تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۶
کد خبر: ۱۳۹۷۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
انتقاد لاریجانی از سعودی ها
لاریجانی درباره سخنان علی اکبر ناطق نوری در هفتمین کنفرانس اتحادیه بین المجالس کشورهای اسلامی توضیح داد: سخنان آقای ناطق نوری موضوعی تاریخی بوده است؛ در این بازخوانی تاریخی ایشان بیان کرده اند که تفکر اسلامی زمانی تمدن ساز بوده اما بعدها دچار آفت هایی شده است

دکتر علی لاریجانی بعد از ظهر امروز (دوشنبه ۱۰ بهمن ماه) در هفتمین کنفرانس اتحادیه بین المجالس کشورهای اسلامی سخنرانی کرد و از انتخاب موضوع ترویج دموکراسی و تحقیق عدالت و صلح و زمینه های رشد و کامیابی مشترک برای این اجلاس اظهار خشنودی کرد.

به گزارش خانه ملت رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: در باب این موضوع ها چند قرن صاحب نظران و دانشمندان کتاب ها و مقاله ها نوشته اند هر چند همچنان در ایضاح  این مطالب سرنوشت ساز باید تلاش کرد اما بپذیریم هر قرائتی که از این واژه ها را در نظر بگیریم مشکل اصلی امروز پیش از روشنگری از ابعاد این موضوع ها، نمود عملی و تحقق آنها و مشکلات پیش رو در اجراست.

وی افزود: نکته نخست در این باب این است که این موضوع های مهم در سطح بین الملل جنبه ابزاری پیدا نکند و وسیله ای برای پروپاگاندا نباشد، بلکه واقعاً قصد تحقق آن را داشته باشیم.

لاریجانی ادامه داد: کم نیست مثال هایی که با شعار گسترش دموکراسی دیکتاتورها را در کشورهای اسلامی برای چند دهه سلطه بخشیده است و کم نیست مثال هایی که با شعار تحقق صلح جنگ افروزی کردند و کم نیست مثال هایی که به عنوان صلح طلبی چند دهه بر ملت ها ظلم و آدم کشی و ترور به راه انداختند.

به گفته لاریجانی: مگر انقلاب های اخیر در کشورهای اسلامی جز به علت به زیر کشاندن دیکتاتورهای وابسته و ایجاد دموکراسی و تحقق عدالت بود. آیا این دیکتاتورها متکی به آمریکا و غرب چند دهه بر ملت ها تسلط کرده اند؟ آیا زنگ در عراق  و افغانستان و جنگ سی و سه روزه در لبنان و جنگ ۲۲ روزه در غزه از سوی غرب و رژیم صهیونیستی جز با شعار صلح طلبی ایجاد شد؟

رئیس قوه مقننه بیان کرد: از این رو باید پذیرفت مشکل مهم استفاده  ابزاری و دروغین از این شعارها در صحنه بین المللی است و اگر ملت ها با قدرت و مجاهدت این حق خود را استیفا نکنند نظام بین المللی به دنبال محقق کردن آن نیست و قدرت های بزرگ بیشتر سر سازگاری با دیکتاتورهای دست نشانده دارند و دلسوزی برای تحقق دموکراسی و صلح ندارند.

لاریجانی یادآور شد: نکته دوم توجه به استقلال است. بیشتر مشکل در کشورها به ویژه در جهان اسلام در این است که حاکمان به علت فشار و درشت گویی قدرت های بزرگ و برای در امان ماندن، از استقلال می گذرند؛ باید پذیرفت به هر میزان که از کیسه استقلال به نفع جذب تمایل های قدرت ها گذشت شود ممکن است چند صباحی آرامش بیابید اما به همان میزان از اراده ملت ها دور افتاده و مجبور به رفتار دیکتاتور مآبانه می شوند و اگر دموکراسی در آن کشورها مطرح باشد چیزی جز پوسته ظاهری نخواهد بود.

رئیس نهاد قانونگذاری کشور افزود: مصر در زمان ناصر بر سر استقلال ایستادگی کرد اما تا سال گذشته که حکومت دیکتاتوری سرنگون شد در چند دهه رو به سوی وابستگی نهاد تا جایی که سازش دروغین کمپ دیوید را امضا کرد و به همین میزان از ملت خویش دور شد از این رو باید توجه داشت استقلال ضامن دموکراسی واقعی نیست تا دموکراسی شکل پوسته ظاهری به خود نگیرد.

لاریجانی تصریح کرد: نکته سوم این است که تحقق دموکراسی در کشورها لوازمی دارد و یکی از مهمترین لوازم آن پذیرش عقاید افکار مختلف مخصوصاً آرای مذهبی است؛ آزادی فکر و اندیشه و آزادی اندیشه های مذهبی عامل تکامل و غنی شدن دموکراسی است.

وی ادامه داد: متأسفانه یک جریان متحجر و مدعی در جهان اسلام به طور مستمر تولید تکفیر و تنفر می کند ظاهراً، مأموریت اختلاف افکنی در جهان اسلام را بر عهده گرفته است البته سازمان های اطلاعاتی آمریکا و رژیم صهیونیستی در ایجاد و تقویت و بهره برداری این گرایش متحجرانه نقش بسزایی داشته اند.

وی تأکید کرد: برخی جریان های تروریستی که متأسفانه عامل وهن اسلام شده اند، در سال های اخیر از چه منابع مالی بهره جسته اند؛ نکته مهم این است که این گرایش تفرقه افکن آتش در خرمن دموکراسی در جهان اسلام انداخته است و کشورهایی که می خواهند دموکراسی واقعی را تجربه کنند باید پایه کار را در همزیستی مسالمت آمیز معتقدان به مذاهب قرار دهند.

رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس هشتم با تأکید بر اینکه دموکراسی در کشورها و تحقق صلح و پیشرفت هیچ گاه با سرنیزه و زور و فرستادن تانک ها و هواپیماهای جنگی به کشور ها به وجود نمی‌آید بیان کرد: دموکراسی و پیشرفت نتیجه اراده ملت هاست.

وی تصریح کرد: ملت بزرگ ایران ۳۳ سال پیش با قیام خود و اراده محکم خود دیکتاتوری پهلوی را که از پشتیبانی جدی غرب برخوردار بود را به کناری نهاد و دموکراسی دینی را پایه گذاری کرد.

لاریجانی تأکید کرد: در مدت بیش از ۳ دهه گذشته جمهوری اسلامی ایران در داخل کشور به طور متوسط هر سال یک انتخابات برگزار کرده است و در سیاست خارجی، بنای دوستی و همکاری را با همه کشورهای همسایه و مسلمان قرار داده است.

به گفته نماینده مردم قم در مجلس هشتم شعار وحدت اسلامی از آرمان های انقلاب ماست و مانند همیشه دست برادری را به سوی کشورهای مسلمان دراز می کنیم و معتقدیم در سایه همکاری صمیمانه می توانیم جوامع پیشرفته و مترقی داشته باشیم، ملت مصر و تونس هم همین مسیر را طی کرده اند و خوشحالم که این دو کشور امروز گام مهم تشکیل پارلمان را برداشته اند.

در همین حال نمی‌توان از اقدامات ماجراجویانه‌ای تاسف نخورد که تصور می‌کند با حرکت‌های نظامی و رفتارهای ایذایی می‌توانند شعار دموکراسی را در کشورهای دیگر سر دهند. البته این امر نوعی دشمنی با دموکراسی است که به زودی خسارت آن را خواهند فهمید لذا باید دانست تولد دموکراسی در پناه اراده ملت‌ها خواهد بود.

لاریجانی در بخش پایانی سخرانی خود با بیان اینکه دشمنی با صلح با پرچم صلح‌خواهی است، به ویژه آنچه در فلسطین شاهد هستیم نمونه باز نوعی درندگی لجام گسیخته اما تحت شعار صلح‌طلبی است اضافه کرد : آنچه پارلمان رژیم صهیونیستی چندی پیش تصویب کرد و نگاه ماجراجویانه نسبت به قدس را عیان نمود و در پی یهودی‌سازی بیت‌المقدس می‌باشد در کنار تجاوزات مستمر به ملت مظلوم فلسطین، چیزی جز بی‌عدالتی روشن نیست.

وی یادآور شد: ما نمی‌توانیم از ایالات متحده و غرب توقع داشته باشیم که این بی‌عدالتی را بفهمند چون بنای  فهم آن ندارند، اما انتظار از کشورهای اسلامی، بسیار است که بخشی از انرژی خود را مصروف نجات ملت شجاع و مظلوم فلسطین نمایند.

به گفته لاریجانی صلح‌خواهی کشورهای اسلامی وقتی به واقعیت نزدیک می‌شود که با قدرت جلوی تجاوزات رژیم صهیونیستی بایستند نه اینکه دنبال طرح‌های کم خاصیتی بروند که در طی سال‌های گذشته بی‌نتیجه بودن آنها روشن شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین با  محکومیت شدید  بازداشت رئیس مجلس قانونگذاری فلسطین توسط رژیم صهیونیستی خواستار آزادی فوری وی شد.

لاریجانی در ادامه اظهار امیدواری کرد که نمایندگان پارلمان‌های کشورهای اسلامی در این دوران پرتحرک ملت‌های مسلمان در حمایت از قیام‌های آنان فداکارانه اقدام کنند و گرفتار اختلافات دست‌ساز دشمنان دموکراسی و صلح نشوند و متفرق نگردند و آهنگ همگرایی را پیشه نمایند.

وی همچنین پیشنهاداتی به اعضای مجمع مجالس کشورهای اسلامی ارائه کرد. 

لاریجانی در این پیشنهادات اظهار داشت: در جهت وحدت کشورها و ملت‌های مسلمان براساس آموزه قرآنی  تمامی تلاش خود را در جهت تحقق تقریب مذاهب بعمل آورند و اتحادیه پارلمان‌های کشورهای اسلامی تمهیدات لازم را در این امر فراهم نمایندو. براساس آموزه‌های مختلف قرآنی نظیر آیه شریفه (لن تجعل الله للکافرین علی المومنین سبیلا) و آیه شریفه (لا یتخدالمومنون الکافرین اولیاء من دون المومنین) اتحادیه پارلمان‌های کشورهای اسلامی در جهت همکاری و تعاون این کشورها در زمینه‌های سیاسی، فرهنگی، علمی، امنیتی و اقتصادی نقشه راهی را فراهم نماید تا هم از استیلای قدرت‌های بزرگ بر کشورهای اسلامی جلوگیری نماید و هم توانمندی بیشتر کشورهای اسلامی را باعث گردد.

رییس مجلس گفت: ضمن تبریک به ملت‌های بزرگ مصر و تونس در تشکیل پارلمان‌های جدید، از دبیرخانه اتحادیه بین‌المجالس اسلامی می‌خواهم زمینه‌های تعامل و همکاری بیشتر پارلمان‌های جدید را با این کشورهای دوست و برادر فراهم نمایند .

لاریجانی با ادای احترام به ارواح مطهر شهدای دانشمند هسته‌ای کشور، برای مبارزه با پدیده زیشت و موهن تروریسم از دبیرخانه خواست کمیته‌ای را برای یافتن راه‌حل‌های مبارزه و روشنگری برای افشای پشتیبانان تروریست‌ها،‌مخصوصا رژیم صهیونیستی تشکیل دهد.

وی ادامه داد: با افتخار از حرکت‌های بیداری اسلامی در کشورهای منطقه، از پارلمان‌های کشورهای اسلامی می‌خواهم حمایت جدی خویش را از این حرکت‌های افتخارآمیز، اعلام دارند و برای کاستن از هزینه‌های جانبی، با اتخاذ سازوکارهایی زمینه وصول به وضع مطلوب دمکراتیک را فراهم نمایند.

لاریجانی در پایان از اعضای کمیته اجرایی اتحادیه دعوت کرد، جلسه آتی خود را در ایران و شهر تاریخی اصفهان برگزار کند.

لاریجانی همچنین در اظهاراتی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران سیاست خود را براساس وحدت قرار داده است گفت: ما هم اکنون نگران ایجاد تفرقه میان مذاهب اسلامی هستیم.

وی افزود: ممکن است با برخی از کشورها اختلاف نظرهایی وجود داشته باشد اما این معنای دشمنی و خصومت نیست.

لاریجانی درباره سخنان علی اکبر ناطق نوری در هفتمین کنفرانس اتحادیه بین المجالس کشورهای اسلامی توضیح داد: سخنان آقای ناطق نوری موضوعی تاریخی بوده است؛ در این بازخوانی تاریخی ایشان بیان کرده اند که تفکر اسلامی زمانی تمدن ساز بوده اما بعدها دچار آفت هایی شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: نکته ای جالب توجه این است که همین موضوع را رئیس جمهوری اندونزی هم در جلسه افتتاحیه مطرح کردند حال جای تعجب است که چرا چند کشور امیرنشین حاشیه خلیج فارس نسبت به سخنان رئیس جمهوری اندونزی واکنشی نشان ندادند و اعتراض نکردند اما در واکنش به سخنان آقای ناطق نوری جلسه را ترک کردند

:
:
:
آخرین اخبار