تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۳
کد خبر: ۱۴۶۶۷۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون پژوهشی دانشگاه شهید چمران تأکید کرد:
لزوم اصلاح شاخص‌های رتبه‌بندی دانشگاه‌ها در کشور
معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز بر لزوم اصلاح شاخص‌های رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها در کشور تأکید کرد
معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز بر لزوم اصلاح شاخص‌های رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها در کشور تأکید کرد.

دکتر ابراهیم حاجی‌دولو اظهار کرد: نظام‌های رتبه‌بندی مختلفی چه در سطح ایران و دنیا وجود دارد که هر یک از ترکیب گوناگونی از شاخص‌ها به‌عنوان معیار استفاده می‌کنند و میزان وزن‌دهی هر یک از شاخص‌ها متفاوت است.

وی با اشاره به نظام رتبه‌بندی ISC در کشور، افزود: پایگاه استنادی جهان اسلام از 26 شاخص در پنج حوزه پژوهش، آموزش، بین‌الملل، امکانات و فعالیت‌های اجتماعی برای رتبه‌بندی دتنشگاه‌ها و موسسات پژوهشی استفاده می‌کند که بعضی از این شاخص‌ها امسال اضافه‌شده‌اند و بعضی شاخص‌های دیگر نیز لازم است اضافه شوند.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز خاطرنشان کرد: برای مثال امسال تعداد طرح‌های تحقیقاتی برون‌دانشگاهی به‌عنوان یک شاخص در نظر گرفته شد، ولی میزان اعتبار طرح‌های تحقیقاتی با نهادهای خارج از دانشگاه هنوز به‌عنوان شاخص در نظر گرفته نشده که لازم است این شاخص هم دیده شود . در اکثر نظام‌های رتبه‌بندی بین‌المللی مانند تایمز، لایدن و شانگهای نیز این شاخص که نشان‌دهنده میزان تأثیرگذاری دانشگاه بر جامعه است، لحاظ می‌شود .

حاجی‌دولو بیان کرد: با توجه به اینکه فعالیت‌های علمی و پژوهشی یک فعالیت طولانی و مستمر است، نظام‌های رتبه‌بندی معمولاً لیست رتبه‌بندی دانشگاه‌ها را بر اساس اطلاعات فعالیت‌های علمی و پژوهشی مربوط به چند سال قبل که به‌طور کامل در مجلات داخلی و بین‌المللی چاپ‌شده باشند، به‌عنوان نتایج نهایی منتشر می‌کنند .

وی ادامه داد: برای مثال پایگاه استنادی جهان اسلام که در اواخر سال 95 رتبه‌بندی دانشگاه‌های جامع کشور را برای سال 95 - 94 منتشر کرد اطلاعات خود را بر اساس آمار فعالیت‌های علمی و پژوهشی دانشگاه‌ها در سال‌های 90 تا 91، 91 تا 92 و  92 تا 93 تکمیل کرده است . به عبارت دیگر رتبه‌بندی سالانه هر دانشگاه در پایگاه استنادی جهان اسلام نشان‌دهنده وضعیت علمی آن دانشگاه در 2 تا پنج سال قبل است.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز عنوان کرد: در صورت ایجاد رشته‌های مهم و تأثیرگذار در دانشگاه مانند مهندسی شیمی، مهندسی نفت، مهندسی صنایع و مهندسی محیط‌زیست که متأسفانه تاکنون در دانشگاه دایر نشده‌اند و از سوی دیگر رشته‌هایی هستند که هم زمینه انتشار مقاله در آن‌ها زیاد است و هم از مزیت‌های اصلی منطقه و کشور محسوب می‌شوند، می‌توان امیدوار بود که دانشگاه قدم‌های جدی برای رشد و توسعه سریع بردارد .

حاجی‌دولو اضافه کرد: خوشبختانه با پیگیری‌های مسئولان دانشگاه در سال قبل مجوز رشته مهندسی نفت گرایش حفاری برای اولین‌بار از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اخذ شد و درخواست تأسیس رشته مهندسی شیمی نیز در وزارت در حال بررسی است و دیگر رشته‌های ضروری و موردنیاز نیز در مرحله تکمیل مدارک هستند .

  وی تصریح کرد: جهت‌گیری اصلی سیاست‌های دانشگاه ارتقاء سطح علمی و پژوهشی با همکاری و تلاش کلیه استادان، دانشجویان و کارکنان از یک‌سو و همچنین بهره‌گیری از کلیه ظرفیت‌های استانی و ملی از سوی دیگر است.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار