تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۹
کد خبر: ۱۴۶۰۵۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تجهیز ۷۰ درصد حوضه‌های آبریز خوزستان به سامانه آنلاین پایش و سنجش
معاون مطالعات پایه‌ و طرح‌های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه تمام حوضه‌های آبریز استان را مجهز به سیستم‌های پایش و سنجش آنلاین کرده‌ایم، گفت: تاکنون بیش از 70 درصد از این حوضه‌ها به سیستم‌های برخط مجهز شده‌اند که امسال این عدد را به ۱۰۰ درصد خواهیم رساند
معاون مطالعات پایه‌ و طرح‌های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه تمام حوضه‌های آبریز استان را مجهز به سیستم‌های پایش و سنجش آنلاین کرده‌ایم، گفت: تاکنون بیش از 70 درصد از این حوضه‌ها به سیستم‌های برخط مجهز شده‌اند که امسال این عدد را به ۱۰۰ درصد خواهیم رساند.

هوشنگ حسونی زاده در سمینار آموزشی مقابله با ریزگردها که امروز، ۱۴ اردیبهشت‌ماه در گیت بوستان اهواز برگزار شد، با بیان اینکه سیل  پدیده‌ای است که دلیل عمده آن عوامل طبیعی است و دخالت بشر و برهم زدن تعادل طبیعی وقوع این پدیده و خسارات ناشی از آن را تشدید می‌کند، اظهار کرد: خوزستان جزو مناطق خشک و نیمه‌خشک است که از بارش کمی برخوردار است و اگرچه متوسط بارش استان حدود 350 میلی‌متر است، از تراکنش زمانی و مکانی مناسبی برخوردار نیست؛ همچنین جریان‌های سطحی و شدت بارش‌ها موجب جاری شدن سیلاب‌های بزرگ و ایجاد خسارات شده است.

وی افزود: سیلاب، آب زیادی است که از ظرفیت رودخانه تجاوز کرده یا از مسیر اصلی خود منحرف و موجب وارد آمدن خسارات شود که می‌توان سیلاب‌های کشور را در چهار دسته سیل ناگهانی، سیل رودخانه‌ای، سیل دریایی و سیل ناشی از ذوب برف، تقسیم‌بندی کرد که در استان خوزستان، سیل ناگهانی، رودخانه‌ای و ناشی از ذوب برف اتفاق می‌افتد.

معاون مطالعات پایه‌ و طرح‌های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه پس از سال 84 با احداث سدها و مخازن و وقوع خشکسالی، تعداد سیل‌ها در خوزستان کاهش یافته است، گفت: خسارات وارده به تأسیسات زیربنایی از سال 79 به بعد بیشتر شده که علت آن عدم توجه به حریم رودخانه‌ها بوده است؛ همچینن خسارت وارده به مسکن‌ها از این سال به دلیل عدم توجه به حریم رودخانه افزایش یافت.

حسونی زاده ادامه داد: خسارت وارده از سیل به بخش‌های خسارات محسوس و مستقیم، خسارت محسوس غیرمستقیم، و همچنین خسارت غیرمحسوس تقسیم می‌شود. روش‌های پیشگیری و کاهش خسارت سیل، عبارت از مطالعه و اجرای طرح‌های سازه‌ای مهار سیل، مطالعه و اجرای طرح‌های غیرسازه‌ای، مدیریت حوزه و حفاظت آبخیز ، تهیه و تدوین نظام‌نامه مدیریت سیل و طرح عمل در مواقع بحران و آموزش همگانی و تخصصی است.

معاون مطالعات پایه‌ و طرح‌های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان عنوان کرد: مطالعه و اجرای طرح‌های غیرسازه‌ای با هدف دور کردن مردم از جریان سیل شامل بخش‌های تهیه نقشه‌های پهنه‌بندی سیل و پیاده‌سازی حد بستر و حریم رودخانه‌ها، ایجاد سیستم‌های پیش‌بینی و هشدار سیل هواشناسی و هیدرولوژیکی و برنامه‌ریزی و مدیریت چند مخزنه سدهای ساخته شده، با هدف کنترل سیل و پیش‌بینی اثرات بهره‌وری از سدهای در دست احداث است.

حسونی زاده با اشاره به حوضه رودخانه دز گفت: طول این رودخانه حدود 190 کیلومتر است که در این محدوده سه ایستگاه هیدرومتری قرار دارد. در بخش پایین‌دست این رودخانه تالاب بامدژ قرار دارد که از ایستگاه حرمله تا ایستگاه بامدژ 25 روستا از 39 روستای موجود در معرض سیل قرار گرفته‌اند. و تمام روستاهای خسارت دیده در حریم قانونی رودخانه قرار دارند. علت این است که حریم رودخانه می‌توانست ۲ هزار مترمکعب سیل را در سال از خود عبور دهد، اما این ظرفیت اکنون به ۷۰۰ مترمکعب در سال رسیده است.

وی در خصوص آمادگی برای سیلاب در سازمان آب و برق گفت: تهیه سیستم هشدار سیل، مدیریت یکپارچه سدها در زمان سیل، تهیه مدل‌های پیش‌یابی آب و هواشناسی، از اقدامات انجام شده هستند؛ همچنین سازمان آب و برق خوزستان تمام حوضه‌های آبریز این استان را مجهز به سیستم‌های پایش و سنجش آنلاین کرده است و تاکنون بیش از 70 درصد از این حوضه‌ها به سیستم‌های برخط مجهز شده‌اند که امسال این عدد را به ۱۰۰ درصد خواهیم رساند.

معاون مطالعات پایه‌ و طرح‌های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به تنظیم نظام‌نامه سیلاب گفت: این اقدام مهمی است تا خود را از مدیریت بحران به مدیریت ریسک نزدیک کنیم. در این نظام‌نامه بیش از ۱۰ ارگان باید در مدیریت سیل دخالت داشته باشند که تکالیف و مسئولیت‌های آنها مشخص شده و در سه بازه زمانی قبل از وقوع سیل، در زمان سیل، و پس از آن اطلاع‌رسانی به مردم می‌شود. در این نظام‌نامه ۱۰۰ اقدام در پنج بخش تقسیم بندی شده است.

حسونی زاده در خصوص تالاب هورالعظیم گفت: از سه سال گذشته اقداماتی در این باره انجام شده، این تالاب در سال 93 به میزان 64 درصد، درسال 94 به میزان 68 درصد و در سال 95 به میزان 76 درصد آبگیری شد که امیدواریم امسال بتوانیم این رقم را به بالای 90 درصد برسانیم.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار