تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۵
کد خبر: ۱۴۱۵۷۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
جهانگیری: برداشت گاز از میادین پارس جنوبی به 560 میلیون مترمکعب افزایش می یابد
تا پایان امسال میزان برداشت از میادین گازی پارس جنوبی به 550 تا 560 میلیون مترمکعب افزایش می یابد
جهانگیری: برداشت گاز از میادین پارس جنوبی به 560 میلیون مترمکعب افزایش می یابدمعاون اول رئیس جمهوری توسعه میادین مشترک نفت و گاز را از سیاست های دولت در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و گفت: تا پایان امسال میزان برداشت از میادین گازی پارس جنوبی به 550 تا 560 میلیون مترمکعب افزایش می یابد.

اسحاق جهانگیری عصر دوشنبه در آیین آغاز عملیات اجرایی طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان دهه فجر را فرصتی مناسب برای اعلام برخی دستاوردهای نظام به مردم دانست و اظهار کرد: یکی از وزارتخانه هایی که در دولت تدبیر و امید خوب درخشید و در چارچوب سیاست های اقتصاد مقاومتی به درستی عمل کرد وزارت نفت است که هم در زمینه سرمایه گذاری و سیاست های اقتصاد مقاومتی ابلاغی رهبری به ویژه توسعه میادین مشترک نفتی و گاز اقدام کرده است.

وی با بیان اینکه میزان تولید نفت از میادین مشترک غرب کارون از 70 هزار بشکه در روز به 270 هزار بشکه در روز رسیده است افزود: این یک کار استثنایی و افتخار بزرگ برای مجریان است و وظیفه جدی همه مدیران نفت این است که بعد از برجام تلاش بیشتری کنند تا حق ملت ایران از میادین مشترک نفتی برداشت شود.

جهانگیری اظهار کرد: پیش از این میزان برداشت گاز در میدان پارس جنوبی 240 میلیون مترمکعب بوده که اکنون بالغ بر 500 میلیون مترمکعب برداشت می شود و تا اواخر امسال به میزان 550 تا 560 میلیون مترمکعب از این میادین دست پیدا می کنیم.

وی با اشاره به اینکه با همین توانمندی موفق شدیم سوخت نیروگاه ها را از سوخت مایع به سوخت گاز تبدیل کنیم گفت: پیش از این، بخش عمده ای از منابع ارزشمند مانند نفت و گاز و گازوئیل که امکان صادرات برای آن وجود داشت، در نیروگاه ها مصرف می شد.

جهانگیری ادامه داد: ما در آن سال ها وارد کننده گازوئیل بودیم و خوشبختانه امسال به یکی از صادرکنندگان گازوئیل تبدیل شدیم.

وی با اشاره به روند جانمایی فاز دوم پالایشگاه آبادان گفت: اجرای فاز دوم این پالایشگاه در آبادان از اول به عنوان موضوع جدی مطرح بود زیرا این پالایشگاه در مقطعی که در ایران زندگی سنتی بوده، آبادان مرکز ورود صنعت جدید و صنعت نفت و گاز به کشور بوده و پالایشگاه آبادان نیز نماد صنعت ایران بوده است.

جهانگیری با بیان اینکه این پالایشگاه با تکنولوژی جدید نیازمند تغییراتی بود افزود: برخی در تردید بودند که آیا نیاز است ما در آبادان فاز دوم این پالایشگاه که در واقع با سرمایه گذاری 2.7 میلیارد دلار یک پالایشگاه جدید به شمار می آید احداث کنیم؟

وی با بیان اینکه بهترین نقطه برای ساخت این پالایشگاه مدنظر بوده است اظهار کرد: با توجه به جایگاه مردم آبادان و اولین پالایشگاه کشور و اینکه مردم منطقه حتما باید در صنعت حضور داشته باشند، قرار شد سرمایه گذاری در همین شهر انجام گیرد.

جهانگیری اظهار کرد: این پالایشگاه باید از فناوری های روز برخوردار باشد و محصول با کیفیت بالا تحویل مردم بدهد زیرا یکی از دغدغه های ما در این دولت تامین بنزین باکیفیت برای مردم به ویژه در کلانشهرها به همواره با آلودگی هوا مواجه هستند، بوده است.

وی اضافه کرد: خوشبختانه با کار مهمی که وزارت نفت انجام داد اکنون بنزین با استاندارد یور4 در گام اول در کلانشهرها و بعد در شهرهایی مانند خرمشهر و آبادان توزیع شد و نتیجه آن بهبود وضعیت زیست محیطی این شهرها بوده است.

جهانگیری تاکید کرد: پالایشگاه جدید آبادان قطعا به ارتقاء استاندارد محصولات کمک می کند که با توجه به توانمندی وزارت نفت امیدواریم این طرح ظرف پنج سال به اجرا درآید.

معاون اول رئیس جمهوری در ادامه با اشاره به جلسه ای که صبح امروز با رهبری برگزار شد گفت: بحث بر سر این بود که امروز اقتصاد و بیکاری و معیشت و بالابردن درآمد مردم مساله اصلی ایران است بنابراین باید برای حل این مسائل باهم تفاهم داشته باشیم و فضا را در جهت حل این مشکلات قرار دهیم و کمک کنیم این مشکلات از پیش روی ملت برداشته شود تا ملت از زندگی خوبی برخوردار شود.

وی همچنین با تاکید بر اهمیت شرکای خارجی اظهار کرد: در طرح های بزرگی مانند پالایشگاه آبادان کشوری مانند چین طرف ما است.

جهانگیری با بیان اینکه چین کشور مهم و دوست راهبردی ایران است گفت: ایران، چین را در روزهای سخت کنار خود داشته است و در روزهای پساتحریم نیز در کنار خود خواهد داشت.

وی تاکید کرد: ما کمترین تردیدی در اینکه می خواهیم روابط اقتصادی و سیاسی را با چین ارتقا دهیم نداریم و اینکه ایران و چین باید روابط راهبردی داشته باشند کمترین تردید ماست و در اینکه در روابطمان در پسا برجام حتی نسبت به گذشته باید بیشتر شود شکی نیست.

جهانگیری گفت: چین نسبت به کشور های دیگر جایگاه اول اقتصادی را نسبت به روابط با ایران دارد و باید چین و ایران این روابط را تقویت کنند و پالایشگاه آبادان به نمادی برای روابط خوب ایران و چین تبدیل شود و در تاریخ 2 کشور به عنوان یک کار بزرگ ثبت شود.

معاون اول رئیس جمهوری و چهار وزیر نفت، نیرو، جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت روز دوشنبه برای افتتاح چند طرح مهم اقتصادی به استان خوزستان سفر کرده اند.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار