تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۷:۴۶
کد خبر: ۱۴۶۸۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رييس سازمان جهاد كشاورزي خوزستان:
منابع صندوق حمايت فقط 1.6 درصد از نياز بخش كشاورزي استان را پوشش مي‌دهد
منابع صندوق حمايت استان در سال 85، 200 ميليون تومان بود كه در حال حاضر اين ميزان به 21 ميليارد و 400 ميليون تومان رسيده است؛ اگر چه با توجه به آمار چند ماه گذشته مقام اول را از نظر ميزان سرمايه در كشور داشتيم اما اين اعتبار فقط 1.6 درصد نياز بخش كشاورزي استان را پوشش مي‌دهد
رييس سازمان جهاد كشاورزي خوزستان با بيان اين‌كه استان با توجه به ظرفيت‌هاي موجود در جايگاه ويژه‌اي در بخش كشاورزي كشور قرار دارد، گفت: 12 درصد از كل محصولات كشاورزي كشور در خوزستان توليد مي‌شود.

به گزارش ايسنا، كيخسرو چنگلوايي در گردهمايي مديران آب و خاك و مديران عامل صندوق حمايت از توسعه بخش كشاورزي كه امروز در اهواز برگزار شد، اظهار كرد: خوزستان با توليد حدود 12 ميليون تن محصول كشاورزي مقام نخست را در بين استان‌هاي كشور دارد.

 وي افزود: همچنين استان در توليد محصولاتي همچون خرما، گل مريم و نيشكر مقام نخست را به خود اختصاص داده است؛ همچنين نيشكر به صورت انحصاري در استان توليد مي‌شود و در مجموع 38 درصد كل نيشكر توليدي كشور به خوزستان تعلق دارد.

رييس سازمان جهاد كشاورزي خوزستان تصريح كرد: توليد محصولات سالم و ارگانيك يكي ديگر از شاخص‌هاي استان است و در حال حاضر 150 هزار تن محصول سالم در استان توليد و اين محصولات به كشورهاي هلند، بلژيك، آلمان و كشورهاي حوزه خليج فارس صادر مي‌شود.

چنگلوايي عنوان كرد: منابع آب زيرزميني در استان 5 ميليارد مترمكعب است، در حالي كه آب مصرفي در بخش كشاورزي 7/10 ميليارد مترمكعب است؛ البته با انجام اقداماتي همچون روش‌هاي به‌زراعي، مصرف آب نسبت به گذشته در بخش كشاورزي بهبود يافته است. شبكه‌هاي زهكشي زيرزميني در مجموع در سطح 200 هزار هكتار از اراضي كشور انجام شده كه 145 هزار هكتار آن مربوط به خوزستان است.

وي در ادامه به فعاليت عمده بخش كشاورزي در توليد پرورش ماهيان گرمابي استان اشاره و خاطرنشان كرد: 22 درصد ماهيان گرمابي كشور در خوزستان توليد مي‌شود.

 چنگلوايي بيان كرد: در برنامه پنجم رشد 4/8 درصدي در توليد محصول كشاورزي پيش‌بيني شده است و بايد در پايان سال‌هاي 93 و 94 ميزان توليد محصول به 15 ميليون تن برسد.

رييس سازمان جهاد كشاورزي خوزستان با اشاره به عملكرد سطح زيركشت در فصل زراعي تابستان و پاييز استان، عنوان كرد: در كشت تابستانه امسال 500 هزار تن افزايش توليد داشتيم و پيش‌بيني مي‌شود در كشت پاييزه نيز 2.5 ميليون تن افزايش محصول داشته باشيم.

وي افزود: سطح راندمان آبياري در استان پايين است و هنوز جاي كار زيادي در اين بخش وجود دارد؛ به‌طوري كه حدود 700 هزار هكتار از اراضي كشاورزي استان در سال جاري نياز مبرم به آبياري و زهكشي دارند.

چنگلوايي عملكرد بيمه در سال‌هاي اخير را مثبت ارزيابي كرد و گفت: فعاليت‌هاي خوبي در زمينه بيمه محصولات كشاورزي در سال‌هاي اخير انجام شده و بسياري از محصولات استان كه در گذشته تحت‌پوشش نبودند، هم‌اكنون بيمه هستند.

وي كمبود ماشين‌آلات تخصصي و پايين بودن ضريب مكانيزاسيون را از مشكلات بخش كشاورزي استان دانست و اظهار كرد: منابع صندوق حمايت استان در سال 85، 200 ميليون تومان بود كه در حال حاضر اين ميزان به 21 ميليارد و 400 ميليون تومان رسيده است؛ اگر چه با توجه به آمار چند ماه گذشته مقام اول را از نظر ميزان سرمايه در كشور داشتيم اما اين اعتبار فقط 1.6 درصد نياز بخش كشاورزي استان را پوشش مي‌دهد.
:
:
:
آخرین اخبار