تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۸
کد خبر: ۱۳۷۸۷۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون توسعه پژوهش و فناوری دانشگاه خبر داد:
دانشگاه علوم پزشکی اهواز در رتبه هشتم کشور
معاون توسعه پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز با بیان اینکه مشکلی که در حوزه مقالات برای دانشگاه ایجاد شد، تعداد اندکی مقاله در حدود 50 عنوان را در بر می‌گرفت که عملاً از دور خارج شدند، گفت: رتبه دانشگاه تحت تأثیر این موضوع دچار تغییر نشده و اکنون در میان 9 دانشگاه تیپ یک کشور در رتبه هشتم است
معاون توسعه پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز با بیان اینکه مشکلی که در حوزه مقالات برای دانشگاه ایجاد شد، تعداد اندکی مقاله در حدود 50 عنوان را در بر می‌گرفت که عملاً از دور خارج شدند، گفت: رتبه دانشگاه تحت تأثیر این موضوع دچار تغییر نشده و اکنون در میان 9 دانشگاه تیپ یک کشور در رتبه هشتم است.

دکتر بهزاد شریف مخمل‌زاده در خصوص تأثیر تخلف پژوهشی بر رتبه علمی دانشگاه، اظهار کرد: مشکلی که در این خصوص برای دانشگاه ایجاد شد، مربوط به تعداد اندکی مقاله بوده است که عملاً از دور خارج شدند و دانشگاه برخوردهای لازم را وفق قانون با حضور نماینده کمیته کشوری اخلاق در پژوهش انجام داده و به طور قانونی با متخلفان برخورد کرده است.

وی با بیان اینکه این پیگیری‌ها همچنان ادامه داد و با هر تخلفی در سطح پژوهشی با قاطعیت برخورد می‌شود، گفت: رتبه دانشگاه تحت تأثیر این موضوع دچار تغییر نشده است. اخیراً نیز بر اساس گزارش nature 58 مقاله از محققان ایرانی retract (جمع) شده‌اند که خوشبختانه هیچ‌کدام از اعضای هیأت‌علمی دانشگاه در تولید این مقالات شرکت نداشتند.

معاون توسعه پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز تصریح کرد: این امر نشان می‌دهد کار تحقیقاتی که در دانشگاه علوم پزشکی اهواز انجام می‌شود، از اصالت برخوردار است. در خصوص آن مقالات نیز داده‌های پژوهشی هیچ مشکلی نداشتند و دارای اصالت بودند اما تخلف در رفرنس‌دهی و جابجایی اسامی به‌عنوان محقق روی داده است.

شریف مخمل‌زاده افزود: این موضوع موجب جابجایی رتبه محقق در گوگل اسکولار شد؛ زیرا این پایگاه وابسته به ارجاع مقالات است‌ اما شاخص H-index دانشگاه مربوط به فعالیت حدود 600 عضو هیأت‌علمی و مقالات بسیاری است که آن‌ها به چاپ برسانند‌، به همین دلیل تغییری نکرده است.

وی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی اهواز امسال در میان 9 دانشگاه تیپ یک کشور در رتبه هشتم قرار گرفته است، توضیح داد: این رتبه‌بندی بر اساس تعداد محقق صورت می‌گیرد؛ در سال 92 دانشگاه در رتبه هفتم دانشگاه‌های علوم پزشکی تیپ یک کشور قرار داشت. واقعیت این است که این رتبه‌بندی‌ها نشانگر واقعیت‌های پژوهشی نیست، زیرا وقتی یک دانشگاه 300 محقق دارد‌ هیچ وقت نمی‌تواند با دانشگاه تهران که به طور مثال دارای هزار محقق است، رقابت کند.

معاون توسعه پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز یادآور شد: پیش از این رتبه‌بندی‌ها با نرمال کردن تولیدات پژوهشی نسبت به تعداد اعضای هیأت‌علمی انجام می‌شد که بر این اساس دانشگاه در سال‌های 87، 88 رتبه پنجم را کسب کرده بود اما اکنون این رویکرد تغییر کرده و امتیاز خام هر دانشگاه را محاسبه می‌کنند.

شریف مخمل‌زاده افزود: با توجه به اینکه دانشگاه تعداد اعضای هیأت‌علمی و دانشجویان کمتری نسبت به دیگر دانشگاه‌ها دارد، این امر موجب می‌شود که نتواند با دانشگاه‌هایی مانند تهران، شیراز، مشهد یا تبریز رقابت کند که 1.5 تا سه برابر دانشگاه علوم پزشکی اهواز هیأت‌علمی و دانشجو دارند‌ و باعث شده در رتبه دانشگاه مشکلاتی ایجاد شود.

وی با بیان اینکه دانشگاه اکنون با رویکرد ارتقاء زیرساخت‌های پژوهشی به پیش می‌رود، گفت: توسعه این زیرساخت‌ها منجر به انجام پژوهش‌های اصیل خواهد شد که هم بتواند مشکلات حوزه بهداشت و درمان استان را رفع کند‌ و هم به تولید مقالاتی منتهی شود که در سطح دنیا ارجاعات بیشتری به آن‌ها صورت گیرد. بر این اساس به زیرساخت‌های هایتک و پیشرفته نیاز است و دانشگاه در پروژه‌های اخیر خود به دنبال تحقق این هدف است.

معاون توسعه پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز با بیان اینکه همچنین قصد داریم اعضای هیأت‌علمی را به طور اختصاصی روی موضوعات مشخصی متمرکز کنیم، تصریح کرد: نظارت‌ها بر فعالیت‌های پژوهشی نیز افزایش یافته و اکنون روی هر پروژه پژوهشی یک ناظر قرار داده شده که اصالت داده‌ها، محققان و چاپ مقاله را کنترل کند. شاید چنین رویکردی در بسیاری از دانشگاه‌ها وجود نداشته باشد اما در دانشگاه علوم پزشکی این کار آغاز شده که عملاً رسالت دانشگاه به اجرا برسد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار