تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۳:۴۲
کد خبر: ۱۴۸۱۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بهره‌برداری از 10 ایستگاه سنجش آلودگی در خوزستان

مدیرکل محیط زیست خوزستان از بهره‌برداری 10 ایستگاه سنجش هوا در استان تا پایان امسال خبر داد.

به گزارش فارس از اهواز، تورج همتی در کارگروه ملی گرد و غبار که در استانداری خوزستان تشکیل شده بود، گفت: در سفر دوم هیئت دولت به خوزستان 16 ایستگاه سنجش آلودگی مصوب شد که از این تعداد تاکنون شش دستگاه به بهره‌برداری رسیده است.

وی افزود: مناقصه خرید 10 ایستگاه دیگر نیز منعقد شده که تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسند و تعداد ایستگاه‌های پایش استان به 23 ایستگاه می‌رسد.

همتی اظهار داشت: مرکز کنترل کیفیت هوای استان نیز در خرداد ماه امسال افتتاح شد و بر این اساس خوزستان نخستین استانی است که بر مبنای داده‌های علمی و اطلاعات مبنایی ایستگاه‌های پایش تولید داده می‌کند.

وی تولید اطلاعات مبنایی را از برنامه‌ها و سیاست‌های سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد و اظهار داشت: این اطلاعات مبنای ارزیابی، تجزیه و تحلیل و تصمیم گیری‌های مسئولان است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان همچین با اشاره به مصوبات کارگروه ملی مقابله با پدیده گرد و غبار، در تشریح وظایف و اقدامات دستگاه‌های مرتبط توضیح داد: توسعه و تجهیز سیستم‌های پیش آگاهی از تعهدات سازمان هوا‌شناسی بوده اما ضروری است در زمینه سیستم‌های هشدار و مجهز به رادار پیگیری‌های بیشتری صورت گیرد.

وی شناسایی کانون‌های بحران، تامین مالچ و بیابان زدایی و توسعه پوشش گیاهی را نیز از تعهدات سازمان جنگل‌ها و منابع طبیعی عنوان کرد و گفت: این سازمان در خوزستان متعهد بوده که نسبت به بیابان‌زدایی 200 هزار هکتار در مدت پنج سال و با استفاده از اعتبارات نفت اقدام کند.

همتی ادامه داد: در راستای این مصوبه در نیمه نخست امسال 5 هزار و 500 هکتار از اراضی استان بیابان زدایی اجرا شده و در 18 هزار هکتار نیز برای نیمه دوم امسال پیش‌بینی شده است که 14 هزار هکتار از این مقدار در حال اجراست.

وی با بیان اینکه تجهیز بیمارستان‌ها و مراکز درمانی از تعهدات وزارت بهداشت است، گفت: تامین حق آبه تالاب‌ها نیز از تعهدات سازمان آب و برق خوزستان است که بر اساس توافقات حق آبه هورالعظیم تامین شده است.

*54روز خطرناک

دبیر کارگروه مقابله با آلودگی جوی خوزستان با ارائه گزارشی از وضعیت گرد و غبار استان اظهار داشت: بررسی‌ها نشان می‌دهد اگر چه از سال 87 تا امسال تعداد روزهای گرد و غبار کاهش یافته اما این پدیده افزایش یافته است به طوری که شدت این پدیده از 587 میکروگرم بر مترمکعب در سال 87 به یک هزار و 310 میکروگرم بر مترمکعب در سالجاری افزایش یافته است.

وی همچنین به شاخص PSI گرد و غبار اهواز اشاره کرد و افزود: بر اساس این شاخص از صفر تا 50 نشانه هوای پاک، بین 50 و 100 نشان‌دهنده هوای سالم، 100 تا 200 نشانه هوای ناسالم، 200 تا 300 نشانه هوای بسیار ناسالم و بیشتر از 300 خطرناک است.

همتی تصریح کرد: بر اساس ساخص‌هایی که ثبت شده است، در سال 87 در اهواز، 38 روز خطرناک، دو روز بسیار ناسالم، 85 روز ناسالم، 182 روز سالم و هفت روز پاک، در سال 88، 87 روز خطرناک، 47 روز بسیار ناسالم، 116 روز ناسالم، 13 روز سالم و 11 روز پاک؛ در سال 89، 45 روز خطرناک، 11 روز بسیار ناسالم، 127 روز ناسالم، 58 روز سالم و 10 روز پاک و در سال جاری نیز تا الان 54 روز خطرناک، 58 روز بسیار ناسالم، 74 روز ناسالم، 90 روز سالم و 55 روز پاک بوده است.

وی با اشاره به ارائه بسته پیشنهادی اداره کل حفاظت محیط استان در زمینه مقابله با گرد و غبار اظهار امیدواری کرد این پیشنهادات در سازمان حفاظت محیط زیست مصوب شود.

:
:
:
آخرین اخبار