تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۲
کد خبر: ۱۴۳۱۳۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
دفن شهدای گمنام در محوطه پاسارگاد؟/ رئیس میراث فرهنگی: این اقدام بی احترامی به خود شهداست؛ اقدامات لازم برای پیشگیری از این اتفاق انجام شده/ شهدا در محلی متناسب دفن می شوند
ساخت آرامگاه شهدای گمنام طرحی است که از سوی شهرداری و شورای شهر پاسارگاد ارائه شده است و در حال اجرایی شدن است.
خاکریزی و تخلیه مخلوط برای زیرسازی آرامگاه شهدای گمنام در حریم پاسارگاد آغاز شده است. پیشنهاد ساخت این آرامگاه چندی پیش از سوی شورای شهر داده شده و شهردار این شهر کوچک پیگیر اجرایی کردن آن است. پاسارگاد همواره یکی از شهرهای شهیدپرور از دیرباز به شمار می‌آمده و به همین دلیل در آرامگاه مادر سلیمان، در 300 متری پاسارگاد شهدای جنگ تحمیلی به خاک سپرده شده‌اند. با این حال، مسئولان شهرداری پاسارگاد تاکید دارند که باید در این محوطه آرامگاه جدیدی بنا کنند.

مصیب امیری، مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس هم می‌گوید که از همه چیز بی‌خبر است و اطلاعی در مورد این اقدامات ندارد.

حمید فدایی؛ مدیر پایگاه پاسارگاد می‌گوید: «مدت‌هاست که این طرح از سوی مسئولان شهری پاسارگاد مطرح است و در حال حاضر از سوی برخی از مسئولان شهری در حریم درجه دو پاسارگاد اجرایی می‌شود و قرار است ارتفاع و مصالحی که به کار می‌برند، طبق ضوابط و قوانین میراث‌فرهنگی باشد. با این حال همانطور که همه می‌دانند، پاسارگاد ثبت میراث‌ جهانی است. آن‌ها هم ضوابط و قوانینی دارند که همه ما موظف به اجرای آن قوانین هستیم تا پاسارگاد در فهرست میراث‌جهانی باقی بماند.»

این در حالی است که آرامگاه مادر سلیمان و قبرستان مبارک‌آباد در نزدیکی مجموعه کوروش وجود دارد، این دو آرامگاه، محل خاکسپاری بسیاری از شهدای جنگ تحمیلی است و همواره مردم به ویژه روزهای پنجشنبه به زیارت اهل قبور و شهدا می‌روند.

یکی از اهالی پاسارگاد می‌گوید: «شهدا در قلب‌های ما جای دارند و ما دلمان می‌خواهد در قبرستان‌های این شهر در فضایی که بتوانیم به راحتی به دیدار آن برویم و جایی که از هجوم گردشگران به دور باشند به خاک سپرده شوند.»
 
«زهرا احمدی‌پور»، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درباره دفن شهدای گمنام در محوطه پاسارگارد در فضای مجازی نوشت: به شکل ویژه این موضوع در حال پیگیری است و مکاتبات گسترده‌ای در این باره انجام شده است. شهدا در قلب ملت ایران جای دارند و محل دفن آن‌ها محل رجوع خیل گسترده مردم خواهد بود.»
 
وی افزود: انتخاب حریم پاسارگاد برای دفن شهدا در درجه اول بی‌احترامی به خود شهداست. مگر قرار است شهدا به واسطه رجوع مردم به پاسارگاد محل زیارت مردم شوند؟ اقدامات لازم برای پیشگیری از وقوع این اشتباه و بی‌حرمتی به شهدا انجام شده و در حال پیگیری است و تلاش بر این است که شهدا در محلی متناسب دفن شوند نه در محوطه و حریم بناهای تاریخی.
 

واکنش بهشتی به ساخت آرامگاه شهدای گمنام در حریم پاسارگاد
در پی اعلام مدیر پاسارگاد در مورد احداث آرامگاه شهدای گمنام در حریم درجه دو این مجموعه تاریخی، رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی وگردشگری این کار را بی‌احترامی به پیکر پاک شهدای گرانقدر دانست.

سیدمحمد بهشتی در گفت‌وگو با ایلنا در ارتباط با ساخت آرامگاه شهدای گمنام در حریم پاسارگاد، گفت: تدفین شهدای گمنام در نقاط شاخص که خود شناخته شده‌ هستند و هویت تاریخی دارند، احترام به شهدای گمنام نیست، بلکه می‌تواند بی‌احترامی نیز باشد، زیرا حضور شهدای گمنام می‌تواند هر ناکجایی را تبدیل به جایی به عنوان مقصد حضور مردم تبدیل کند.

وی ادامه داد: شهدای ما که کم‌ارزش نیستند که سر راه جای دیگری باشند، پیکر مطهر شهدا خود به تنهایی مقصد مردم است و آداب ادب به جا آوردن شهدا اینگونه نیست.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی افزود: دلیل ندارد بخواهیم چیزهایی که خود واجد ارزش هستند را به رخ جاهایی که ارزش متفاوتی دارند، بکشیم؛ این کار بی‌احترامی به شهدا است.

بهشتی در پاسخ به اینکه آیا ممکن است؛ این کار در ثبت جهانی پاسارگاد نیز خللی ایجاد کند؟ توضیح داد: حتما این مساله موجب ایجاد مشکل می‌شود، اما این یک بعد قضیه است، بحث دیگر تکریم شهداست که موجب نگرانی شده‌است.

به گزارش الف، مجموعه پاسارگاد، دربرگیرنده ساختمان‌هایی چون آرامگاه کوروش، باغ پادشاهی پاسارگاد (کهن‌ترین چهارباغ ایرانی)، کاخ دروازه، پل، کاخ بارعام، کاخ اختصاصی، دو کوشک، آب‌نماهای باغ شاهی، آرامگاه کمبوجیه، ساختارهای دفاعی تل تخت، کاروانسرای مظفری، محوطه مقدس و تنگه بلاغی است.
 
این مجموعه، پنجمین مجموعه ثبت ‌شده در فهرست آثار میراث جهانی در ایران است که در نشست یونسکو که در تیر ماه سال 1383 در چین برگزار شد به دلیل دارا بودن شاخص‌های فراوان در فهرست میراث جهانی به ثبت رسی/الف
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۶
0
0
مسئولی که هنوز نمی دونه سایت جهانی پاسارگاد کجاست چطوری اظهار نظر می کنه !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
:
:
:
آخرین اخبار