تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۳
کد خبر: ۱۳۸۰۰۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
پیش‌درآمدی به سفر وزیر صنعت به خوزستان
آقای نعمت‌زاده در «شوش» تاریخ‌سازی کن!
وزیر صنعت، معدن و تجارت در سفر فردای خود اگر برای ظرفیت‌های بالقوه این شهرستان فکری نافذ بکند می‌تواند تحقق یک رؤیای ملی را برای کشور به ارمغان داشته باشد

سفر وزیر صنعت به شهرستان شوش در نوع خود بی‌سابقه است؛ اما نعمت‌زاده در این سفر تاریخی خود با اتخاذ سیاست‌های مناسب، می‌تواند در آینده‌ای نه‌چندان دور شوش را به‌عنوان «پایتخت صنعتی کشاورزی در خاورمیانه» تبدیل کند و البته در این مورد تاریخ‌ساز باشد.

این یک چشم‌انداز واقعی و ملموس برای کسانی است که ظرفیت‌های بی‌نظیر و مختلف این شهرستان از جمله در بخش کشاورزی، مذهبی و تاریخی را می‌شناسند.

ظرفیت‌هایی که هر کدام می‌تواند در کنار خود هم صنعت داشته باشد، هم معدن و هم تجارت!.

*ارتقای کارخانه قند شوش

روند عملیاتی احیا و راه‌اندازی کارخانه قند شوش در حال اجراست و فاز اول این کارخانه به زودی به بهره‌برداری می‌رسد؛ اما این کارخانه در شرایط طبیعی خود تنها می‌تواند بخش کوچکی از ظرفیت‌های منطقه را پوشش دهد.

این شرکت ظرفیت 5 هزار تن چغندر قند و تصفیه 500 تن شکر خام و تولید 300 تن تفاله خشک و همچنین ظرفیت 200 تن قندگیری ملاس را در روز دارد.

در این میان تولید چغندر از سال 92 در این شهرستان احیا شده است که در سال زراعی اول حدود 700 هکتار کشت چغندر داشتیم که در سال‌جاری به بیش از 4 هزار و دویست هکتار افزایش پیدا کرده است.

پیش‌بینی برنامه‌ریزی وزارت جهاد کشاورزی در زمینه کشت چغندر قند تا سال 1404، شصت و چهار هزار هکتار در استان خوزستان است که اگر این رقم تحقق پیدا کند چیزی حدود 4 و نیم تا 5 میلیون تن چغندر در استان تولید می‌شود.

بر این اساس و با توجه به گستردگی کشت چغندر و ظرفیت طبیعی کارخانه، «نوسازی، توسعه و افزایش ظرفیت این کارخانه» و «بهره گیری از فناوری و تکنولوژی‌های روز» از مهم‌ترین مطالبات کشاورزان و اقدامات لازم برای استفاده از ظرفیت‌های کشت چغندر، ایجاد انگیزه تولید و ارتقای این صنعت و صنایع وابسته به آن در شهرستان شوش به‌شمار می‌رود.

*کارخانه جدید چغندر قند در غرب کرخه

گزاف نیست که کارشناسان غرب کرخه را قطب کشاورزی استان خوزستان عنوان می‌کنند؛ احیای کشت چغندر در این منطقه به معنای تحقق چشم‌انداز سال 1404 وزارت کشاورزی در خودکفایی تولید شکر است.

در این میان زیرساخت صنعتی باید در کنار این بستر بالقوه قرار بگیرد؛ بر این اساس ضرورت وجود یک کارخانه قند در غرب کرخه شوش جزو بدیهیات است.

کارخانه‌ای که البته جواز تأسیس خود را گرفته است و برای آغاز عملیات اجرایی احداث آن نیاز به تأمین اعتبارات لازم وجود دارد که وزیر صنعت باید این مساله را در دستور کار هیات خود قرار دهد.

* راه‌اندازی صنایع جانبی و تبدیلی

سالانه بیش از 2 میلیون تن انواع محصولات زراعی و باغی در شهرستان شوش تولید می‌شود اما ظرفیت بخش کشاورزی در این شهرستان با توجه کمیت و کیفیت موجود بیش از این عنوان می‌شود.

در این میان راه‌اندازی صنایع جانبی در شهرستان ‌وش می‌تواند باعث رشد و شکوفایی بخش کشاورزی باشد؛ راه اندازی این‌گونه بخش‌ها ضمن ایجاد تعادل و همچنین افزایش راندمان باعث ایجاد اشتغال‌زایی و بالا رفتن کیفیت محصولات و افزایش صادرات شود.

شهرستان شوش دارای ظرفیت زیادی در زمینه کشت در استان خوزستان و کشور است که می‌توان در کنار آن صنایع جانبی و تبدیلی مورد نظر را پیش‌بینی و به‌وجود آورد.

بر این اساس شوش قابلیت تبدیل شدن به قطب کشاورزی را دارد و باید در این راستا همه زیرساخت‌های مورد نیاز تامین شود؛ این مساله یکی از مطالبه‌های أصلی این شهرستان از وزیر صنعت، معدن و تجارت است.

*جلوگیری از فروش اقساطی شرکت‌ها

اراضی کشاورزی مستعد و باارزش در حوزه شرکت‌ها باعث شده که پدیده‌ای با عنوان «تملک اراضی و فروش اقساطی کارخانه‌ها» مطرح شود.

 شائبه‌ای که مردم شهرستان شوش را نگران شرکت‌هایی کرده است که روزگاری جزو مشخصه‌های اقتصادی این شهرستان به‌شمار می‌رفتند.

«نظارت قوی و موثر» و «نوسازی، توسعه و تجهیز شرکت‌ها به جدید‌ترین فناوری‌های صنعتی در بخش تولید» می‌تواند علاوه بر جهش اقتصادی منطقه و افزایش بهره‌وری، باعث جلوگیری از اقدامات احتمالی منفعت‌طلبانه رانت‌خواران شود.

شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه، شرکت کشت و صنعت نیشکر میان‌آب، شرکت کاغذپارس، شرکت حریر خوزستان و شرکت شیر خوزستان از جمله شرکت‌هایی هستند که با یک نگاه تازه صنعتی می‌توان از آنها به نفع شکوفایی و خودکفایی بهره گرفت.

*شهرک کارگاهی در پنج شهر شوش

شهرستان شوش در بخش تولیدات ظرفیت‌های بالایی دارد و می‌تواند به‌عنوان یکی از قطب‌های تولیدی استان در آینده به‌شمار برود.

ایجاد شهرک‌های کارگاهی در پنج شهر این شهرستان با پیش‌بینی 10 سوله در هر هکتار می‌تواند بخش صنعت در این منطقه را رونق ببخشد.

در این میان باید زیرساخت‌های مناسب در شهرک‌های کارگاهی جهت تلفیق و هم‌افزائی مؤلفه‌های سرمایه‌اجتماعی برای تسریع در روند توسعه منطقه نیز مهیا باشد.

توانمند ساختن شهرک‌های صنعتی برای متقاضیان صنعتی و جذب آنها برای سرمایه‌گذاری صنعتی از اهداف این شهرک‌های کارگاهی خواهد بود.

*تسهیلات برای شرکت‌های تأسیس شده

دهها شرکت در سطح شهرستان وجود دارند که با وجود دریافت جواز تأسیس أما در انتظار تسهیلات لازم برای آغاز به کار هستند؛ شرکت تولید بنزین از ملاس، شرکت تولید کود شیمیایی و بسیاری از شرکت‌های دیگر که توان اشتغالزایی بالایی در منطقه دارند نیاز به توجه بیشتر دولت در این زمینه هستند. این اشتغالزایی می‌تواند بخش صنعت در شهرستان شوش را فعال‌تر از همیشه جریان دهد.

این موارد جزو حدأقل بایدهایی است که توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت در شهرستان شوش می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد و باعث شکوفایی اقتصادی، اشتغال پایدار و افزایش امنیت شود؛ حداقل‌هایی که رؤیای تبدیل شوش به «پایتخت صنعتی کشاورزی خاورمیانه» را محقق می‌سازد.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار