تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۹
کد خبر: ۱۴۷۷۹۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کنه ای کشنده و روش دوری از گزند آن
در سال ۱۹۴۴ و در خلال جنگ جهانی دوم، اولین شیوع تب خون‌ریزی‌ دهنده‌ی ویروسی در منطقه‌ی کریمه‌ی اوکراین به‌ وقوع پیوست.
بعدها و در سال ۱۹۵۶، در منطقه‌ی زئیر در کنگو ویروسی شایع شد که به‌عنوان ویروس کنگو معرفی می‌شود.
 
 با بررسی‌های بیشتر، مشابهت‌های زیادی بین ویروس کنگو و ویروس کریمه یافت که در نهایت، بیماری ناشی از این ویروس به اسم «تب کریمه‌-کنگو» در جوامع پزشکی شناخته شد.
 
فرا رسیدن فصل گرما با شیوع بیماری تب کنگو ارتباط غیر مستقیم دارد چرا که با گرم شدن هوا فعالیت کنه‌ها آغاز می‌شود که راه انتقال این بیماری از دام به انسان از طریق کنه اتفاق می‌افتد.

تب کریمه کنگو از جمله بیماری هایی است که به سرعت از بدن بیمار به افراد سالم منتقل می‌شود و جامعه را درگیر این بیماری واگیردار می‌کند.

دکتر شکراله سلمان‌زاده رئیس مرکز بهداشت استان خوزستان در خصوص این بیماری گفت: بیماری تب کریمه کنگو، بیماری جدید و عجیبی نیست و کشور ما نیز منطقه بومی برای این بیماری است که استان خوزستان نیز چون سایر استان ها در معرض ابتلا به این بیماری می باشد.
 
وی افزود: خوشبختانه در سال جاری تا کنون مورد ابتلا در استان گزارش نشده اما سال گذشته 6 مورد ابتلا به این بیماری گزارش شد که با اقدامات درمانی هر 6 مورد مداوا شدند.

سلمان زاده در خصوص اقدامات پیشگیرانه ابتلا به این بیماری در استان بیان کرد: با توجه به شروع فصل شیوع بیماری جلساتی با دامپزشکی، شهرداری و سایر ارگان ها برگزار شد و مقرر گردید از ورود  دام از سایر استان ها جلوگیری شود و بر عرضه دام در سطح شهر نظارت گردد.
 
معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اظهار داشت: از مهمترین اقداماتی که خود شهروندان برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری باید انجام دهند این است که از ذبح دام در منزل به شدت اجتناب نمایند چرا که این بیماری در دام علامت ظاهری ندارد و هر گونه تماس با دام آلوده به ویروس خطرناک است.
 
وی ادامه داد : مطمئن ترین روش برای تهیه گوشت رفتن به قصابی های معتبر که مهر اداره دامپزشکی بر روی لاشه آن مشهود است ، می باشد.

همچنین دکتر اسدی، معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان در خصوص بیماری و ویروس تب کریمه کنگو، بیان کرد: اداره کل استان و سایر ادارات تابعه در شهرستان ها هر سال با افزایش گرما و به تبع آن افزایش جمعیت کنه ها چند فعالیت  اساسی را سرلوحه قرار می دهیم.
 
وی ادامه داد: اولین قدم سم پاشی اماکن دام، میادین و کشتارگاه های دام است که هدف از این کار از بین بردن و کاهش جمعیت کنه ها به عنوان عامل انتقال بیماری است که در حال حاضر اکیپ های دامپزشکی در شهرستان ها در حال انجام این عمل هستند.
 
اسدی اظهار داشت: قدم بعدی نیز برگزاری کلاس های آموزشی و ترویجی برای کنترل و پیشگیری برای تمام گروه های در معرض خطر است.
 
وی بیان کرد: در حال حاضر با همکاری سایر ارگان ها برای مجهز کردن کشتارگاه ها به اتاق پیش سرد هستیم که امیدواریم با جدیت تمام این کار گسترش یابد و تمام  22 کشتارگاه استان مجهز به این اتاق شوند.
 
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان توضیح داد: این اتاق برای نگهداری لاشه گوشت به مدت 24 ساعت در دمای مخصوص احداث می شود تا اگر احیانا لاشه مبتلا به ویروس بیماری بود سالم سازی گردد، در واقع این اتاق یکی از روش های پیشگیری از انتقال بیماری است.
 
وی خاطر نشان کرد: شهروندان در صورتی که گوشت خود را از اماکن معتبرخریداری نمایند نگران سلامت گوشت نباشند اما در صورت تمایل می توانند گوشت را پس از خریداری به مدت 24 ساعت در دمای 0 تا 4 درجه  قرار دهند.
 
اسدی گفت: خوشبختانه هیچ موردی تا کنون در استان  گزارش نشده است و تعداد دام در استان نیز کافی  است و نیازی به ورود  دام از سایر استان ها نداریم که همین امر به کنترل بیماری تا حدودی  کمک می کند.
 
وی تاکید داشت: شهروندان در صورت نیاز ضروری به خرید دام زنده ، دام را از میدان دام کشتارگاه خریداری کنند و همان جا آن را ذبح نمایند چراکه بازرسان موجود با توجه به علم و تجربه ای که دارند در صورت وجود علائم بیماری تب کریمه کنگو آن را به سرعت تشخیص می دهند.

در پایان باید گفت، افرادی که به‌ طور مداوم با دام و حیوانات سروکار دارند، از بیشترین ریسک دریافت ویروس برخوردارند.
 
قصاب‌ها، کارگران کشتارگاه‌، افرادی که حیوان اهلی را در خانه یا در مجاورت خود نگه‌داری می‌کنند، از جمله افراد با ریسک بالای ابتلا به‌حساب می‌آیند.
 
در نتیجه مهم‌ترین کاری که این افراد باید انجام دهند، رعایت نکات بهداشتی اولیه و عدم تماس مستقیم با حیوان است.
مرجع / باشگاه خبرنگاران
برچسب ها: تب کریمه کنگو
:
:
:
آخرین اخبار