تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۱
کد خبر: ۱۴۱۸۵۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
پالایشگاه آبادان پابرجاست
نماینده مردم آبادان در مجلس بحث واگذاری پالایشگاه آبادان را به طور کلی منتفی عنوان کرد و گفت: در پی قراردادی که با شرکت چینی منعقد شده، پالایشگاه آبادان در رده پالایشگاه‌های امروزی جهان به روز می‌شود و پالایش را در حد بالا و با کیفیت انجام می‌دهد
پالایشگاه آبادان پابرجاستنماینده مردم آبادان در مجلس بحث واگذاری پالایشگاه آبادان را به طور کلی منتفی عنوان کرد و گفت: در پی قراردادی که با شرکت چینی منعقد شده، پالایشگاه آبادان در رده پالایشگاه‌های امروزی جهان به روز می‌شود و پالایش را در حد بالا و با کیفیت انجام می‌دهد.

غلامرضا شرفی با اشاره به طرح مباحثی مبنی بر منتفی شدن موضوع واگذاری پالایشگاه آبادان و پس از آن موضوع بازسازی و احیاء این پالایشگاه اظهار کرد: پالایشگاه آبادان قدیمی‌ترین پالایشگاه در خاورمیانه و از بزرگترین پالایشگاه‌های جهان است، ‌این که گفته می‌شود ضررده است، ‌بله درست است اما دلایل متعددی باعث شده که این پالایشگاه یک روند نزولی داشته باشد.

وی تصریح کرد: متاسفانه بعد از ۲۸ سال از جنگ نتوانستیم تغییری در تکنولوژی ایجاد کرده و تجهیزات را به روز کنیم، از این رو به یک پالایشگاه ضررده‌ تبدیل شده است. این که فقط بگوییم پالایشگاه آبادان ضررده است درست نیست، باید در این ۲۸ سال کاری می‌کردیم که ضررده نباشد، جنگ بود قبول، اما چرا در طی ۲۸ سال، این پالایشگاه با آن قدمت و کارایی و برخوردار از تمام زیرساخت‌هایی که می‌تواند بهترین پالایشگاه باشد، ‌در چنین شرایطی قرار گرفته است.

نماینده مردم آبادان در مجلس یادآور شد: نفت سنگین خوراک این پالایشگاه بوده زیرا تنها پالایشگاهی است که امکان تصفیه نفت سنگین را داشته است. در واقع حدود ۶۳ تا ۳۷ درصد نفت کوره یا مازوت از خود بر جای می‌گذاشته و امکان پالایش کردن را نداشته است، از طرفی نفت کوره که بسیار ارزان بوده با توجه به این‌که تکنولوژی پالایش وجود نداشته مجبور به صادرات بودیم که از این طریق بخش عظیمی از این ثروت به کشورهای دیگر می‌رفت و آن‌ها با تکنولوژی و فناوری به روز می‌توانستند بهترین بهره‌وری را داشته باشند.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به این که قریب به ۷۰ سال است دانشگاه و دانشکده نفت در کشور وجود دارد، گفت:‌ مهندسین بسیاری را برای دنیا تربیت کرده‌ایم، به عنوان نمونه امروز در مکزیک در کشورهایی با فاصله ۱۴-۱۵ هزار کیلومتر از ایران دانشجویان یا فارغ التحصیلان دانشکده نفت حضور داشته و مدیران کار هستند و یا حتی در کشور عمان و حاشیه خلیج فارس اساتید و دانشمندان صنعت نفت متولی و مدیران عامل و مبتکران اصلی کار در آن صنایع مشغول به فعالیت هستند.

شرفی با بیان این که جلوی ضرر را از هر جا بگیریم منفعت است، گفت: متولیان امروز وزارت نفت با نگاهی متعهدانه به صنعت نفت و ارز آوری آن یعنی پالایش نفت و سرمایه‌گذاری در صنایع پایین دستی قراردادی را با شرکت چینی (چاینا) با اختصاص حدود ۲.۷ میلیارد دلار در فاز دوم و با دو پارت ۱ و ۲ منعقد کرده‌اند.

نماینده مردم آبادان در مجلس در ادامه بیان کرد: خوشبختانه با حضور معاون اول رییس جمهور کلنگ این پروژه به زمین خورده شد  و آغاز این فاز، نوید بخش به نیمه رساندن پالایش نفت کوره  است یعنی پالایش را در حد بالا و با کیفیت انجام می‌دهد، ضمن این‌که تولیدات بعضی از فرآورده‌های پایین دستی از جمله بنزین را به لحاظ کیفیت و حجم افزایش می‌دهد.

وی با بیان این که با انجام این قرارداد پالایشگاه آبادان در رده پالایشگاه امروزی جهان به روز می‌شود، اظهار کرد: همچنین حدود ۸ هزار نفر نیروی دائم، ثابت و فنی بکارگیری می‌شوند که بکارگیری نیرو بخش وسیعی از بیکاری آبادان را جوابگو خواهد بود.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس همچنین با تاکید بر این‌که موضوع خصوصی‌سازی و واگذاری پالایشگاه به طور کلی منتفی شده است، افزود: تا یک سال و نیم و  یا دو سالی که فاز ۲ به سرانجام برسد، فاز ۴ هم توسط یک شرکت ژاپنی در مرحله کارشناسی و مطالعه قرار دارد که با آغاز به کار آن، پرتی نفت به صفر می‌رسد و در پالایشگاه آبادان حتی درصدی از نفت کوره یا مازوت نخواهیم داشت و ۱۰۰ درصد می‌توانیم فرآورده‌های نفتی را از نفت خام پالایش کنیم.

این نماینده مجلس با بیان این که سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی بر حسب ضرورت و شرایط انجام می‌شود، گفت: هیچ دولت یا کشوری به طور ۱۰۰ درصد توان رقابتی خود را به بخش خصوصی واگذار نمی‌کند تا بعد از آن شروع به چانه زنی کند البته بخش خصوصی دشمن دولت نیست اما به هر حال نگاه حاکمیتی ابزار مدیریت خاص خود را می‌طلبد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار