تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۱
کد خبر: ۱۴۶۰۵۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیر ملی مقابله با پدیده گرد و غبار:
غلظت بالای گرد و غبار خوزستان برای کارشناسان غیرقابل باور است
کسی باور نمی کند که در منطقه ای گرد و غبار با غلظت ۱۰ هزار میکروگرم داشته باشیم و افراد کارشناس به سختی این رقم را باور می کردند
مدیر ملی مقابله با پدیده گرد و غبار گفت: کسی باور نمی کند که در منطقه ای گرد و غبار با غلظت ۱۰ هزار میکروگرم داشته باشیم و افراد کارشناس به سختی این رقم را باور می کردند.

ضیاء الدین شعاعی پیش از ظهر امروز پنج شنبه در سمینار آموزشی مقابله با ریزگرد و سیلاب با حضور رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کل کشور اظهار کرد: چه اتفاقی افتاده که شاهد وقوع گرد و خاکی هستیم که در حال نرمال نباید اتفاق می افتاد. تا قبل از دهه ۸۰ شاید سالی ۲۲ بار در خوزستان شاهد گرد و غبار بودیم ولی این رقم به ۷۴ بار در سال هم رسیده است که البته هرچند سال گذشته ۲۵ بار وقوع گرد و غبار را در خوزستان داریم.

شعاعی بیان کرد: کسی باور نمی کند که در منطقه ای گرد و غبار با غلظت ۱۰ هزار میکروگرم داشته باشیم و افراد کارشناس به سختی این رقم را باور می کردند. به هر حال با وقوع طوفان شن، انتظار هر غلظتی را داریم ولی این ۱۰ هزار برای گرد و غبار خیلی بالا است. برای وقوع گرد و خاک باید زمین مساعد باشد و در عین حال باد مناسبی وزیدن بگیرد.

وی بیان کرد: شیوع بیماری های ریوی، اپیدمی، حساسی های پوستی، چشمی و نارسایی های خونی از جمله تأثیرات گرد و غبار بر سلامتی مردم است. در زمینه حمل و نقل نیز شاهد افزایش تصادفات جاده ای، کنسلی پروازها، اختلال در حمل و نقل دریایی بوده ایم. در حوزه صنعتی نیز اختلال در فضاهای صنعتی روباز را شاهد و در کاهش میزان تولید واحدهای صنعتی نیز مؤثر بوده است.

شعاعی عنوان کرد: کاهش تولیدات کشاورزی، طغیان آفات، کاهش کیفیت محصولات، کاهش تولیدات دامی، شیل و عسل و توسعه بیماری های دامی از جمله تأثیرات منفی گرد و غبار در حوزه کشاورزی است. خوشه های اصلی تولید گرد و غبار در غرب آسیا (تأثیرگذار بر ایران) می توان به عراق، سوریه، اردن، عربستان، بخشی از کویت، افغانستان و پاکستان اشاره کرد.

مدیر ملی مقابله با پدیده گرد و غبار عنوان کرد: آنچه که امروز شاهد آن هستیم به دلیل خشک شدن تالاب ها و تبخیر آبگیرها در استان ها است که طوفان های شن را به گرد و غبار تبدیل کرده است. در زمینه عوامل طبیعی وقوع گرد و غبار می توان به تغییرات اقلیمی و خشکسالی، ناپایداری های جوی، فقدان پوشش گیاهی، کاهش میزان رطوبت هوا، تخریب مناطق جنگی و مراتع، تغییرات فشار هوا و وزش باد شدید از سمت اراضی خشک بیابانی اشاره کرد. در زمینه عوامل انسانی نیز می توان به مدیریت غلط منابع آب و انتقال آب، بهره وری پایین فعالیت های زراعی و افزایش سطح زیرکشت و سدسازی بی رویه اشاره کرد.

شعاعی بیان کرد: وقوع خشکسالی بلند مدت در ایران و منطقه، عدم اعمال مدیریت صحیح آب در حوضه ها و عدم تخصیص حق آبه تالاب ها از جمله علل اصلی تشدید طوفان های گرد و غبار در جهان و شرق آسیا هست. در خوزستان ۲۷ نوبت وقوع پدیده گرد و غبار در سالهای ۹۶-۹۵ داشتیم که منشأ ۲۵ حادثه خارجی بوده است.

وی با تأکید بر اینکه نقشه منشأ گرد و غبار هر ساله باید بازنگری شده و به صورت لایو باشد، گفت: کمبود آب، خشک شدن تالاب هندیجان، شادگان و هورالعظیم از جمله علت های بروز گرد و غبار و منشأ این پدیده در خوزستان هستند. تقویت همکاری میان کشورهای منطقه و کاهش خسارت های وارد به این کشورها از جمله اهداف تعیین شده برای توسعه همکاری های منطقه ای در زمینه بروز گرد و غبار است.

شعاعی گفت: گرد و غبار را با فرآیندهای کلی طوفان های شن و ماسه باید تفکیک کنیم و انشاالله در بلند مدت هم با اتکا به مجامع بین المللی موفق به تصویب قانونی برای ادامه همکاری های بین المللی در راستای کاهش گرد و غبار شویم.
مرجع / مـهـر
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
کامبیز فاتحی
|
Norway
|
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۵
0
3
جناب آقای شعاعی از حرفهای شما سر در نمی آورم!! یعنی چه غلظت بالای ریزگردها برای کارشناسان غیر قابل باور است؟ مگر من
تمام این مسائل را به شما گوشزد نکردم و نگفتم که این رشته مربوط به تخصص دکترای زمین شناسی شما نیست و شما باید این پست را به کسی واجد شرایط تحویل دهید! مگر من با شما در سال 2013 از اربیل عراق تماس نگرفتم و نگفتم رشته ریزگردهای کلوئیدی مربوط به علم زمین شناسی و اقلیم شناسی و بیابان شناسی و حتی محیط زیست نیست! چرا به توصیه های من توجهی نکردید و چرا به همراه کارشناسان منطقه به سمینار روش نوین مبارزه با ریزگردهای من نیامدید و فقط از مدرک و رشته تحصیلی من سئوال می کردید؟ و من هم پاسخ شما را دادم و گفتم که این موضوع تنها مربوط به علم تصفیه آب است زیرا این نوع خاص از ریزگردها که کلوئیدی هستند تنها و تنها در آب تشکیل می شوند و اکنون که خشک شده اند همان نیروی دافعه بین ذره ای خود را حفظ کرده اند به همین علت است که با وزش باد یا حتی بارش باران وارد اتمسفر شده و این مشکلات را ایجاد می کند که می بینیم. اگر حضور ذهن ندارید و باید اکنون بگوئید که چنین نیست! می تواند با خانم شاه نظری و آقایان متصدی و یگانه صحبت کنید شاید آنها این موضوع را به شما یاد آور شوند. چرا در بین تمام کشورهای منطقه تنها کارشناسان ایرانی باید غایبین اصلی این همایشها باشند در صورتی که ایران مسئول منطقه ای موضوع ریزگردها می باشد!! آیا اگر بهانه های دعوت رسمی از شما و مقامات عالی رتبه ایرانی را مطرح نمی کردید و فقط مانند یک کارشناس مسئول در این همایشها شرکت می کردید! وضعیت ایران بهتر از این نبود با وجودی که می دانستید تنها راه حل علمی این نوع خاص از ریزگردها در جهان نزد من است؟ من برای شما و تمام کارشناسان ایرانی متاسفم که بی مسئولیت و بی خیال و دهن دراز هستید تنها و تنها به علت اینکه در طول ده سال گذشته فقط یک جمله علمی و تخصصی از زبان شما و دیگران در باره این موضوع نشنیده ام در صورتی که اگر من دهها ساعت هم سخنرانی کنم، باز هم زمان کم می آورم. همچنین متاسفم که باید بگویم تنها دستگاه کلوئیدزا که در ایران به شماره 74849 ثبت اختراع شده است و در پارک علمی و فناوری پردیس کرج به عنوان تنها راه حل علمی و سریع برای حل این نوع خاص از ریزگردها شناخته شده است، می تواند این موضوع را یک بار برای همیشه با مواد کاملا طبیعی حل کند. همچنین به شما گفتم که اگر تثبیت با دستگاه کلوئیدزا صورت نگیرد، اگر تمام درختان شمال کشور را هم در این بسترها بکارید و هر روز هم آنها را آبیاری کنید! در مدت زمان بسیار کمی همگی آنها خشک خواهند شد زیرا این ذرات از عمق بسترها خارج می شوند و راه تنفس درختان را می گیرند و آنها را خشک می کنند. از تمام کارهای کنونی شما که همگی عوام فریبانه و غیر کارشناسی و اتلاف هزینه بی خودی است، حالم به هم می خورد. حال چه جوابی برای مردم شریف خوزستان و ایران دارید؟ من منتظر جواب شما هستم.
:
:
:
آخرین اخبار