تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۳
کد خبر: ۱۴۵۴۴۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
حجت‌الاسلام والمسلمین شفیعی:
پیشرو بودن دانشگاه علوم پزشکی اهواز با افتخارات فراوان در زمینه عفاف و حجاب
رئیس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان خوزستان: دانشگاه ها باید پیرامون مساله عفاف و حجاب و رعایت اخلاق حرفه ای به سمت آموزش های کیفی گام بردارند
خوزنیوز: آیین رونمایی از منشور عفاف و حجاب با حضور حجت الاسلام والمسلمین سید محسن شفیعی رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های خوزستان، دکتر اسماعیل ایدنی رئیس دانشگاه، دکتر علی خدادادی قائم مقام رئیس دانشگاه و رئیس جمعیت هلال احمر خوزستان، حجت الاسلام عادلی نژاد مسئول دفتر نهادنمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، معاونین و اعضاء هیئت رئیسه و جمع کثیری از مسئولین، کارمندان، اعضاء هیئت علمی و دانشجویان در دانشگاه علوم پزشکی جندی‌ شاپور اهواز برگزار شد.

به گزارش خوزنیوز؛ حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحسن شفیعی در این مراسم با بیان آیه 41 سوره مبارکه الحج که می فرماید "الَذینَ إِن مَکَناهُم فِی الأَرضِ أَقامُوا الصَلاةَ وَآتَوُا الزکاةَ وَأَمَروا بِالمَعروفِ وَنَهَوا عَنِ المُنکَرِ ۗ وَلِلهِ عاقِبَةُ الأُمورِ" یعنی همان کسانی که هر گاه در زمین به آنها قدرت بخشیدیم، نماز را برپا می‌دارند و زکات می‌دهند و امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند و پایان همه کارها از آن خداست، بیان داشت: در حوزه فصاحت و بلاغت زبان عربی می‌گویند خبر در معنای انشاء صحیح‌تر و گویاتر از خود انشاء است. به این معنا که متن این آیه نگفته است کسانی که در زمین مدیر شدند نماز را بر پا دارند، بلکه می‌گوید کسانی که در زمین قدرت پیدا می‌کنند، این کارها را باید انجام دهند. گویا آیه قرآن می‌گوید این امر واضح است و نیازی به گفتن ندارد.

رئیس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان خوزستان بیان داشت: فرق بین حکومت دینی و غیر دینی در این است که حکومت در نگاه غیر دینی، مسئول تامین دنیای مردم است و حکومت در نگاه دینی و الهی، مسئول تضمین دنیا و آخرت جامعه برای انسان ها است و طبیعتا" خود مسئولان در چنین حکومتی اولین کسانی هستند که باید این صلاحیت را در خود ایجاد کنند.

حجت الاسلام شفیعی اظهار داشت: مفسرین اهل تشیع و حتی بعضی از مفسرین اهل تسنن بر این باورند که وقتی وظیفه مسئولان و حاکمان جامعه این است که اقامه نماز، انجام واجبات مالی و امر به معروف و نهی از منکر را انجام دهند، وظیفه آحاد مردم نیز این است که با آنها همکاری و همراهی لازم را داشته باشند، یعنی بایستی یک رابطه متقابل و از جنس همان حقوق دوگانه امام و امت و یا والدین و فرزندان وجود داشته باشد.

وی به مکمله صلاه و زکات اشاره کرد و گفت: در قرآن این دو واژه با هم و در کنار هم می آیند و اگر فقط همین دو واژه نماز و زکات را داشتیم، سران قدرت و صاحبان نفوذ در روی زمین باید آنها را به پا می داشتند، حتی اگر امر به معروف و نهی از منکر وجود نداشت.

حجت الاسلام شفیعی با اشاره به بخشی از تفسیرالمیزان مرحوم علامه طباطبایی در ذیل همین آیه ادامه داد: صلاه و زکات نماد هستند و نه مورد خاص، یعنی به این معنی نیست که مدیران و قدرتمندان در جامعه که جزو گروه های تاثیرگذار می باشند تنها نماز را برپا دارند و زکات را بپردازند، بلکه نماز نماد عبادات بین مخلوق و خالق و یا زمین و آسمان است و زکات نماد عبادات بین آحاد مردم به شمار می رود.

وی به یکی از نقاط آسیب پیرامون مساله امر به معروف و نهی از منکر اشاره کرد و گفت: وقتی زیربنا و مبانی تغییر پیدا کرد نتیجه دلخواه حاصل نمی شود؛ یک قاعده کلی وجود دارد که روایت معروفی از رسول خدا (ص) است و می فرمایند " کلکم راع و کلکم مسئول" یعنی همه مورد سوال هستید و البته این روایت نکته دیگری دارد که کمتر گفته شده است؛ پیغمبر(ص) به جمعی از اصحاب فرمود که همه مسئول هستید و مورد سوال قرار می گیرید و بلافاصله بعد از آن فرمود من هم مسئول هستم و از من هم سوال می شود، اصحاب با تعجب گفتند که از شما دیگر راجع به چه چیزی سوال می شود و پیامبر(ص) فرمودند که نسبت به حقوقی که شما بر گردن من دارید، من نیز مورد سوال قرار می گیرم و اینکه نسبت به شما چه کرده ام.

حجت‌الاسلام شفیعی افزود: این فرهنگ در جهان بینی و نگاه غرب به یک فرهنگی که هیچکس به دیگری کاری ندارد و کلا" نباید داشته باشد و به عبارتی فرهنگ به شما چه ارتباطی دارد تغییر پیدا کرده است که از آن به اسم آزادی نیز تعبیر می شود که با نگاهی به ادبیات غرب می توان پی برد که این ادعا یک دروغ بزرگ است و متاسفانه در فرهنگ ما بعضی افراد روشن فکرنما نیز از آن استفاده می برند و با این کار حقوق دیگران را در جامعه تضییع می کنند.

این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: بر طبق فرهنگ الهی، آحاد جامعه نسبت به هم مسئول هستند و از کوچکترین مساله تا بزرگترین آنها باید به هم توجه داشته باشند تا آنجایی که اگر کسی دارد در جامعه فساد و تباهی ایجاد می کند و تذکر به او نتیجه نداد، باید دستش را گرفت و پایش را بست و به عبارتی جلوی او را گرفت و مانع لطمه رساندن او به منافع عمومی جامعه شد.

رئیس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان خوزستان تصریح کرد: امر به معروف و نهی از منکر خط بطلان و دست رد به سینه به تو چه و به من چه گفتن ها است چرا که همه چیز به همه ما مربوط است و باید تذکر داد و البته باید دانست که همه اینها در سایه حکومت اسلامی و دینی، شدنی و عملی است.

وی گفت: در فرهنگ دینی حقوق افراد محترم است، مادامی که به حقوق دیگران لطمه و صدمه ای وارد نشود.

حجت‌الاسلام شفیعی نکته بعدی را به حوزه کاری بهداشت و درمان مربوط دانست و اظهار داشت: حوزه بهداشت و درمان حتی در بین جنبه های دینی و اعتقادی و در حوزه اخلاق حرفه ای حوزه بسیاری از رعایت ها است و حتی فراتر از رعایت هایی که باید عمومی انجام شود و همه کارهایی که در رعایت ایمنی محیط بیمارستانی و درمانی انجام می شود بر پایه همین موارد است.

وی ادامه داد: در همین محیط اگر حوزه مسائل عفاف، حجاب، پوشش و آراستگی رعایت شود بدون تردید در درمان و در ارتباط بیمار با فرد درمانگر و در احساس امنیتی که از نظر روحی و روانی برای بیمار پیش می آید و حتی در حوزه حرفه ای و تخصصی کار بهداشت و درمان تاثیرات مثبتی خواهد گذاشت.

حجت الاسلام شفیعی بیان داشت: دانشگاه ها باید پیرامون مساله عفاف و حجاب و رعایت اخلاق حرفه ای به سمت آموزش های کیفی گام بردارند و از نگاه صرفا" کمی فاصله بگیرند که الحمدلله دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با افتخارات فراوان در این زمینه پیشرو بوده است و زحمات مدیران معتقد به این ارزش ها قابل تقدیر و تحسین است.

وی به روایتی از امام باقر (ع) اشاره کرد و گفت: استمرار در عمل از اصل عمل مهم تر است؛ یعنی اینکه علاوه بر تقدیر و تشکر از افرادی که برای تدوین یک منشور جهت پاسخگویی به یک نیاز اجتماعی زحمت کشیدند، باید خواست که با همت و تلاش به دنبال اعمال و اجرای آن نیز باشند.

حجت الاسلام شفیعی در پایان خاطرنشان کرد: خداوند می فرمایند که هر کسی از مومن و کافر، هر کاری که در دنیا انجام دهد نتیجه می گیرد و به عبارتی هر کسی که بذر بکارد گندم برداشت می کند چرا که اراده الهی بر این است که نظام عالم بر اساس اصول اسباب و مسببات اداره بشود؛ به عبارتی اگر غیر مومن از کاری یک نتیجه می گیرد، مومن از همان کار ده نتیجه می گیرد چرا که خداوند به مومنان وعده برکت بعد از نتیجه داده است.
:
:
:
آخرین اخبار