تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۹
کد خبر: ۱۴۴۷۱۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
اختلالات روانپزشکی جزو شایعترین بیماریها هستند
دکتر شکراله سلمان زاده
خوزنیوز: سازمان جهانی بهداشت شعار امسال روز جهانی سلامت را "بیا در مورد افسردگی حرف بزنیم" انتخاب نموده است. چرا که اختلالات روانپزشکی جز شایعترین و ناتوان کننده ترین بیماریها هستند. مطالعات صورت گرفته در ایران و جهان نشان میدهد که یک نفر از هر چهار نفر در طول زندگی خود به اختلالات روانی مبتلا می شود. در کشور ما اختلالات روانپزشکی بعد از سوانح و حوادث غیرعمدی دومین رتبه بار بیماری ها  را به خود اختصاص داده و در این بین افسردگی بیشترین شیوع را دارد.
 
✅با توجه به اهمیت سلامت روان در جامعه و نقش و جایگاه آن در توسعه پایدار کشور، این امر در برنامه تحول نظام سلامت بطور ویژه مورد توجه قرار گرفته است به نحوی که به دنبال اجرای طرح تحول نظام سلامت در حال حاضر در تمام مراکز خدمات جامع سلامت کارشناسان سلامت روان استقرار یافته اند و بصورت رایگان خدمات مشاوره ای را به جمعیت تحت پوشش ارائه می نمایند.

✅خوشبختانه با اجرای طرح تحول نظام سلامت و ایجاد زیر ساخت برای تقویت خدمات حوزه سلامت روان در نظام مراقبت های بهداشتی اولیه و همچنین گسترش برنامه های سلامت روان امید می رود که به تدریج و با  ایجاد دسترسی و افزایش آگاهی مردم در این حوزه، به سمت تشخیص و درمان به موقع و در نهایت کاهش بار ناشی از این بیماریها پیش رویم.
 
✅✅سخن آخر اینکه:
نشاط و شادابی در پیکره سازمانی جندی شاپور بزرگ و در کالبد یکایک ما در سزمین غروب آفتابها_ خوزستان قهرمان_آنگاه نمایان خواهد بود و مجسم می شود و جلوه گری خواهد کرد که در پرتو تلاش جمعی مان، مرگ مادر و کودکی را نه تنها در جامعه و جغرافیای تحت پوشش که در هیچ کجای سرزمین مان  شاهد نباشیم، تظاهرات سالک را بر گونه های معصومانه کودکانمان به تماشا ننشینیم، سوانح و حوادث جان  زن و مرد  و پیر و جوانمان را نگیرد،  همه ساله میلیون ها و بلکه میلیارد ها تومان سرمایه های طبیعی و نعمات خداوندی را در نتیجه  شرایط بد نگهداری و اسراف به هدر ندهیم، رفتار های پر خطر و سوء مصرف مواد سلامت و حیات بخش هایی از جمعیت مان را به مخاطره نیفکند، سرطانها، دیابت و بیماری های قلبی و عروقی را بسان بیماریهای واگیر در تسخیر و تصرف خود درآوریم، آب  و خاک و هوا.... را با دستان خویش آلوده نسازیم، مراقبت های  نوین سلامت را با تشکیل پرونده الکترونیک  بی کم و کاست ارزانی مردمانمان داریم، با احداث و تملک واحد های بهداشتی، سازمان مان را از خانه بدوشی برهانیم.. و در انجام وظیفه مان نسبت به همنوعانمان  از اندک کوششی دریغ نورزیم که رضای خالق جز خدمت خلق نیست...
 
خدایتان یار و یاور وزندگیتان سرشار از نشاط و شادابی باد

دکتر شکراله سلمان زاده / معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و رئیس مرکز بهداشت استان خوزستان
:
:
:
آخرین اخبار