تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۹
کد خبر: ۱۴۵۹۰۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
جزئیات همکاری ایران و ژاپن در پیش بینی وقوع گرد و خاک در خوزستان
به منظور پیش بینی دقیقتر وقوع پدیده گرد و خاک، دستگاه پیش بینی و هشدار گرد و خاک ژاپن در استانهای خوزستان و سیستان و بلوچستان به مدت یک سال آزمایش خواهد شد
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: به منظور پیش بینی دقیقتر وقوع پدیده گرد و خاک، دستگاه پیش بینی و هشدار گرد و خاک ژاپن در استانهای خوزستان و سیستان و بلوچستان به مدت یک سال آزمایش خواهد شد.

 احمدرضا لاهیجان زاده در نشست هیات مشترک تخصصی و کارشناسی کشورهای ایران و ژاپن که عصر روز گذشته(11 اردیبهشت ماه) در راستای اجرای تفاهمنامه این دو کشور در زمینه همکاری‌های زیست محیطی در اهواز برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در راستای این تفاهمنامه که در حوزه های مختلف از جمله مدیریت پسماند و ریزگردها و تبادل اطلاعات در زمینه این حوزه ها میان سازمان حفاظت محیط زیست ایران و وزارت محیط زیست ژاپن به امضا رسید، این نشست برگزار شد.

وی افزود: کشور ژاپن از ناحیه کشورهای مغولستان و چین متحمل پدیده گرد و خاک می شود. با توجه به اینکه نوعی سیستم یا دستگاه پیش بینی و هشدار گرد و خاک برای نخستین بار توسط یکی از دانشگاههای ژاپن ابداع و اختراع شده، این کشور دارای یک تجربه در زمینه پیش بینی وقوع این پدیده است. این دستگاه در کشورهای چین و مغولستان با تطبیق با اقلیم و ویژگی های این کشورهای نصب شده و فعال است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان ادامه داد: در تفاهمنامه زیست محیطی میان ایران و ژاپن، مقرر شده است امکان به کارگیری چنین دستگاهی در ایران نیز آزمایش شود. با توجه به اینکه استان های سیستان و بلوچستان و خوزستان دارای بیشترین میزان وقوع پدیده گرد و خاک به صورت دوره ای هستند، در مرحله تحقیقاتی برای نصب و آزمایش این دستگاهها، دو نقطه سیستان و بلوچستان در جنوب شرقی و خوزستان در جنوب غربی ایران در نظر گرفته شده اند.

لاهیجان زاده تصریح کرد: دستگاه پیش بینی و هشدار گرد و خاک ژاپن باید ضمن تطبیق با شرایط اقلیمی و آب و هوایی چندین ماه و حتی تا یک سال در منطقه مورد نظر کار کند و در صورت ارایه اطلاعات مورد انتظار ما، این دستگاه قابلیت استفاده در منطقه یادشده را دارد.

وی با اشاره به ویژگی های دستگاه پیش بینی و هشدار گرد و خاک ژاپن عنوان کرد: این دستگاه تا ارتفاع 12 کیلومتری قابلیت محاسبه قطر توده های گرد و خاک یا توده ذرات سایر آلاینده ها و تشخیص نوع ذرات و منشا این توده ها را دارد. حتی در صورت جوابگویی به شرایط اقلیمی و آب و هوایی خوزستان، این دستگاه می تواند در تشخیص لایه و نوع آلودگی پدیده اینورژن نیز کمک شایانی به ما کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان ادامه داد: در صورت جوابگویی این دستگاه در دامنه غلظت گرد و خاک و ویژگی های اقلیمی خوزستان، نصب این دستگاه در سایر نقاط استان کمک بسیاری به پیش بینی وقوع پدیده گرد و خاک در خوزستان خواهد کرد.

لاهیجان زاده بیان کرد: بنا به گفته نماینده وزارت محیط زیست ژاپن، دستگاه پیش بینی و هشدار گرد و خاک ژاپن تا غلظت 1300 میکروگرم در مترمکعب را در این کشور پوشش داده است. با توجه به جدید بودن شرایط اقلیمی و آب و هوایی خوزستان برای این دستگاه از جمله شرایط دمایی خاص و وجود همزمان رطوبت و غلظت بالای گرد و خاک و لزوم اتصال آن به اینترنت، این دستگاه باید با نصب در اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان حتما به مدت یک سال آزمایش شود.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار