تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۰
کد خبر: ۱۳۹۵۵۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
فرمانده انتظامی خوزستان:
طرح جامع زیرساخت‌های دو مرز چذابه و شلمچه تهیه شود
فرمانده انتظامی خوزستان بر لزوم تهیه طرح جامع زیرساخت‌های دو مرز چذابه و شلمچه برای اربعین آینده تاکید کرد
فرمانده انتظامی خوزستان بر لزوم تهیه طرح جامع زیرساخت‌های دو مرز چذابه و شلمچه برای اربعین آینده تاکید کرد.

سردار محمدرضا اسحاقی در دومین نشست ستاد اربعین خوزستان که امروز (۱۸ دی‌ماه) در سالن جلسات استاندار خوزستان برگزار شد، با بیان اینکه ملاحظات اساسی در ورود و خروج زائران اربعین حسینی لحاظ شده است، گفت: تسهیل رفت و آمد و نقل و انتقال زائران و جلوگیری از هر گونه تلفات انسانی در مسیرهای منتهی به دو پایانه و پس از آن از جمله اقدامات انجام گرفته در اربعین امسال بوده است.

وی ادامه داد: شناسایی دقیق در ورود به کشور و قانونمندکردن حداکثری خروج از کشور از جمله دیگر اقدامات انجام گرفته از سوی نیروی انتظامی خوزستان بوده است.

اسحاقی با بیان اینکه چند موضوع تأثیر مستقیم در موضوع اربعین دارد، عنوان کرد: با توجه به اینکه اربعین در تقویم ملی و استان خوزستان جای گرفته است، موضوع تهیه طرح جامع زیرساخت‌های دو مرز چذابه و شلمچه از موضوعات بااهمیت است. پیشنهاد می‌کنم که پشتیبانی طرح جامع در مرز چذابه به عهده شهرداری اهواز و در مرز شلمچه به عهده منطقه آزاد اروند باشد.

فرمانده نیروی انتظامی استان خوزستان ادامه داد: پیش‌بینی تعیین خط خودروهای مجاز ورود به پایانه، تکمیل پاکسازی چذابه از میدان مین، تعریض جاده نفت،‌ بهسازی روکش جاده عبدالخان از جمله اقداماتی است که باید انجام شود.

وی ادامه داد: تعریض پل بستان، ایمن‌سازی قطعه غرب حمیدیه تا چذابه، احداث قرارگاه اربعین در دو پایانه، احداث پایگاه هواناجا، استقرار سامانه منع خروج از کشور توسط دادستانی از دیگر اقداماتی است که باید در این زمینه انجام شود. با توجه به قوانین سخت‌گیرانه کشور عراق برای خروج غیرقانونی از مرز و برخورد بدون اغماض مردم باید پیش از عزیمت به این کشور نسبت به این مباحث آگاهی داشته باشند.

اسحاقی ادامه داد: ساماندهی و تجمیع مواکب، تعیین الگوی صحیح نذری و تبرکات به منظور برطرف شدن موضوع اسراف، ثبت‌نام زائران در سامانه سماح از اکنون، از دیگر فعالیت‌هایی است که می‌توان به منظور ارتقاء مراسم اربعین انجام داد.

زیرساخت‌های اربعین متناسب با افزایش زوار تدارک دیده شود

معاون امنیتی انتظامی استانداری خوزستان با بیان اینکه سازماندهی اعزام زائران در عراق مستلزم هماهنگی با این کشور و فراهم آمدن زیرساخت‌ها است بر لزوم کار بیشتر در زمنیه سازماندهی اعزام و زیرساخت‌ها تاکید کرد.

قدرت‌الله دهقان در دومین نشست از این ستاد که امروز (۱۸ دی‌ماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، با اشاره به اینکه مراسم اربعین حسینی به صورت مستقیم و غیرمستقیم مورد حمایت مقام معظم رهبری و دولت قرار گرفته است، اظهار: با وجود کمبود مکان و تعداد زیاد زائران رضایتمندی زوار حسینی نشان‌دهنده آن است که مسئولان استان خوزستان در عملکرد خود موفق بوده‌اند و این توفیقی است که مورد تأیید زائران باشند.

وی گفت: هر چند موقعیت کشور عراق این امکان را فراهم نکند که سازماندهی متمرکزی برای اعزام زائران داشته باشیم، اما باید برای سال‌های آینده متناسب با افزایش زوار با هدف تسهیل خروج آنها از کشور تدارکات لازم از قبل دیده شود.

دهقان با بیان اینکه سازماندهی اعزام زائران در عراق مستلزم هماهنگی با این کشور و فراهم آمدن زیرساخت‌ها است، گفت: تعادل در تعداد زائران و مکان خروج آنها ایجاد نشده است، اما در مباحث تغذیه و اسکان و سازماندهی مردمی مواکب عملکرد استان بسیار خوب بوده است. اما باید در زمینه سازماندهی اعزام و زیرساخت‌ها بیشتر کار شود.

معاون امنیتی انتظامی استانداری خوزستان با بیان این‌که سازماندهی رفت و برگشت جمعیت نزدیک به 2 میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در ظرف زمانی بیست روز بسیار مهم است، گفت: نیروهای امنیتی، مرزبانی،‌ نظامی و انتظامی زحمات بسیاری متقبل شدند تا این مهم صورت گرفت. در حالی که ظرفیت پایانه چذابه چهارهزار نفر و شلمچه شش‌هزار نفر است.

وی ادامه داد: ظرفیت پایانه مرزی چذابه در ابتدا ۴۵۰۰ نفر بود که با تلاش‌های صورت گرفته به ده‌هزار نفر افزایش یافت که البته مراحل تکمیل آن باید انجام شود. همچنین راه‌آهن نیز باید در امر تسهیل رفت و آمد زائران به سازمان پایانه‌ها کمک کند. همچنین پیرو انتقال آب شرب به شلمچه اکنون ۲۰ روستای اطراف دارای آب با کیفیت شده‌اند.

دهقان با بیان اینکه کارهای هماهنگی اربعین سال ۹۶ باید از هم‌اکنون انجام شود چرا که زمان اندک است، گفت: فضای پارکینگ شلمچه و چذابه از حالت کنونی که بیابانی و خاکی است باید درآمده و فضای سبز آن آماده و تکمیل شود. همچنین با اقدامات مطلوب مخابرات ظرفیت مکالمه همزمان ده‌هزار نفر در شلمچه و چذابه فراهم شد که البته این امکان باید افزایش یابد.

رییس ستاد اربعین خوزستان با تاکید بر اینکه مراسم اربعین حسینی باید موجب بهره‌مندی سیاسی و اجتماعی شود، گفت: نیازمندی کنونی جهان اسلام وحدت و دوری از تفرقه است و امید است که با کمک این امر وحدت را به جهان اسلام بازگردانیم و همدلی حول محور اهل‌بیت(ع) در جامعه اسلامی تحقق یابد.

شایسته نیست زائران ایرانی در آن سوی مرز دستگیر شوند

فرمانده مرزبانی خوزستان گفت: شایسته نیست زائران ما در آن سوی مرز به اتهامات مختلف دستگیر شوند حتی اگر بسیار اندک باشند که در دیدار با مسئولان عراقی آنها به این موضوع اشاره می‌کنند.

سردار عبدالله نظرپور در دومین نشست ستاد اربعین خوزستان که امروز (۱۸ دی‌ماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: تجمع خودروهای مسافرکش در دو پایانه چذابه و شلمچه، مشکلات عدیده‌ای را برای مرزبانان ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: در ایام اربعین سازماندهی نیروهای کمکی از جمله نیروی انتظامی و مرزبانی و یگان جنوب انجام می‌شود اما محلی برای اسکان این افراد وجود ندارد.

نظرپور با اشاره به نصب سامانه منع خروج از کشور گفت: شایسته نیست زائران ما در آن سوی مرز به اتهامات مختلف دستگیر شوند حتی اگر بسیار اندک باشند که در دیدار با مسئولان عراقی آنها به این موضوع اشاره می‌کنند.

فرمانده مرزبانی خوزستان عنوان کرد: عدم ساماندهی خودروهای مواکب مستقر باعث بسته شدن مسیرهای مواصلاتی می‌شود به طوری که جاده دسترسی را هم می‌بندد. در صورت وقوع حادثه امکان رسیدن به موقع نیروهای انتظامی و مرزبانی با توجه به این موضوع فراهم نیست.

وی گفت: یکی دیگر از مشکلات ما تأمین خدمات آب و برق پایانه عراق است که باید سه ماه قبل از آغاز مراسم اربعین این خدمات ارائه شود.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار