تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۷
کد خبر: ۱۳۹۸۸۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نماینده مردم آبادان در مجلس:
خودروها و جاده‌ها ایمن نشوند، سوانح رانندگی کاهش نمی یابد
سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس با یادآوری مصوبه مجلس در رابطه با کاهش ۳۱ درصدی حوادث رانندگی تا پایان برنامه ششم، گفت: برای تحقق این مهم باید برنامه عملیاتی و زیرساختی تعریف شود.

جلیل مختار در مورد مصوبه مجلس در رابطه با کاهش 31 درصدی حوادث رانندگی به نسبت تعداد 10 هزار خودرو تا پایان برنامه ششم، افزود: برای تحقق این مهم باید برنامه علمیاتی و زیرساختی تعریف شده و همچنین به ارتقای شاخص‌ها باید توجه داشت تا بتوان بر اساس فرآیند برنامه ششم حرکت کرد و چنانچه این موضوع تنها بر روی کاغذ و در حد برنامه باشد هیچ توفیقی در کاهش سوانح رانندگی حاصل نخواهد شد.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه در جهت کاهش حوادث رانندگی باید در راستای استانداردسازی خودروها، جاده‌ها و آموزش جامع رانندگان گام برداشت، ادامه داد: بنابراین تا زمانی که خودروسازان خود را مقید به رعایت استانداردها ندانند، رانندگان نکات ایمنی را رعایت نکرده و همچنین جاده ها بهسازی نشود نمی توان به کاهش حوادث رانندگی در کشور هیچ گونه امیدی داشت.

وی با بیان اینکه برای کاهش سوانح رانندگی باید تمامی عوامل موثر در سوانح را از بین برد، تصریح کرد: در بروز سوانح رانندگی نمی توان تنها رانندگان را مقصر دانست بلکه باید به این موضوع توجه داشت که آیا جاده ها و خودروهای ما از استانداردهای لازم برای کاهش سوانح برخوردار بوده و در جهت نیل به این مهم گام برداشته ایم؟ آیا خودروسازان تاکنون خود را مقید به استانداردسازی خودروهای تولیدی کرده اند و همچنین تا چه اندازه در جهت تقویت فرهنگ رانندگی در کشور گام برداشته ایم.

این نماینده مردم در مجلس دهم، از برخورد تنبیهی و تعزیری با رانندگان انتقاد کرد و گفت: همیشه نظاره گر هستیم که پلیس اقدام به جریمه رانندگان می کند بدون اینکه به مشکلات فنی خودروها یا آموزش رانندگان توجه داشته باشد؛ چرا باید تمامی مشکلات را به جامعه و رانندگان سوق دهیم.

مختار با ابراز تاسف از اینکه تاکنون نتوانسته ایم نسبت به ارتقای فرهنگ رانندگی در کشور گام برداریم بر لزوم توجه به رفع تمامی عوامل موثر در سوانح رانندگی تاکید کرد و یادآور شد: افزایش نرخ جرائم رانندگی کارایی لازم را در کاهش تخلفات رانندگی ندارد هر چند می تواند نقش بازدارنده داشته باشد اما کافی نیست و شرط لازم برای کاهش سوانح رانندگی رفع تمامی عوامل موثر در سوانح است.

وی با یادآوری اینکه استانداردسازی جاده ها و خودروها نقش بسیار زیادی در کاهش سوانح رانندگی دارد، تصریح کرد: معاونت راهنمایی و رانندگی تا چه اندازه روی فاکتور راهنمایی کار کرده و تا چه اندازه توانسته در این امر مهم موفق باشد؛ آیا راهنمایی رانندگان تنها اعمال جرائم بوده و به این موضوع منتهی می شود.

نماینده مردم آبادان در مجلس دهم از برخورد نامناسب پلیس با رانندگان انتقاد کرد و ادامه داد: یکسری مشاغل وجود دارد که اثرگذاری زیادی بر رفتار کودکان داشته و کودکان به آنها به عنوان مشاغل آرمانی نگاه می کنند؛ حدود 10 سال پیش شغل پلیس نزد کودکان جزو مشاغل آرمانی به شمار می رفت  اما در حال حاضر با ارزیابی های صورت گرفته علایق کودکان نسبت به این شغل کاهش یافته و دلیل این است که پلیس نتوانسته برخورد تلطیفی و محترمانه نهادینه شده لازم را با مردم داشته باشد.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شواری اسلامی، با تاکید بر لزوم گسترش فرهنگ پیشگیری از تخلفات رانندگی، تصریح کرد: متاسفانه آمار سوانح رانندگی در کشور به درستی اعلام و بیان نمی شود در حالی که اگر آمار دقیقی از کشته های ناشی از سوانح رانندگی در دست نداشته باشیم نمی توان در جهت کاهش سوانح رانندگی گام برداشت و برنامه ریزی کرد.
:
:
:
آخرین اخبار