در اختیار استان‌ها است و در مرحله بعد باید از دانشگاه‌ها جواب خواست. بنابراین اولین پیشنهاد من واگذاری دبیرخانه کارگروه آموزش و پژوهش خوزستان از دانشگاه به یک نهاد دیگر است.

وی تصریح کرد: دانشگاه مانند سایر نهادهای اجتماعی است و خوبی‌ها، بدی‌ها و ضعف‌ها و کاستی‌های خاص خود را دارد. باید دانشگاه‌ها را کمک کرد تا بتوانند این ضعف و کاستی‌ها را کاهش دهند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان خاطرنشان کرد: خوزستان جزیره‌ای دورافتاده از کشور نیست که مشکلات بخش پژوهش آن متفاوت با کشور باشد. یکی از معضلات ما دولتی بودن است. تمام اعضای این کارگروه دولتی هستند. پس جای NGOها و جامعه مدنی و اجتماعی در این کارگروه کجاست؟

غنیان با اشاره به طرح 550 هزار هکتاری طرح مقام معظم رهبری گفت: بزرگ‌ترین طرح آبی و خاکی کشور در حالی در خوزستان اجرا می‌شود که قدیمی‌ترین مرکز آموزش عالی استان یعنی دانشگاه رامین، هیچ نقشی در این طرح ندارد و علی‌رغم تمام مکاتبات ما حداقل دانشگاه رامین نظاره‌گر این طرح هم نیست.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار