تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۷
کد خبر: ۱۴۸۳۴۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیر امور آب جنوب خوزستان:
حوضچه‌های غیرمجاز پرورش ماهی خرمشهر تخریب می‌شوند
مدیر امور آب جنوب خوزستان از آغاز تخریب حوضچه های پررورش ماهی غیر مجاز با حکم قضایی خبر داد.

فرهنگ پور صدامی پیش از ظهر امروز در جلسه حفاظت کمی رودخانه کارون که در سالن شهید دورقی فرمانداری برگزار شد، اظهار کرد: بیش از ۶۰ درصد حوضچه های ماهی موجود در منطقه خرمشهر تا نزدیک اهواز غیرمجاز هستند که در حالت واقع بینانه این آمار بالاتر نیز می رود.

وی از آغاز تخریب این حوضچه های غیر مجاز پرورش ماهی خبر داد و گفت: تخریب حوضچه های پرورش ماهی غیر مجاز از سال ها قبل در دستور کار بوده اما اجرایی شدن آن با وقفه مواجه شد که در حال حاضر  امور آب جنوب در حال تخریب برخی از این حوضچه های غیر مجاز است با حکم قضایی است.

مدیر امور آب جنوب خوزستان، آبگیری نشدن این حوضچه ها را یکی از مهمترین دلایل تسهیل در اجرایی شدن این امر دانست و توضیح داد: شکایت های بسیاری از سوی امور آب جنوب، حفاظت محیط زیست، جهاد کشاورزی و منابع طبیعی نسبت به حوضچه های غیر مجاز ماهی شد که این شکایت ها اثر خود را گذاشته و برخی در اثر این شکایت های متعدد حوضچه های ماهی خود را آبگیری نکردند.

وی ادامه داد: بیشتر شدن میزان تولید ماهی نسبت به تقاضا دیگر عاملی بود که برخی به اختیار خود تصمیم گرفتند حوضچه های ماهیشان را آبگیری نکنند و همین امر باعث کمتر شدن مقاومت در برابر تخریب شد.

پور صدامی از سه دستگاه دیگر طرف شکایت خواست با احکام دادگستری نسبت به تخریب خوضچه های ماهی اقدام کنند تا شاهد آبگیری مجدد این حوضچه های ماهی در سایر فصول نباشند.

وی همچنین خوستار ایجاد شعبه خاص برای رسیدگی به مسائل آب شد و اظهار کرد: این تصمیم در نخستین جلسه شورای حفاظت کمی و کیفی آب نیز مطرح شد که این درخواست با توجه به اهمیت موضوع بار دیگر  نیز به عنوان مصوبه شورا مطرح می شود تا شعبه خاصی در دادگستری برای رسیدگی به مسائل مربوط به آب تشکیل شود.

شرایط بحرانی کیفیت آب رودخانه کارون در خرمشهر

مدیر امور آب جنوب خوزستان در ادامه با بیان اینکه منطقه با بحران آب مواجه است، توضیح داد: ۹ سال خشکسالی باعث  شده خرمشهر و آبادان بیش از گذشته در شرایط بحرانی آب به سر ببرد و با توجه به منطقه جغرفیایی و قرار گرفتن در انتهای مسیر رودخانه ها، این منطقه شاهد بیشتری اثرات منفی بر کیفیت و کمیت آب است.

وی با یادآور شدن اینکه شوری مطلوب(EC) آب زیر دو هزار میکروموس است، میزان EC  فعلی آب رودخانه کارون در خرمشهر را زیر چهار هزار اعلام کرد و افزود: این میزان نسبت به سال های گذشته در وضعیت بهتری است اما همین میزان شوری بالای سه هزار و ۵۰۰ میکروموس شرایطی بحرانی است و عاملی اصلی در تضعیف نخیلات و تخریب خاک محسوب می شود.

پور صدامی، مدیریت منابع آبی را تنها راهکار برون رفت از این بحران دانست و گفت: رها سازی آب سد در شرایط فعلی می تواند سبب کمبود آب در آبان ماه که اوج نیاز آبی است، شود و بر همین اساس مدیریت آب در شرایط فعلی امری حیاتی است.

وی همچنین خواستار همکاری دستگاه هایی همچون امور برق و جهاد کشاورزی در راستای حفاظت از منابع آبی شد و از اداره برق خرمشهر خواست نسبت به دادن اشتراک برق به زمین های دارای تغییر کاربری یا بدون مجوز امور آب جلوگیری کند و از جهاد کشاورزی نیز خواست گزارش دقیقی از مساحت های تعیین شدن برای کشت شلتوک در فصل زراعی پیش رو ارائه کند.

مدیر امور آب جنوب خوزستان در پاسخ به صحبت های رئیس اداره حفاظت محیط زیست خرمشهر در خصوص لزوم برخورد و ممانعت از برداشت بیش از حد مجاز آب رودخانه توسط صنایع نیشکر میرزا کوچک خان و امیرکبیر، اظهار کرد: رسیدگی بر امور آب این دو مرکز کشت و صنعت بر عهده امور آب مرکزی است و نظارت دقیقی بر مصرف آب این واحدهای صورت می گیرد و استفاده بیش از سقف تعریف شده با اعمال جرائم انجام می شود.

پور صدامی، پیگیری برای ممانعت از مصرف غیر مجاز منابع آبی از سوی این مراکز کشت و صنعت را وعده داد.
مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار