تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۱:۲۵
کد خبر: ۱۴۶۷۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
روستاها ، محور توسعه
رحیم الهایی سحر
در کشورمان دو منطقه  به عنوان قطب کشاورزی مطرح بودند یکی دشت مغان در استان اردبیل و دیگری دشت آزادگان در استان خوزستان ، که این دو منطقه به لحاظ داشتن دشت هایی هموار و پرآب  از لحاظ  تولید انواع محصولات کشاورزی مورد توجه قرار داشتند امروزه هم دشت آزادگان و هویزه به عنوان قطب کشاورزی و دامپروری در استان و حتی کشورمطرح هستند علاوه بر این در گذشته رونق  این مناطق در زمینه  صید ماهی و طیور به جهت دارا بودن رودخانه کرخه و انشعابات آن بخشی از کارو درآمد سنتی این خطه بوده است .

با آغاز جنگ ناخواسته و تحمیلی و مهاجرت و خالی شدن این منطقه از سکنه و تخریب زیستگاههای محیطی و طبیعی جمعیت کمی   پس از جنگ به دیار و کاشانه خود برگشتند.

احداث سد بزرگ کرخه و جیره بندی آب و انحراف این رودخانه باعث گردید که کرخه خروشندگی و هیبت خود را از دست بدهد . گرچه قبل از احداث سد ، بروز سیل و طغیان رود کرخه ناشی از ضعف و فرسایش سیل بند واضح بود لکن مردم این منطقه ازلحاظ تولیدات کشاورزی و گوشتی و لبنی حرف اول را در استان می زدند . همه خوب می دانند که تنها منبع در آمد روستائیان عزیز ، کشاورزی و دامپروری است و تولید این محصولات برای اقتصاد منطقه و حتی کشور مهم و حیاتی است  اما همه عوامل فوق و عدم توجه به پیشرفت و توسعه روستاهای منطقه باعث مهاجرت روستائیان به شهرهای شهرستان واستان وبه شغل های کاذب و موسمی روی آوردند    که می بایست توجه به مشکلات آنان سرلوحه و در دستور کار مسئولان قرار گیرد . در دولت دهم گاز رسانی به روستاها یکی از بزرگترین خدمت  به روستاها بوده است اما نباید از دیگر خواسته ها ومطالبات روستائیان غافل ماند . دولت باید تمهیدات کارایی در جهت تشویق کشاورزان گام بردارد. مشکل گرانی سوخت ، کودشیمیایی و سموم آنها را نگران کرده است بطوری که برخی از کشاورزان علیرغم بیمه کردن محصولات خود از کود و سموم کافی محروم هستند و یا بعضی ازکشاورزان مجبور شده اند  در هر هکتار یک الی دو کیسه کود شیمیایی آن هم با قیمت گران تهیه کنند . توجه به کشاورزی و کشاورزان و ارائه خدمات و رسیدگی به عمران روستاها و بهسازی محیط و توجه به معیشت وآینده جوانان از نظر تحصیل و آموزش ، تامین امکانات رفاهی و ورزشی و ... می تواند امید به آینده را در دل روستائیان زنده کند .

:
:
:
آخرین اخبار