تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۰
کد خبر: ۱۳۷۸۹۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون فرماندار آبادان تاکید کرد:
لزوم استفاده از همه ظرفیت‌ها برای اجرای طرح 550 هزار هکتاری
باید از همه ظرفیت‌ها برای اجرای طرح استفاده کنیم که بتوانیم این طرح که مورد تأیید رئیس جمهور و وزیر جهاد کشاورزی است را به سرانجام برسانیم
معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار آبادان با اشاره به طرح 550 هزار هکتاری گفت: باید از همه ظرفیت‌ها برای اجرای طرح استفاده کنیم که بتوانیم این طرح که مورد تأیید رئیس جمهور و وزیر جهاد کشاورزی است را به سرانجام برسانیم.

مسعود رئوفی در نشست شورای کشاورزی آبادان ضمن تبریک فرا رسیدن ولادت حضرت رسول اکرم (ص) و هفته وحدت اظهار کرد: ان‌شاءالله بتوانیم از خصلت‌های بسیار خوب پیامبر بزرگوار اسلام الگو بگیریم و در جهت پیشبرد اهداف جامعه‌مان و اهداف مناطقی که زندگی می‌کنیم، موفق باشیم.

وی افزود: موضوعات کشاورزی از موضوعات بسیار مهم است و اجرای طرح مقام معظم رهبری که اکنون در حال اجراست، یکی از طرح‌های بسیار بزرگ بوده که تأکیدهای بسیار زیادی بر انجام آن شده است.

رئوفی تصریح کرد: معمولاً در اجرای کارهای عمرانی یکسری اشکالات و ایرادات وجود دارد و اگر این اشکالات و ایرادات گفته می‌شود دلیل بر این نیست که می‌خواهیم کل پروژه و طرح را زیر سؤال ببریم.

وی عنوان کرد: باید این اشکالات و ایرادات گفته شود تا مسئولینی که در ارتباط با اجرای این طرح ها کار می‌کنند، بتوانند این طرحها را همانگونه مطابق با اهداف پیش‌بینی شده و به شکل خوبی اجرا کنند.

رئوفی ادامه داد: زمانی شهرستان آبادان مقام اول تولید محصولات سالم را داشته است و با زحمات مردم منطقه و تولیدات در زمینه خرما و کشت‌های میانه‌کاری، مقام اول را در کشور داشتیم. امیدواریم با اجرای این طرح که در حال اجراست، بتوانیم به اهداف پیش‌بینی‌شده در سند چشم‌انداز برسیم که در این طرح همکاری همه دهیاران و بخشداران با مسئولان متولی طرح لازم است.

وی با اشاره به نقش موثر رسانه‌ها در این زمینه‌ها گفت: صدا و سیمای مرکز آبادان همیشه در رابطه با انعکاس مسائل شهرستان فعال بوده و پا به پای مسئولین به دنبال حل مسایل بوده است. رسانه‌های نوشتاری، روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها انصافاً خیلی کمک می‌کنند و امیدواریم انعکاس اخبار به گونه‌ای باشد که به انجام بهتر کارها منجر شود که قطعاً تاکنون همینگونه بوده است و ان‌شاءالله در آینده هم به همین شکل باشد.

رئوفی گفت: جلسه امروز هم این نیست که بخواهیم دستگاهی را زیر سوال ببریم. همه ما جزو یک لشکر هستیم. شورا، دهیار، بخشدار، فرماندار، نماینده‌ها، جهاد کشاورزی، صدا و سیما و خبرنگاران همه با هم یک لشکر هستیم. منتهای مراتب ممکن است خودمان نتوانیم عملکرد خودمان را ببینیم و افرادی که بیرون هستند یعنی مردم، آن‌ها می‌توانند عملکرد ما را ببینند.

وی با اشاره به بازدید وزیر جهاد کشاورزی از طرح 550 هزار هکتاری افزود: این مساله اهمیت کار را می‌رساند که این کار واقعا انجام شود و به سرانجام برسد. شهرستان آبادان هشت سال درگیر جنگ و هشت سال درگیر بازسازی بوده و اکنون هم در حال کار است که امیدواریم این طرح‌ها به موقع به بهره‌برداری برسند که مردم طعم شیرین این طرح‌ها را بچشند و اگر این طرح‌ها در زمان مقررشده به بهر‌ه‌برداری نرسند، قطعا آن طعم شیرین را برای مردم نخواهد داشت.

جهاد نصر اشکالات طرح 550 هزار هکتاری را برطرف کند/ گرازها معضلی برای کشاورزی آبادان

مدیرجهاد کشاورزی آبادان با اشاره به طرح 550 هزار هکتاری گفت: از جهاد نصر می‌خواهیم اشکالاتی که در طرح هست را برطرف کند زیرا به دنبال آن هستیم که رضایت کشاورزان فراهم شود و کار ‌باید به درستی و به دقت انجام شود تا کشاورز بتواند از اراضی آماده شده، بهره‌برداری لازم را ببرد.

ناجی شعیب زاده در نشست شورای کشاورزی آبادان که امروز، 23 آذرماه در آبادان برگزار شد، اظهار کرد: بخش کشاورزی یکی از بخش‌های مهم شهرستان است که مجموعه فرمانداری نیز نگاه ویژه‌ای به این بخش دارد.

وی افزود: یکی از مشکلاتی که کشاورزان داشتند، بحث قیمت خرید خرما بوده است که خوشبختانه سال گذشته با برگزاری جلساتی در سازمان جهاد کشاورزی و مطالباتی که توسط شهرستان‌ها درخواست شد، شرایط نسبت به سنوات گذشته بهتر شد و قیمت تعیین شده توانست رضایت نسبی را در پی داشته باشد.

شعیب زاده تصریح کرد: ما به دنبال این هستیم که این قیمت افزایش پیدا کند و از نظر اقتصادی برای کشاورز توجیه داشته باشد و کشاورز بتواند انگیزه‌ای پیدا کند که در زمین کشاورزی خود کار کند. همچنین همه ساله هم به دنبال بحث قیمت تضمینی خرما بودیم که یا اعلام نمی‌شود یا دیر اعلام می‌شود و سال گذشته هم متأسفانه اعلام نشد.

وی با بیان این‌که در خصوص طرح مقام معظم رهبری بحث‌های زیادی وجود داشته و جلسات متعددی هم در این زمینه برگزار شده است، خاطرنشان کرد: بهره‌مندی شهرستان آبادان از طرح مقام معظم رهبری حدود 23 هزار هکتار است که این طرح از انتهای سال 93، توسط مجموعه موسسه جهاد نصر استارت خورده است.

شعیب زاده بیان کرد: با توجه به این‌که این طرح موسوم به طرح مقام معظم رهبری است، هیچگونه مشکل اعتباری ندارد و اعتبارش کاملاً تأمین شده است. شروع کار این طرح و اولین قراردادی که در آبادان بسته شده، از منطقه منیوحی شهرستان بوده است. کار در منطقه ko 1 به صورت پایلوت شروع شد که نواقصی در این کار به وجود آمد و خیلی از مردم مشکلات و اعتراضاتی داشتند و اعتراضاتشان به‌حق بود و البته اعتراض ما هم بود.

وی عنوان کرد: جهاد کشاورزی در جبهه کشاورزان است و در واقع کارفرما جهاد نصر است و بهره‌بردار جهاد کشاورزی است. به عنوان نماینده کشاورزان و آن اشکالاتی که از سر گرفته می‌شود توسط ما هم گرفته می‌شود.

شعیب زاده گفت: یکی از اشکالاتی که مردم می‌گرفتند، بحث ورود ماشین‌آلات سنگین به اراضی کشاورزی بود که از ابتدا ما همین مشکل را با همکارانمان در جهاد نصر داشتیم زیرا کار در نخلستان با کار در عرصه‌های آزاد متفاوت است. پیمانکاران جهاد نصر تاکنون در نخلستان‌ها کار نکرده بودند و به تدریج که کار جلو رفت، با شرایط و مشکلات آشنا شدند و توانستند کار را آنچنان که می‌بایست و در جهت رضایت کشاورزان پیش ببرند.

وی با اشاره به بحث خود اجرایی در طرح 550 هزار هکتاری افزود: خود اجرایی در این طرح به این صورت بود که اقداماتی را که خود کشاورزان می‌توانند انجام دهند، مثل شخم زدن، ماله زدن، لایروبی درون مزارع و نی‌بری و سم‌پاشی توسط خود کشاورز انجام شود و اگر کشاورزان نتوانند انجام دهند.، کسانی دیگر انجام دهند و جهاد نصر هزینه آن را پرداخت ‌کند.

شعیب زاده اظهار کرد: با پیگیری‌های انجام‌شده و دستور وزیر، طرح خوداجرایی تقریبا تصویب شده و در مناطقی که دارای نخلستان، طرح به صورت خود اجرایی انجام می‌شود و در مناطقی که در خارج از نخلستان هستند و اراضی آزاد و فاقد نخل است، عملیات تجهیز و نوسازی با ادوات تسطیح و زهکشی انجام می‌شود.

وی افزود: در خصوص پرداخت خسارت بیمه، تنها شهرستان آبادان نیست که مشکل عدم خسارت توسط بیمه را داشته است. بلکه در تمام کشور به دلیل عدم تأمین اعتبار صندوق بیمه، این مشکل وجود دارد که بیمه نتوانست به موقع خسارت بیمه شدگان را پرداخت کند.

شعیب زاده بیان کرد: در واقع بیمه، ارگانی تحت نظر جهاد کشاورزی نیست، بلکه یک صندوق مستقل همراه با بانک کشاورزی است که بخشی از سرمایه صندوق را مردم و بخش دیگر را دولت تأمین می‌کند. بحث گراز در مناطق کشاورزی، متأسفانه معضلی است که کماکان لاینحل مانده است و راه حل اساسی برای آن وجود ندارد. با توجه به اینکه شرکتی آمده و با دریافت مجوز از طریق محیط زیست به شکار این حیوان می‌پردازد، ولی خیلی جدی گرفته نشده است.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار