تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۹
کد خبر: ۱۴۸۵۴۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
جعبه هوشمند قرص در دانشکده علوم پزشکی آبادان ساخته شد
سرپرست مرکز رشد فناوری سلامت دانشکده علوم پزشکی آبادان از طراحی و ساخت جعبه هوشمند قرص در این دانشکده خبر داد
میلاد جانقربان گفت: جعبه مذکور قابلیت ارسال پیامک و اعلام هشدار مصرف دارو را دارد. جعبه هوشمند قرص، وسیله‌ای با چهار خانه مجزا برای یادآوری مصرف دارو در زمان تنظیم شده است.  

وی با اشاره به اینک دکمه‌های تنظیم دستگاه داخل محفظه‌ای قرار دارد، اظهار کرد: در ابتدای کار با دستگاه بایستی زمان و تاریخ را تنظیم کرد و در ادامه نیز می توان برای هر کدام از خانه‌های دستگاه یک زمان مصرف دارو تعریف و نام دارو را نیز برای نمایش در صفحه نمایش، تنظیم کرد.

جانقربان تصریح کرد: پس از تعیین دقیقه و ساعت برای هر کدام از خانه‌ها عدد آن خانه روی صفحه  اصلی روشن می‌شود و دستگاه در زمان مشخص‌شده با صدای بلندی بوق می‌زند و چراغ قرمز رنگ روی آن روشن می‌شود.  

سرپرست مرکز رشد و مجری این طرح، گفت: در صورتیکه به هر دلیلی از قرص درون محفظه‌ استفاده نشود، یک پیامک با متن «دارو مصرف نشد» به شماره تلفن همراهی که در تنظیمات دستگاه وارد کرده اید، ارسال می شود.  

جانقربان افزود: در این جعبه قرص، قابلیت ثبت دو شماره تلفن همراه برنامه‌ریزی شده که برای افراد مسن می‌‍تواند شماره تلفن پرستار یا یکی از فرزندان وی باشد. با استفاده از این جعبه هوشمند، مصرف‌کننده هیچ گاه قرص‌های خود را فراموش نمی کند.

به گفته وی برای داروهای تزریقی یا شربت که امکان قرار دادن آنها درون محفظه وجود ندارد، می توان زمان مصرفی را تعریف و محفظه را خالی گذاشت تا جعبه در زمان تعیین شده با صدای بوق فرد بیمار را برای مصرف دارویش خبردار کند.

سرپرست مرکز رشد فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی آبادان با بیان اینکه دستگاههای دیجیتال نباید با آب تماس داشته باشند، افزود: خوشبختانه جعبه هوشمند قرص به گونه ای طراحی شده که مشکل نفوذ آب را ندارد، انرژی دستگاه از دو عدد باتری نیم قلم و یا توسط اداپتورتامین می‌شود که در پشت آن جای می‌گیرند.

جانقربان اظهار کرد: با توجه به اینکه این اختراع توسط مرکز رشد فناوری سلامت دانشکده علوم پزشکی آبادان طراحی شده و سورس آن در اختیار این مرکز است لذا امکان ایجاد هرگونه تغییر و یا افزودن دیگر قابلیتها در آن وجود دارد.

وی تصریح کرد: این محصول دانش‌بنیان، اوائل امسال توسط کارشناسان معاونت علمی ریاست جمهوری مورد بازدید و کارشناسی قرار گرفت و مراحل صدور مجوز دانش‌بنیانی محصول در مرحله نهایی است.

مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار