تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۶
کد خبر: ۱۴۷۴۸۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
روزه کامل چه ویژگی‌هایی دارد؟
امام جمعه اندیمشک گفت: روزه‌داری عاملی برای رسیدن به خضوع و خشوع، تخفیف در حسابرسی قیامت، همدردی با فقرا و مساکین، استجابت دعا، تمرین صبر و مبارزه با شهوات، زکات بدن، دریافت الهامات معنوی و معرفتی به‌ویژه در شب‌های قدر، رسیدن به اخلاص و حقیقت معبودیت و در نهایت رسیدن به بهشت حق و آرامش جاویدان است.

حجت الاسلام والمسلمین نعمت‌الله خدامی اظهار کرد: در آیه 183 سوره مبارکه بقره آمده است "يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَيْکُمُ الصِّيامُ کَما کُتِبَ عَلَي الَّذينَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ" (ای کسانی که ایمان آورده‌اید، روزه بر شما مقرر شده است، همان‌گونه که بر کسانی که پیش از شما [بودند] مقرر شده بود، باشد که پرهیزگاری کنید)؛ این آیه به این موضوع اشاره می‌کند که روزه‌داری در میان ادیان الهی تاریخی طولانی دارد. روزه گرفتن در این ماه پرفضیلت تمرینی برای رسیدن به تقوی و پرهیزکاری، تضمین سلامت جسم و روان و اظهار عبودیت به درگاه خداوند است.

وی افزود: روزه گرفتن فضائل دیگری نیز دارد؛ ازجمله این‌که عاملی برای رسیدن به خضوع و خشوع، تخفیف در حسابرسی قیامت، همدردی با فقرا و مساکین، استجابت دعا، تمرین صبر و مبارزه با شهوات، زکات بدن، دریافت الهامات معنوی و معرفتی به‌ویژه در شب‌های قدر، رسیدن به اخلاص و حقیقت معبودیت و در نهایت رسیدن به بهشت حق و آرامش جاویدان است.

خدامی با بیان این‌که باید برای رسیدن به توفیق روزه کامل تلاش کرد، تصریح کرد: روزه‌دارای چند بخش است؛ بخش نخست، روزه عوام است که شامل امساک و خودداری از خوردن و آشامیدن و کنترل شهوات می‌شود. بخش دیگر، روزه خواص است که باید در آن علاوه بر روزه عوام، دست، پا، چشم و گوش نیز ترک گناه کنند. در بخش سوم، روزه خاص الخاص قرار می‌گیرد که باید در آن علاوه بر رعایت دو بخش قبل، محافظت دل و تصفیه آن از رذایل اخلاقی انجام شود. روزه‌ای که دارای این سه بخش باشد روزه انبیا، مقربین و صدیقین است.

امام جمعه اندیمشک با اشاره به راه‌های رسیدن به روزه کامل خاطرنشان کرد: باید در حفظ زبان از گناه، حفظ گوش از معصیت و کنترل سایر اعضا از خطا توجه کافی داشته باشیم. باید از فضای سحرهای ماه مبارک رمضان بهره کافی برده شود و همچنین قرائت قرآن و دعاهای ورود و خروج از ماه مبارک رمضان که در صحیفه سجادیه آمده است، توصیه می‌شود.

وی بیان کرد: در روایات می‌خوانیم که روزه چهره شیطان را سیاه می‌کند، صدقه کمرش را می‌شکند، دوستی برای خدا و همیاری در کار خیر و مواظبت بر عمل صالح دنباله‌اش را می‌برد و پشتش را قطع می‌کند و استغفار دلش را پاره می‌کند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار