تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۵
کد خبر: ۱۳۸۸۸۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
وقتی درهای بیمارستان آماده بهره برداری به روی مردم بسته می ماند؛
انتظار ۲ساله مردم دارخوین برای افتتاح بیمارستان تنها به دلیل ساخت خوابگاه!
خوزنیوز/ مجتبی گهستونی:  شرکت نفت و گاز اروندان با تولید روزانه یک‌میلیون بشکه نفت، در سال 1389 یک واحد بیمارستانی را در شهر دارخوین از توابع شادگان ساخته است اما چون به گفته مسئولین علوم پزشکی آبادان تأسیسات اقامتگاهی برای کادر درمانی ایجاد نکرده نه خود شرکت نفت اروندان راضی به تجهیز و بهره‌برداری کامل بیمارستان می‌شود و نه دانشگاه علوم پزشکی آبادان حاضر به تحویل و تجهیز آن است. 

افتتاح بیمارستان دارخوین تنها در انتظار ساخت خوابگاه کادر درمانی

بیمارستان اروندان دارخوین با یک هزار مترمربع وسعت از بخش‌های مختلفی مثل آزمایشگاه، انواع سرویس‌های بهداشتی، حراست، دندانپزشکی، پایش و واکسیناسیون، بایگانی مدارک پزشکی، غذاخوری، اتاق سرور، متخصص زنان، نمازخانه، پزشک عمومی، چشم‌پزشک، متخصص داخلی، اطلاعات، آموزش و کنفرانس، مدیریت، حسابداری مالی و اداری، داروخانه، اتاق استریلیزاسیون، مداوا، پرستاری، پزشک کشیک، بستری، جراحی، احیا و... برخوردار است که در بخشی از این واحدها تجهیزات درمانی هم مستقرشده است. 

گفتنی است که در محوطه این بیمارستان دو زمین فوتبال و سالن‌های چندمنظوره ورزشی هم ایجادشده است که از زمان ساخت سالن‌های چندمنظوره هیچ استفاده‌ای از آن نشده است.
 
بیمارستان دارخوین بااینکه از سوی پیمانکار به شرکت نفت دارخوین تحویل داده‌شده است اما گفته می¬شود چون از امکانات اقامتگاهی برای کادر پزشکی برخوردار نیست، دانشگاه علوم پزشکی آبادان حاضر به تحویل، تجهیز و بهره‌برداری از آن نیست. 


پیش‌تر سلطان کمالی مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان با اشاره به ساخت این بیمارستان گفت: این پروژه‌ها در قالب انجام مسئولیت‌های اجتماعی شرکت ملی نفت ایران و خدمت‌رسانی به شهرها و روستاهای اطراف تأسیسات نفتی اجرا می‌شود و همه مسئولان وزارت نفت نسبت به توسعه همه‌جانبه حوزه نفتی غرب کارون اهتمام ویژه دارند. 

با توجه به اینکه مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان معتقد است که نگاه مثبت همه مسئولان وزارت نفت به‌ویژه وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران به سمت توسعه همه‌جانبه حوزه نفتی غرب کارون است و شرکت نفت و گاز اروندان در نظر دارد در کنار توسعه صنعتی اقداماتی نیز برای بهبود وضع مردم در این منطقه انجام دهد، انتظار می‌رود گره تجهیز و افتتاح بیمارستان دارخوین را با تعریف یک پروژه ساخت واحدهای اقامتی برای کادر پزشکی کور نکند و هدیه ارزشمند خود را برای خدمات‌دهی به مردم دارخوین و حتی شهرستان شادگان را کامل کند. 

بخشدار دارخوین در گفت‌وگو با "خوزنیوز" با اشاره به برگزاری جلسات متعدد فرمانداری شادگان، مسئولین دانشگاه علوم پزشکی و بهداشت و درمان آبادان گفت: ضمن تشکر از شرکت اروندان که پروژه بیمارستان دارخوین را احداث کرد اما متأسفانه باید یادآور شوم که این بیمارستان بر اساس شاخص‌های بیمارستانی و درمانی ساخته نشده است.  چراکه امکان اقامت برای پزشکان و کادر درمانی ایجاد نشده است و به‌محض ساخت واحدهای اقامتی از سوی شرکت نفت اروندان، دانشگاه علوم پزشکی آبادان متعهد شده است که بیمارستان را تجهیز و بهره‌برداری کند.  

ناظم ثبوتی با اشاره به جمعیت 17 هزارنفری دارخوین با 25 روستا و 17 دهیاری  افزود: شرکت نفت و گاز اروندان پروژه بیمارستان را تحویل گرفته و باید برای ساخت واحدهای اقامتی به‌منظور حل مشکل تجهیز و افتتاح بیمارستان یک پروژه جدید تعریف کند که در این خصوص پیگیری‌های لازم از سوی فرماندار و بخشداری دارخوین انجام‌شده است.  

در تماس با رئیس دانشگاه علوم پزشکی آبادان ایشان اعلام کردند که با دکتر طاهری معاونت توسعه و مدیریت منابع دانشگاه علوم پزشکی آبادان درباره دلایل تجهیز و بهره‌برداری نشدن این بیمارستان سخن بگوید که پس از برقراری ارتباط با معاون مربوطه وی گفت: تحویل و بهره‌برداری نشدن از بیمارستان دارخوین فقط به دلیل نبود امکانات اقامت گاهی نیست بلکه به سایر فاکتورها هم مربوط می‌شود.

نورالله طاهری افزود: البته این واحد ازنظر معیارهای علوم پزشکی درمانگاه محسوب می‌شود و باید علاوه بر امکانات اقامتگاهی از یک سری تجهیزات هم برخوردار باشد. ما به شرکت نفت گاز اروندان اعلام آمادگی کردیم که اگر امکانات مسکونی و برخی تجهیزات انجام شود سایر تجهیزات و امکانات را دانشگاه فراهم می‌کند.

وی بیان کرد: پیش‌تر قرار بود این اقدام از طرف شرکت اروندان صورت بگیرد و مبلغ ۵ میلیارد تومان به دانشگاه علوم پزشکی داده شود تا تعهدات شرکت نفت را جامه عمل بپوشاند ولی باگذشت بیش از دو ماه هنوز پاسخ ندادند.

معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه علوم پزشکی آبادان اظهار داشت: دوشنبه هفتم دی در تهران جلسه‌ای با نماینده وزارت نفت در پروژه‌های بهداشت و درمان برگزار خواهد شد تا درباره تجهیز و ساخت امکانات موردنظر موردبررسی قرار بگیرد. بااین‌حال اگر مبلغ ۵ میلیارد تومان اختصاص داده شود ما از طرف دانشگاه متعهد می‌شویم مابقی امکانات ازجمله برخی تجهیزات و نیروی انسانی را تأمین کنیم. 

وی تأکید کرد: ما از ورود بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری و تجهیز بیمارستان به‌شدت استقبال می‌کنیم.

طاهری گفت: در صورت تأمین اعتبار موردنیاز از طرف شرکت نفت و گاز اروندان طی مدت ۴ ماه درمانگاه دارخوین را افتتاح می‌کنیم.

همچنین کمایی مدیرعامل شرکت نفت گاز اروندان به خبرنگار خوزنیوز گفت: ما بر اساس تعهدات و توافق‌های قبلی پروژه درمانگاه دارخوین را در شرایط بی‌پولی احداث کردیم و هیچ تعهدی نداریم؛ اما چون محل اقامت پزشکان و کادر درمانی مهم است باز حاضریم آن را تأمین کنیم اما دانشگاه علوم پزشکی اعلام کرده ۵ میلیارد تومان بدهید ما می‌سازیم. از اینکه انجام کار را به دانشگاه علوم پزشکی آبادان بدهیم اشکالی ندارد اما مبلغ ۵ میلیارد تومان بسیار زیاد است.


شهر 17 هزارنفری دارخوین در تاریخ ایران بارها نقش‌آفرین بوده است. دارخوین که روزگاری از امکانات و  پتانسیل‌های فراوان برخوردار بوده است ولی هم‌اکنون در نبود امکانات فرهنگی، رفاهی و خدماتی رنج بسیار می‌برد.
به گفته مردم این منطقه، خوین مردی با معلومات بالا بود که در حدود ۱۰۰ سال پیش در این محل زندگی می‌کرده و در زبان محلی دارخوین به معنی اتاقی است که خوین در آن زندگی می‌کرده و به همین دلیل این منطقه به نام دارخوین شناخته‌شده است.

با مراجعه به تاریخ معاصر ایران دو بار نام دارخوین بیش‌ازپیش متجلی می‌شود. یک‌بار در تاریخ نفت که با ساخت تلمبه‌خانه دارخوین در سال 1920 میلادی باعث شد تا نفت؛ این شریان حیاتی به قلب پالایشگاه آبادان برسد و دیگری حماسه دارخوین؛ در 21 خرداد 1361 که تأثیرات آن در شکستن محاصره آبادان از اهمیت بسیاری برخوردار بود. 

قرارگیری دارخوین در  مسیر اصلی ارتباط شمال به جنوب کشور، وجود چاه‌های متعدد نفت، نیروگاه اتمی، قدیمی‌ترین تلمبه‌خانه‌های نفت و آب، رودخانه کارون، نخلستان‌ها و... ازجمله این ویژگی‌ها می‌باشند. دارخوین در زمان حصر آبادان تبدیل به خط مقدم جبهه جنگ گشته بود و بعد از شکست حصر آبادان نیز منطقه تدارکات عملیات بود. این منطقه در دوران جنگ با مقاومت شدید خود در برابر دشمن، شاهد ویرانی و کشته شدن بسیاری از مردم بوده است.

دارخوین در حال حاضر به‌رغم سابقه خاص منطقه و پتانسیل‌های ویژه‌ای که دارد، دست‌به‌گریبان مشکلات، محرومیت‌ها و آسیب‌پذیری‌هایی است که معمولاً شهرهای استان‌های مرزی درگیر آن هستند.

دارخوین یکی از مناطق نفتی در حوزه عملیاتی شرکت نفت و گاز اروندان است که در حدود ۴۵ کیلومتری شمال خرمشهر و ۸۵ کیلومتری جنوب و جنوب غربی اهواز واقع‌شده است.

عملیات دارخوین بااینکه در مقایسه با عملیات وسیع پس‌ازآن وسیع و طولانی نبود، ویژگی ارزشمند آن در این است که نقطه پایان یک دوره رکود و زمین‌گیری و نقطه آغاز حرکت و پیروزی‌های بزرگ و حماسی نیروهای جهادگر در تاریخ دفاع مقدس است. 
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۲:۱۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
0
0
خدا رو شکر 20سال نیست ، برید دعا کنید امنیت دارید ، همین بسه ، حق نفس کشیدن و امنیت دارید ، وسلام ، نگید نفت و گاز چی شد ، نگید گمرک چه بلایی سرمون میاره ، نگید عوارض سد چرا تهران واریز میشه ، نگید سود فولاد کجا میره ، نگید حق دارید ، بگید خدا رو شکر سوریه نیستیم
:
:
:
آخرین اخبار