تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۱
کد خبر: ۱۴۰۵۱۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کاهش وزن و پیشگیری از سرطان
خطر بسیاری از بیماری ها از جمله سرطان، در افرادی که اضافه وزن دارند یا چاق هستند افزایش می یابد و برآورد شده که درصدی از کل موارد مرگ و میر سالیانه مرتبط با سرطان ناشی از اضافه وزن یا چاقی است
خطر بسیاری از بیماری ها از جمله سرطان، در افرادی که اضافه وزن دارند یا چاق هستند افزایش می یابد و برآورد شده که درصدی از کل موارد مرگ و میر سالیانه مرتبط با سرطان ناشی از اضافه وزن یا چاقی است.

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، برخی از انواع سرطان ها مانند سرطان های پستان (در زنان یائسه)، روده بزرگ، رحم، کلیه، مری، پروستات و ریه رابطه تنگاتنگی با افزایش وزن بدن دارند؛ همچنین اضافه وزن و چاقی با ابتلا به بسیاری از بیماری های دیگر مانند بیماری های قلبی، سکته مغزی، فشارخون بالا، کلسترول بالا، دیابت نوع دو، آرتروز، آسم، قطع تنفس (آپنه) در هنگام خواب، بیماری های کیسه صفرا، اختلالات قاعدگی و اختلالات روانی مانند افسردگی در ارتباط است.
متاسفانه جامعه ما نیز به سمت کم تحرکی، پرخوری و در نتیجه افزایش وزن در حال حرکت است به طوری که حدود نیمی از جمعیت مردان و زنان ایرانی اضافه وزن دارند.

نقش کاهش وزن در پیشگیری و بهبودی پس از ابتلا به سرطان

شواهد موجود حاکی از آن است که حفظ وزن مناسب بدن در پیشگیری از سرطان مهم بوده و حتی در روند بهبود بیماران مبتلا به سرطان نیز تأثیرگذار است.

علاوه بر افزایش وزن در دوران بزرگسالی که با افزایش خطر سرطان مرتبط است، بالا بودن وزن به هنگام تولد نیز احتمالا رابطه مختصری با افزایش خطر سرطان دارد. ممکن است تغییرات مکرر وزن (کاهش و افزایش وزن مکرر) رابطه ای با افزایش خطر بروز سرطان داشته باشد.

افزایش وزن پس از درمان سرطان نیز مهم است؛ در بیماران مبتلا به سرطان بهبود یافته، امکان دارد افزایش وزن باعث ایجاد بیماری های دیگر شود و میزان بقای مرتبط با سرطان و میزان بقای کل را کاهش دهد.

علاوه بر آن، در بیماران مبتلا به سرطان که درمان شده اند، خطر ایجاد سرطان های ثانویه و بیماری های دیگر، مانند بیماری قلبی و دیابت بیشتر است، که این بیماری ها رابطه نزدیکی با اضافه وزن دارند.

چرا چاقی خطر سرطان را افزایش می دهد؟

دلایل متعددی در این مورد مطرح شده است، برای مثال در افراد چاق مقدار بافت چربی بیش تر است، که این بافت چربی می تواند هورمون هایی مانند انسولین یا استروژن را تولید کند و امکان دارد باعث رشد سلول های سرطانی شود.

 تغییر در شیوه زندگی

اهداف دست یافتنی را برای خود تعریف کنید که منجر به محدودیت دریافت کالری و افزایش فعالیت بدنی شود. بهتر است به جای برنامه ریزی های دست نیافتنی، تغییرات کوچک و ادامه داری را در رژیم غذایی خود در نظر بگیرید.

به عنوان مثال در قدم نخست، کاهش وزن به میزان پنج تا 10 درصد از وزن فعلی مناسب است و دیده شده که کاهش معنی داری را در عوامل خطر بیماری های مختلف به همراه داشته است؛ پس از دستیابی به کاهش وزن اولیه، در صورت لزوم می توان به کاهش وزن بیشتری مبادرت کرد.

اگر کالری دریافتی خود را حدود 500 تا یک هزار کیلوکالری در روز کاهش دهید می توانید هفته ای نیم تا یک کیلوگرم وزن خود را کم کنید؛ برای اینکه به این هدف برسید تلاش کنید دریافت روزانه خود را 350 کالری کم کنید و با سی دقیقه ورزش نیز، 150 کالری دیگر بسوزانید.

ورزش نه تنها به کاهش وزن کمک می کند بلکه کاهش وزن را به مدت بیشتری نگه می دارد.

لازم نیست ورزش های سنگین انجام دهید. حتی ورزش سبک کالری ها را می سوزاند و موجب کاهش خطر بیماری می شود.

 توصیه هایی برای تغییر در شیوه زندگی

با به کارگیری توصیه های زیر می توانید تا حد زیادی مشکل اضافه وزن خود را برطرف کنید:
غذاهای مورد علاقه تان را حذف نکنید، ولی تعادل را رعایت کنید. باور کنید طعم یک عدد شیرینی خامه ای با طعم یک کیلوگرم شیرینی خامه ای تفاوتی ندارد!

در طول روز مقادیر فراوانی آب یا دیگر نوشیدنی های فاقد کالری بنوشید. مصرف نوشیدنی های حاوی قند باید محدود شود.

برای غذای اصلی و به ویژه میان وعده ها، مواد خوراکی کم کالری (مانند سبزیجات، میوه و غلات با سبوس) را انتخاب کنید.

سرعت غذا خوردن خود را کم کنید، هر وعده خوردن شما باید حداقل 15 دقیقه طول بکشد. برای رسیدن به این هدف به جای قاشق های معمولی، از قاشق های با حجم کم و یا چنگال استفاده کنید.

اگر در طول روز به دفعات احساس گرسنگی می کنید، یک راهکار مناسب کاهش میزان وعده اصلی غذا و در عوض مصرف چندین میان وعده کوچک در طول روز است پس بهتر است در طول روز حداقل پنج وعده غذایی شامل سه وعده اصلی و دو میان وعده داشته باشید.

پروتئین خاصیت سیرکنندگی دارد لذا سعی کنید در هر وعده غذایی مقداری پروتئین (مانند سفیده تخم مرغ، ماهی، لبنیات، گوشت بدون چربی، آجیل و حبوبات) بخورید.

صبحانه را حذف نکنید! در حقیقت نخوردن صبحانه کمی بعدتر شما را گرسنه کرده و باعث ریزه خواری بیشتر و بدخوری در وعده ناهار و شام می شود بنابراین برای خوردن یک صبحانه سالم وقت بگذارید. یک صبحانه کامل شامل شیر کم چرب، غلات پر فیبر و میوه است.

فیبر بیشتری مصرف کنید چون فیبرها موادی هستند که توسط بدن انسان قابل هضم نیستند و موجب تسهیل در حرکات دودی روده کوچک خواهند شد. بهترین منابع فیبر، میوه ها و سبزیجات هستند.

مصرف فیبر خوراکی علاوه بر کاهش احتمال بروز یبوست و همچنین سرطان های دستگاه گوارش، سبب پایین آوردن کلسترول بد، کاهش فشارخون و التهاب نیز می شود و همچنین سبوس گندم و جو به دلیل آنکه منبع غنی از فیبر خوراکی و انواع املاح معدنی و ویتامین ها است، خواص تغذیه ای فوق العاده ای دارد.

آهسته وزن کم کنید! بهترین راه برای کاهش وزن پایدار و بدون عارضه، کاهش وزن آهسته است؛ کاهش سریع و بدون قاعده وزن سبب بروز عوارضی نظیر بازگشت سریع وزن، ریزش مو و افتادگی پوست، بی حالی مفرط، ک مخونی و اختلالاتی از قبیل افسردگی خواهد شد.

به اندازه کافی بخوابید؛ کمبود خواب سبب تولید بیشتر هورمون محرک اشتها و در عین حال تولید کمتر هورمون لپتین (هورمون سیری) می شود. داشتن خواب کافی به شما احساس راحتی و سیری می دهد و شما را از خوردن تنقلات غیرضروری بازمی دارد.

سطح فعالیت بدنی خود را افزایش دهید؛ هدف بیشتر افراد باید این باشد که در بیشتر روزهای هفته هر روز 30 تا 60 دقیقه تمرین بدنی متوسط تا شدید انجام دهند اما اگر به این اندازه هم نمی توانید ورزش کنید، باور داشته باشید که حتی افزایش اندک در میزان فعالیت بدنی فوایدی دربر دارد.

از یکم تا هفته هفته ملی پویش مبارزه با سرطان اعلام شده است.
:
:
:
آخرین اخبار