تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰
کد خبر: ۱۴۵۳۵۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
امشب آسمان ایران شهاب باران می شود
از امشب تا صبح روز اول اردیبهشت می توان بارش شهابی شلیاقی را با چشم مسلح در سراسر ایران مشاهده و رصد کرد
مدیر انجمن نجوم اهواز گفت: از امشب تا صبح روز اول اردیبهشت می توان بارش شهابی شلیاقی را با چشم مسلح در سراسر ایران مشاهده و رصد کرد.

خسرو جعفری زاده در خصوص بارش شهابی «شلیاقی» اظهار داشت: رصد این بارش شهابی در شامگاه روز ۳۱ فروردین تا صبحگاه روز ۱ اردیبهشت با چشم غیر مسلح امکان پذیر است.

وی با بیان اینکه این بارش شهابی از سراسر کشور و در مکان هایی که آلودگی نوری کمتری وجود دارد، قابل رصد خواهد بود، گفت: گزارش تعداد ۵۰۰ شهاب برای این بارش شهابی ثبت شده است که رکورد بسیار بالایی بوده است.

وی با بیان اینکه بارشهای شهابی از بازمانده گرد و غبار عبور دنباله‌دارها در مدارهای خود بوجود می آیند، عنوان کرد: بر اساس محاسبات صورت گرفته از سوی IMO بارش شهابی شلیاقی در ساعت ۱۷ به وقت جهانی روز ۲۲ آپریل ۲۰۱۷ برابر با ساعت ۲۰:۳۰ روز ۳۱ فروردین ۱۳۹۶ به اوج می‌رسد.

به گفته جعفری زاده، در این زمان تعداد ۱۵ شهاب برای هر ساعت در نظر گرفته شده است که به آن ZHR می گویند؛ البته این عدد همیشه ثابت نیست و بستگی به میزان غبار موجود در مدار دنباله‌دار دارد.

وی افزود: بارش شهابی شلیاقی امسال دارای وضعیت بسیار خوبی است. نخست اینکه این بارش در زمانی به اوج می‌رسد که ماه با فاز ۸.۴ درصد در صبحگاه روز ۱ اردیبهشت همراه با سیاره زهره طلوع می‌کند (همنشینی سیاره زهره و هلال صبحگاهی رجب ۱۴۳۸).

مدیر انجمن نجوم اهواز اظهار داشت: محل کانونی بارش در ساعت ۲۱:۳۰ دقیقه از افق شمال شرقی طلوع می کند و تا پیش از طلوع خورشید می توان بارش را رصد کرد. در ساعت ۵ صبح روز ۱ اردیبشهت کانون بارش در سمت الراس (سرسو) قرار خواهد گرفت و از نظر موقعیت رصدی (نه زمان اوج بارش) در بهترین وضعیت قرار می گیرد.

جعفری زاده در خصوص منشاء این بارش شهابی گفت : بررسی های صورت گرفته نشان داد که دنباله‌داری به نام( Thatcher C/۱۸۶۱ G۱) منشاء بارش شهابی شلیاقی است. این دنباله دار هر ۴۱۵ سال در مداری بیضی شکل به دور خورشید در گردش است. ملاقات بعدی این دنباله‌دار در سال ۲۲۷۶ خواهد بود.

وی افزود: رصد بارش شهابی شلیاقی باید  به دور از آلودگی نوری شهر باشد.
مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار