تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۱
کد خبر: ۱۴۴۵۱۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
انتقاد نماينده آبادان از کم توجهی به بنادر کوچک:
بودجه بنادر آبادان نسبت به ساير بنادر کشور کم است
برای بندر چابهار بودجه‌ای معادل ۸۰ میلیارد تومان و برای بندر شهید رجایی ۱۸۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده که این رقم اصلا قابل مقایسه با اعتبار ۲۰ میلیارد تومانی براي سه بندر آبادان، اروندکنار و چوئبده نیست و این بودجه کم است
نماينده آبادان در مجلس شوراي اسلامي گفت: برای بندر چابهار بودجه‌ای معادل ۸۰ میلیارد تومان و برای بندر شهید رجایی ۱۸۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده که این رقم اصلا قابل مقایسه با اعتبار ۲۰ میلیارد تومانی براي سه بندر آبادان، اروندکنار و چوئبده نیست و این بودجه کم است.

جلیل مختار در نشست بررسی مشكلات فعالان اقتصادی شهرهای آبادان و خرمشهر كه با حضور اعضای كميسيون اقتصادی مجلس  شامگاه 17 فروردين ماه در سازمان منطقه آزاد اروند برگزار شد، اظهار كرد: بنادر شهرستان آبادان که شامل بنادر آبادان ، اروندکنار و چوئبده است پیش از هشت سال جنگ حرف‌های زیادی برای گفتن داشتند، اما اینک در وضعیتی قرار گرفته‌اند که در سال گذشته فقط حدود ۲۰ میلیارد تومان اعتبار به آن‌ها تخصیص داده شده است.

وی با اشاره به سیاستگذاری‌های انجام شده در خصوص بنادر کشور افزود: متاسفانه سیاستگذاری در بنادر کشور تنها متوجه چهار بندر کشور است که این باعث از بین بردن سایر بنادر از جمله بنادر این شهرستان می‌شود.

مختار با اشاره به رشد ۱۵ درصدی تخلیه و بارگیری کالا در بنادر کشور تصريح كرد: عمق فاجعه از آنجایی است که  تخلیه و بارگیری کالا در بندر آبادان ۴۳ درصد و در بنادر اروندکنار و چوئبده نیز ۷۵ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: یک دوم کل اعتبارات بنادر این شهرستان معادل ساختن دو آسانسور در پایتخت هزینه و پرداخت می‌شود که دلیل آن کاملا مشخص نیست.

جلیل مختار بيان داشت: پاسخ مسئولان به دلایل کم توجهی به بنادر شهرستان آبادان آن است که در سیاستگذاری‌های کلان برای بنادر کوچکتر مانند این بنادر تعریفی دیده نشده است.

وی بر ضرورت صدور مجوز تجاری برای بنادر این شهرستان و خارج کردن این منطقه از وضعیت نابسامان اقتصادی فعلی و رسیدن به اقتصاد پایدار تاکید کرد و گفت:  استقرار بانک‌های خارجی در منطقه آزاد اروند به منظور ایجاد توسعه پایدار، می‌تواند به عنوان يكي از اولویت‌ها و مولفه‌های موثر به حساب آید.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: تسریع الحاق مناطق اروندکنار، چوئبده و منیوحی به محدوده منطقه آزاد با توجه به پائین بودن جمعیت این شهرها، وجود زمین‌های فراوان و رعایت عدالت اجتماعی امری ضروری است؛ همچنین با توجه به وجود منابع طبیعی مانند دریا می‌توان کنترل خوبی به لحاظ امنیتی بر منطقه اعمال کرد.

وی تصریح کرد: در منطقه آبادان و خرمشهر چالش‌ها و نواقص بسیار زیادی در زمینه اخذ عوارض و دیگر موارد داریم که این مسائل به وضوح در بین شرکت‌ها و اصناف قابل رويت است.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار