تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۱
کد خبر: ۱۴۱۹۴۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان تأکید کرد:
لزوم جبران فاصله یک‌سال تحصیلی دانش‌آموزان خوزستان با نگاه "ملی"
مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان با بیان اینکه دانش‌آموز ما از سال اول ابتدایی تا پایان دوره تحصیل حدود 240 روز معادل یک سال تحصیلی کمتر از دانش‌آموزان دیگر استان‌ها به مدرسه می‌رود، بر لزوم شکل‌گیری یک نگاه ویژه ملی به آموزش و پرورش استان برای جبران این عقب‌ماندگی و فاصله تحصیلی تأکید کرد
مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان با بیان اینکه دانش‌آموز ما از سال اول ابتدایی تا پایان دوره تحصیل حدود 240 روز معادل یک سال تحصیلی کمتر از دانش‌آموزان دیگر استان‌ها به مدرسه می‌رود، بر لزوم شکل‌گیری یک نگاه ویژه ملی به آموزش و پرورش استان برای جبران این عقب‌ماندگی و فاصله تحصیلی تأکید کرد.

محمد تقی‌زاده در حاشیه جلسه شورای آموزش و پرورش استان که امروز دوشنبه 25 بهمن‌ماه در سالن جلسات استانداری برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به شرایط اجتماعی و اقتصادی استان، سال تحصیلی 20 روز کمتر از سال تحصیلی بسیاری از استان‌های کشور است. و بر این اساس دانش‌آموزان در طول دوران تحصیل خود، 240 روز یعنی حدود یکسال کمتر از دانش‌آموز دیگر استان‌ها سر کلاس حاضر می‌شود.

وی افزود: شرایط جدید مانند ریزگردها نیز به مدت تعطیلی این روزها افزوده است. به همین دلیل سعی می‌کنیم با برگزاری کلاس‌های تقویتی و جبرانی، تأثیر تعطیلی‌های مکرر را کاهش دهیم. اما این امر مستلزم آن است که آموزش و پرورش خوزستان با یک نگاه ویژه ملی دیده شود.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان با بیان اینکه مسأله خوزستان تنها مشکل این استان نیست، بلکه مشکل تمام کشور است، عنوان کرد: وقتی یک روز تعطیلی داشته باشیم، از همه جوانب و در همه ابعاد اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی مشکلاتی به وجود می‌آید و این مسأله به‌ویژه در حوزه تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش مشهود است که امیدواریم با یک نگاه ملی بتوانیم میزان کلاس‌های جبرانی و تقویتی را افزایش و فاصله زمانی تحصیلی دانش‌آموزان خوزستانی را در مقایسه با دانش‌آموزان دیگر استان‌ها کاهش دهیم.

تقی‌زاده درباره تعطیلی مدارس به علت قطعی برق با بیان اینکه شرایط قابل پیش‌بینی نیست، گفت: برنامه‌ریزی آموزش و پرورش برای مقابله با این وضعیت و جبران بخشی از عقب‌ماندگی برگزاری کلاس‌های تقویتی، جبرانی و کنکور برای دانش‌آموزان است که به‌طور مرتب در شورای آموزش و پرورش مطرح می‌شود.

وی در خصوص امکان افزودن دوره پیش‌دبستانی به دوره رسمی تحصیل دانش‌آموزان در خوزستان، تصریح کرد: یکی از دلایلی که موجب شد دوره پیش‌دبستانی را در استان اجباری اعلام کنیم - البته نه به این معنا که اگر کودکی این دوره را طی نکرد، از ورود او به مدرسه جلوگیری شود - این است که تعلیم و تربیت دانش‌آموزان استان به دلیل شرایط خاص اقلیمی و همچنین دو زبانه بودن استان دچار افت و این مسأله موجب شده است که آمار بازماندگان از تحصیل در خوزستان افزایش پیدا کند، به گونه‌ای که شرایط اقتصادی و جغرافیایی افزون بر عوامل عقب‌ماندگی تحصیلی شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان با بیان اینکه یکی از راهکارها برای جبران این عقب‌ماندگی توسعه دوره پیش‌دبستانی است، گفت: برای اولین بار موفق شدیم به مرز جذب 98 درصد نوآموزان برسیم و هم از نظر کمی و محتوا رتبه اول کشور را کسب کنیم؛ به‌طوری‌که کتب دوره پیش‌دبستانی توسط معلمان استان بر اساس نیاز بومی با تأکید بر مهارت‌های زندگی اجتماعی تدوین می‌شود.

تقی‌زاده تصریح کرد: البته هدف ما این نیست که بچه‌ها یک‌سال زودتر وارد مدرسه شوند که یک‌سال زودتر الفبا را یاد بگیرند، بلکه هدف اصلی آموزش مهارت‌های زندگی اجتماعی برای ارتقاء سطح فرهنگ عمومی در جامعه و به‌ویژه سطح استان است.

وی با بیان اینکه شرایط استان را به دفعات مکرر به اطلاع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی رسانده‌ایم، به مشکلات کمبود نیروی انسانی، فضا و تجهیزات اشاره و خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه خوزستان یک استان آسیب‌دیده است و از نظر شرایط تاریخی، فرهنگی و اجتماعی حاکم، بسیاری از زیرساخت‌های فنی و همچنین روانی، فرهنگی و اجتماعی ما در طول تاریخ معاصر دچار آسیب شده و از سوی دیگر خوزستان یک استان تأثیرگذار از بُعد فرهنگی و اقتصادی بر کشور است، باید به‌ویژه در حوزه تعلیم و تربیت با یک نگاه ملی دیده شود.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار